Bezprzewodowe przewidywania

W swym raporcie firma Cahners In-Stat Group przewiduje, że rynek bezprzewodowego przesyłania danych urośnie ze 170 mln abonentów na świecie w 2000 r. do ponad 1,3 mld w 2004 r.

Słowo konwergencja robi wielką karierę, chociaż może znaczyć wiele. Przede wszystkim jednak dotyczy łączenia komunikacji głosowej i danych.

W świecie komunikacji ruchomej to zjawisko przejawia się prawdziwą eksplozją cyfrowych telefonów komórkowych, które oprócz lepszego przekazu dźwięku niż telefony analogowe oferują łączność z „bezprzewodowym Internetem”.

Nowe telefony mają swój wkład w coś, co analitycy nazywają nadchodzącym boomem bezprzewodowej komunikacji. W swym raporcie firma Cahners In-Stat Group przewiduje, że rynek bezprzewodowego przesyłania danych urośnie ze 170 mln abonentów na świecie w 2000 r. do ponad 1,3 mld w 2004 r. Dodatkowo Cahners prognozuje, że ponad 1,5 mld aparatów telefonicznych, PDA i urządzeń internetowych do końca 2004 r. będzie miało funkcje bezprzewodowe.

Podstawowym zadaniem w bezprzewodowym przekazie danych jest przesyłanie komunikatów. Bez względu na to, czy jest to komunikacja w dwie strony, dostęp do konta e-mail czy bezprzewodowy instant messaging, korzyści z możliwości natychmiastowego dostępu do elektronicznych przekazów są oczywiste. Cahners przewiduje, że liczba komunikatów przesyłanych bezprzewodowo w miesiącu powiększy się z 3 mld w grudniu 1999 do 244 mld w grudniu 2004.

Inne niż przekaz komunikatów aplikacje mogą upowszechnić się nieco później. Są wśród nich te dotyczące bezprzewodowego rynku m-commerce (m od mobile), dające dostęp np. do ofert handlowych, rozrywki, informacji finansowych otrzymywanych w czasie rzeczywistym, serwisów turystycznych.

Na końcu jest sprawa upowszechnienia się bezprzewodowych urządzeń w komunikacji z sieciami korporacyjnymi. Przeszkodą w masowym stosowaniu tego typu łączności są nie rozwiązane sprawy bezpieczeństwa i zarządzania. Administratorzy firmowych sieci starają się, by zarządzane przez nich dane były jak najbezpieczniejsze i pod stałą kontrolą.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200