Bezprzewodowe usługi szerokopasmowe

Coraz większe znaczenie przypisuje się nie tyle sposobowi transmisji i komunikacji, ile różnorodności oferowanych usług i zakresu dostarczanych treści. Dotyczy to trzech segmentów rynkowych, obejmujących: aplikacje dla użytkowników mobilnych, aplikacje dla klientów biznesowych oraz zaawansowane aplikacje typu B2B (Business to Business).

Coraz większe znaczenie przypisuje się nie tyle sposobowi transmisji i komunikacji, ile różnorodności oferowanych usług i zakresu dostarczanych treści. Dotyczy to trzech segmentów rynkowych, obejmujących: aplikacje dla użytkowników mobilnych, aplikacje dla klientów biznesowych oraz zaawansowane aplikacje typu B2B (Business to Business).

Bezprzewodowe usługi szerokopasmowe

Ewoluowanie znaczenia usług szerokopasmowych

Zależnie od ich przeznaczenia, każda z nich zwykle potrzebuje odrębnego sprzętu komunikacyjnego i odpowiedniej wersji oprogramowania, a także posiadania osobistego terminalu multimedialnego potrzebnego w aplikacjach biurowych, domowych oraz w ruchu.

Mobilne biuro umożliwia pracownikom korzystanie z biurowych funkcji komputerów PC w dowolnych okolicznościach, a więc niezależnie od miejsca i czasu użytkowania. W tym segmencie zastosowań za pośrednictwem tradycyjnego komputera lub notebooka pracownik może korzystać z wszystkich dotychczasowych aplikacji stacjonarnych wraz z dodatkowymi funkcjami, obejmującymi usługi telefoniczne, Internet, zunifikowany przekaz wiadomości, pocztę elektroniczną, terminarz zajęć, wszechstronny dostęp do plików firmowych i zewnętrznych baz danych wraz z planowaniem podróży i zdalnymi wideokonferencjami IP.

Smartfon z odpowiednim oprogramowaniem zamienia telefon komórkowy w osobistego asystenta, który może obsłużyć każdy aspekt działalności związanej z planowaniem zajęć i zapewnieniem spersonalizowanych usług komunikacyjnych świadczonych w pracy, także rozrywkę, bieżące informacje oraz usługi handlu elektronicznego m-commerce.

Aplikacje biznesowe typu B2B stanowią podstawę funkcjonowania mobilnych pracowników firmy, a także umożliwiają sprawowanie nadzoru nad pracownikami przez kierownictwo. Obejmują wszystkie bez wyjątków segmenty świadczenia i kontroli wykonywania pracy, związane ze zdalnym zarządzaniem usługami, zarządzania taborem, zdalnym nadzorem, a także identyfikacją i telemetrią.

Zasadniczym zadaniem operatorów i administratorów sieci telekomunikacyjnych pozostaje takie rozszerzanie dostępu do sieci bezprzewodowej, aby wszyscy zainteresowani odbiorcy informacji mogli natychmiast korzystać z internetowych bądź szerokopasmowych aplikacji - nie bacząc na czas i lokalizację terminalu użytkownika. Takie kryteria spełniają jedynie nowe, bezprzewodowe rozwiązania szerokopasmowe (umownie powyżej 640 kb/s), które przyporządkowane różnorodnym technologiom radiowym pozwalają korzystać z szerokiego spektrum możliwości usługowych.

Przyspieszenie w smartfonach

Obsługiwane rysikiem, wyposażone w klawiaturę bądź ekran dotykowy niewielkich rozmiarów hybrydy PDA (Personal Digital Assistant) i telefonu komórkowego znajdują coraz większe zastosowanie. Oferują wiele funkcji, wśród których do podstawowych należą: kalendarz, terminarz, budzik, kalkulator, notatnik (także notatki odręczne), książka adresowa oraz poczta elektroniczna. Mnogość rozwiązań sprzętowych oraz związanych z tym dodatkowych aplikacji obejmujących: czytanie e-booków, przechowywanie zdjęć, przeglądanie filmów, edycję tekstową, współpracę z urządzeniami lokalizującymi GPS, a także dyktafon, wbudowany portal cyfrowy, aparat fotograficzny wraz z kamerą - pozwala korzystać z urządzenia praktycznie we wszystkich standardowych, specjalizowanych bądź dedykowanych aplikacjach bezprzewodowych.

