Biblioteka menedżera

Historia projektu Twingo jest w istocie historią pewnej zmiany w tworzeniu produktów, która zachodzi w przemyśle od przełomu lat 80. i 90., a potrwa jeszcze zapewne dziesięciolecie. "Mityczne wyobrażenie o powstawaniu nowych produktów skłania do przypisywania wszystkich zasług natchnionemu i samotnemu projektowawcy. Jednakże tworzenie nowoczesnych produktów przemysłowych ma niewiele wspólnego ze szkicami Leonarda da Vinci. Koncepcje nowych produktow nie są już dzisiaj dziełem jednostek, lecz wielkich organizacji. Zaprojektowanie nowego samochodu wymaga setek tysięcy decyzji, skomplikowanych obliczeń i długich negocjacji. "Taki projekt nie mógłby powstać w typowym przedsiębiorstwie nastawionym na produkcję masową, ciągle taką samą. Jest możliwy w przedsiębiorstwie zmieniającym się zgodnie z rytmem zapotrzebowania rynku i według jego oczekiwań. Czyli zorganizowanym w sposób macierzowy: tradycyjne pionowe struktury funkcyjne i specjalistyczne przecinają się z poziomą strukturą niezależnych interdyscyplinarnych grup, realizujących konkretne projekty. Historia Twingo to zapis wykształcania się tej nowej organizacji przemysłowej.

Wielki człowiek biznesu

Wielką pracę zmieniania świata wykonują miliony ludzi, których nazwisk nikt nigdy nie zapisuje i nie wylicza wtedy, gdy chce potomnym wskazać zasłużonych. Wymienia jedynie kilkanaście nazwisk wielkich ludzi biznesu, oni bowiem wyznaczali szlak podążającym później. Jest to jawna niesprawiedliwość. Taka jednak jest racjonalność naszego myślenia. Musimy uzyskać wyrazisty przykład, aby zrozumieć zjawisko, a nie opis wszystkich jego przejawów. Akio Morita jest człowiekiem, który zmienił postać biznesu w Japonii oraz wyobrażenie o Japonii i Japończykach w Stanach Zjednoczonych i w Europie. Zrobił to, zachowując jednak najlepsze cechy kultury japońskiej. Mistrzostwo zarządzania osiągnął, harmonizując nowoczesność i tradycję. Niejedna z jego nauk przydaje się dzisiaj promotorom zmian. W książce pt. "Made in Japan. Akio Morita i Sony" pisze: "W Japonii najskuteczniejszym przywódcą nie jest ten człowiek, który wydaje swoim podwładnym szczegółowe instrukcje, ale ten, który wyznacza im ogólne wytyczne, wzbudza w nich wiarę w siebie i pomaga im dobrze pracować. Dzięki temu podwładni wykazują się większą oryginalnością w działaniu. Jeśli człowiek przechodzi przez życie w przekonaniu, że ma na wszystko najlepszy sposób, to siłą rzeczy nie ma żadnych nowych pomysłów".

Zadziwiająca i optymistyczna jest zbieżność myśli francuskiego socjologa i filozofa Michaela Croziera i japońskiego biznesmena Akio Mority.

Michel Crozier z udziałem Bruno Tilliette, "Kryzys inteligencji. Szkic o niezdolności elit do zmien", tłum. Marian Egeman, Poltext, Warszawa 1996, str. 180

Christophe Midler, "Zarządzanie projektami. Przykład samochodu Renault Twingo", tłum. Tomasz Egeman, Poltext, Warszawa, 1994, str. 253

Akio Morita, Edwin M. Reingold, Mitsuko Shimomura, "Made in Japan. Akio Morita i Sony", tłum. Andrzej Ehrling, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1996, str. 265


TOP 200