Big Data dla małego biznesu

Światowe korporacje liczą na gigantyczne korzyści, jakie przyniesie wykorzystanie wielkich zbiorów danych. Ale na przetwarzaniu Big Data skorzystają także małe i średnie firmy.

Wiele organizacji już dziś korzysta z analiz Big Data, często zupełnie nieświadomie. Wystarczy wziąć pod uwagę wszystkie firmy, które prowadzą serwisy internetowe. Używają one m.in. takich narzędzi jak Google Analytics w celu określenia, kto odwiedził stronę, jakie zawartości na niej przeglądał oraz jak rozkładały się trendy związane z ogólnym ruchem. Podobne analizy to, mówiąc krótko, Big Data w działaniu. Nikt przecież nie przegląda logów lokalnie, śledząc wpis po wpisie, linia po linii. Google Analytics analizuje te dane za pomocą narzędzi Big Data – w celu udostępnienia użytkownikom jak najwartościowszych danych końcowych w różnych formach, w tym postaci zwizualizowanej.

Kluczowym czynnikiem determinującym osiągnięcie sukcesu w analizach Big Data jest liczba danych. Im jest ich więcej, tym sprawniej działają mechanizmy mające łączyć różnorakie źródła i tym lepszych wyników można się spodziewać. Oczywiście kilkaset lub kilka tysięcy rekordów danych sprzedażowych wystarczy, aby zbudować tezę, dotyczącą np. postaw klientów. Jednak dopiero baza o objętości kilku milionów wpisów może stanowić podstawę do budowania modeli i wyciągania wniosków dotyczących zwyczajów zakupowych klientów oraz sposobów wydawania przez nich pieniędzy. Jednym z dogmatów Big Data jest stwierdzenie, że przetworzone odpowiednio dane dotyczące tysięcy klientów firmy dadzą więcej efektów biznesowych niż analiza dotycząca dziesięciu największych odbiorców.

Zobacz również:

Duże korzyści małych firm

Celem każdego projektu związanego z Big Data jest sukces biznesowy, bez znaczenia, jak duże jest przedsiębiorstwo, które dostarcza danych do analizy. Dla przykładu: Vino Volo, północnoamerykańska sieć 21 niewielkich barów z winem umiejscowionych na lotniskach, używa Big Data, oferując klientom mobilną aplikację integrującą program lojalnościowy z systemem poleceń poszczególnych barów i produktów z ich menu. Od momentu wdrożenia aplikacji mobilnej oraz rozpoczęcia przetwarzania danych generowanych przez jej użytkowników operator barów Vino Volo zanotował 10-proc. wzrost sprzedaży.

Zajmująca się zasobami ludzkimi amerykańska firma Riviera Partners używa Big Data do określania celów rekrutacyjnych. Dysponuje dużą, aktualizowaną w czasie rzeczywistym bazą danych kandydatów. Poszukiwanie w takiej bazie odpowiedniego kandydata nie opiera się na wynajdowaniu słów kluczowych w poszczególnych aplikacjach osobowych, ale na agregowaniu połączeń i określeniu cech kandydata wymaganych przez pracodawcę. Cechy te są dodatkowo automatycznie porównywane z publiczną zawartością takich portali jak LinkedIn, w celu weryfikacji danych w podaniach. Kandydaci są następnie oceniani w systemie punktowym, który wskazuje na najwyżej oceniane osoby. Na tej podstawie umawiane są spotkania kandydatów z pracodawcami.

Podobne przykłady można mnożyć. Używanie Big Data z pewnością nie jest determinowane ani przez rodzaj działalności, ani przez jej skalę. Czynnikiem decydującym jest konieczność przetwarzania nieuszeregowanych, pochodzących z różnych źródeł danych w dużych ilościach.

Big Data na żądanie

Obecna oferta firm dostarczających usługi Big Data jest na tyle bogata, że nawet menedżerowie wyspecjalizowanych projektów biznesowych mogą liczyć na dostęp do komercyjnych usług odpowiadających ich potrzebom. Jeśli firmy decydują się na wykorzystanie technik analitycznych związanych z Big Data, pozostaje rozpoznać swoje potrzeby na polach sprzedaży, finansów czy dynamiki działania w internecie i podpisać kontrakt z operatorem, który będzie je spełniał. Co więcej, nie trzeba szukać operatorów działających na rynku krajowym, bo zwykle usługodawcy Big Data działają w modelu chmurowym i ich rozwiązania są dostępne dla klientów z całego świata.

Big Data tanio albo za darmo

Firmy oferujące usługi Big Data są ogromnie zróżnicowane, jeśli chodzi o obszary zainteresowań i skalę działania. Część z nich to ogromne molochy, oferujące szeroki zakres analiz danych. Inne zostały pomyślane jako nieduże projekty, skupiające się na wąskich niszach. Zwykle wybór partnera zależy od tego, na jakiego rodzaju danych chcemy pracować oraz skąd mają pochodzić. Oczywiście, nie ma sensu podpisywać umowy z firmą specjalizującą się w analizach danych z konkretnego sytemu ERP, jeśli się go nie używa. Przedstawiamy kilka przykładów firm – dostawców usług Big Data – w celu pokazania jego możliwości. Pokazują, jak rozwija się rynek usług Big Data w Stanach Zjednoczonych, ale powoli również w Europie i Polsce.

InsightSquared

Serwis skupia się na analizie danych zakupowych i sprzedażowych zagregowanych w systemie Salesforce. Dane można również wzbogacić o zbiory z Google Analytics, QuickBooks czy Zendesk. Dzięki narzędziom oferowanym przez serwis InsightSquared można uzyskać analizy planów sprzedażowych, wizualizację przepływu strumieni czy raporty cykli marketingowych. Ceny zaczynają się od 99 USD miesięcznie.

Canopy Labs

Proponuje usługi mające pomóc w prognozowaniu trendów sprzedażowych oraz zachowań klientów. Oferuje wiele scenariuszy, wg których klienci mogą modelować swoje wysiłki po stronie marketingowej i promocyjnej. Dla przykładu: czy skupić się na stałych klientach, czy na tych, którzy nie dokonali zakupu już od jakiegoś czasu. Ciekawa jest oferta cenowa Canopy Labs: analizując dane dotyczące maksymalnie 5 tys. klientów, możemy skorzystać z usług za darmo. Analizując bazę do 100 tys. klientów, musimy zapłacić 250 USD miesięcznie.

Qualtrics

Big Data dociera również do serwisów badających nastroje klientów. W tym również takich, które poprzez różne ankiety na stronach www pytają użytkowników: co jeszcze możemy ulepszyć? Analizy oferowane przez Qualtrics umożliwiają określanie celów marketingowych i produktowych, testowanie różnych typów przekazów reklamowych. Ceny usług określane są w zależności od wymagań klientów.

Sales Manago

Polska firma, która oferuje usługi typu marketing automation. Obsługuje firmy różnej wielkości: od jednoosobowych mikroprzedsiębiorstw do korporacji. Oferta obejmuje m.in. automatyczne tworzenie dynamicznych ofert handlowych, monitoring e-maili czy dynamizowanie treści w serwisach www. Ceny usług w zależności od produktu i parametrów wielkości wahają się od 0 do 15 tys. zł.

Więcej na temat wdrożeń oraz praktycznych zastosowań Big Data dowiesz się podczas konferencji Computerworld, która odbędzie się 29 października w Warszawie. Szczegółowe informacje oraz rejestracja – http://bigdata2013.computerworld.pl Rejestracja dla pierwszych 60 osób jest bezpłatna!