Od niedawna większość tych produktów pozwala na odtwarzanie muzyki MP3 wraz z pełną obsługą internetową poprzez strony WWW, pocztę e-mail, obsługę komunikatorów internetowych, VoIP i Telnet oraz seanse wideotelefoniczne - korzystając z komunikacji szeregowej poprzez porty podczerwieni (IrDA), technologię Bluetooth bądź radiowe sieci lokalne Wi-Fi. Po ich doposażeniu od przyszłego roku w rozwijającą się dopiero technologię mobilną WiMAX będą one wkrótce stanowić podstawowy terminal instalowany we wszystkich typach sieci bezprzewodowych (WPAN, WLAN, WMAN). Do synchronizacji z węzłem lub komputerem stacjonarnym (w celu zabezpieczenia przed utratą danych) oraz do instalowania programów najczęściej wykorzystuje się z nich łącze szeregowe lub szybki port USB (obecnie w wersji 2.0). Dzisiaj nie ulega wątpliwości, że rozwiązania tego typu będą wyznaczać przyszłość nie tylko sieci bezprzewodowych.

Hot spoty i hot zony

Bezprzewodowe usługi szerokopasmowe

Ewolucja szerokopasmowa

Lokalne sieci bezprzewodowe są obecnie najszybszym i najwygodniejszym sposobem wzajemnego łączenia komputerów w całość, a ich łatwa instalacja ma szczególne znaczenie tam, gdzie wymagana jest duża mobilność użytkowników na ograniczonym terenie. Niektóre rozwiązania WLAN pozwalają tworzyć improwizowane (ad hoc) sieci bezprzewodowe, czyli systemy komputerowe porozumiewające się bez pośredniczącej sieci stałej lub centralnego modułu sterowania. Obecnie funkcjonuje wiele aplikacji cywilnych (np. Wi-Fi) oraz wojskowych, które w swej podstawowej działalności korzystają jedynie z sieci typu ad hoc, tworzonych w nielicencjonowanym paśmie 2,4 GHz. Zainteresowaniem cieszą się również sieci ad hoc (802.11), pozwalające zwiększyć zasięg działania bezprzewodowych systemów szerokopasmowych, w tym zasięg operowania węzłów hot spot dla usług publicznych. Taki scenariusz jest szczególnie wygodny dla operatora telekomunikacyjnego, gdyż pozwala wydatnie zwiększyć zasięg działania sieci bez ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z zakupem nowych urządzeń i nadal w pełni kontrolować usługi świadczone podłączonym użytkownikom.

Technologia WLAN (Wi-Fi) doprowadziła do pojawiania się punktów hot spot, czyli miejsc oferujących bezprzewodowy dostęp do Internetu, poczty e-mail oraz innych aplikacji, poprzez różnorodne urządzenia, takie jak komputer przenośny czy PDA. Takie bezprzewodowe instalacje można spotkać w centrach biznesowych, hotelach i restauracjach, a także w samolotach, na lotniskach i dworcach kolejowych. Zakłada się, że będą one zastępowane punktami dostępowymi klasy hot zone (WiMAX) o większych możliwościach transportowych.

Według analityków z ON World, jeżeli europejscy operatorzy lepiej dostosują się do rynku - obniżając wygórowane ceny za dostęp - to można spodziewać się ponaddwudziestokrotnego wzrostu liczby punktów bezprzewodowego dostępu do sieci w 2009 r. (z 8,5 tys. w 2003 r. do 174 tys. w 2009 r.), które będą obsługiwać tanie połączenia głosowe VoIP. Podobnego zdania są eksperci IDC, którzy sądzą, że do 2009 r. większość europejskich operatorów udostępni w swej ofercie usługi głosowe oparte przede wszystkim na rozwiązaniach w technologii WiMAX.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200