Bezcenne programy

Prawidłowa ocena kosztów

Powstaje pytanie, czy firmy wdrożeniowe są w stanie prawidłowo oszacować koszty wdrożenia systemu. Sprzedawcy przyznają, że w początkowym okresie działalności w Polsce nie mieli bazy polskich doświadczeń, którymi mogliby się kierować, a w polskich warunkach nie znajdują zastosowania ceny i szacunki zachodnie. "Inna jest kultura informatyczna, inne standardy zarządzania. Działaliśmy trochę po omacku, ale nasi klienci zdawali sobie z tego sprawę. Teraz jest już zdecydowanie łatwiej, możemy kierować się doświadczeniami z poprzednich projektów" - mówi Cezariusz Pawłowski. Zdaniem Aleksandra Kwiatkowskiego, Polska niezbyt różni się od krajów zachodnich i wobec polskich klientów powinny być stosowane takie same zasady.

Po stronie klientów pojawili się także - dysponujący dużymi umiejętnościami - kierownicy projektów, potrafiący sprawnie zorganizować pracę użytkowników i nawiązać na partnerskich zasadach współpracę z firmą konsultingową. Ułatwia to znacznie utrzymanie wcześniejszych założeń dotyczących ceny i czasu wdrożenia.

W przypadku bardziej skomplikowanych wdrożeń lub systemów informatycznych znajdują zastosowanie narzędzia informatyczne, pomagające oszacować koszt wdrożenia na podstawie takich danych, jak wielkość przedsiębiorstwa, branża, w której działa, liczba użytkowników, zakres wdrożenia, wcześniejsze doświadczenia z wdrażania zintegrowanych systemów informatycznych, przewidywane zaangażowanie klienta czy możliwość stworzenia po jego stronie oddzielnego zespołu projektowego.

Mieć nosa

"Ustalanie ceny wdrożenia wymaga jednak pewnego artyzmu i ÇnosaČ konsultanta. Bez takich narzędzi jestem w stanie z dokładnością do 20% oszacować koszt wdrożenia, czas pracy konsultantów i koszt niezbędnych szkoleń. Ta dokładność jeszcze bardziej wzrasta po wykonaniu dogłębnej analizy przedwdrożeniowej" - stwierdza konsultant jednej z firm wdrożeniowych.

Na koszt wdrożenia składa się cena sprzętu komputerowego, licencji i usług wdrożeniowych. Zazwyczaj najmniejszą część wydatków stanowi sprzęt komputerowy (15-30%), największą zaś praca konsultantów i szkoleniowców, czyli usługi (40-60%). W niektórych przypadkach koszt usług to aż 80% całego przedsięwzięcia, ale dotyczy to głównie warunków amerykańskich, gdzie systemy ERP wdrażane są w szerszym zakresie.

"Prosta" matematyka

"W dużym uproszczeniu możemy przyjąć taką zależność, że jeśli cena licencji wynosi X i nie przekracza 0,5 mln USD, to cena usług wynosi 2X; jeśli przekracza 0,5 mln USD - cena usług wdrożeniowych wynosi 1,5X. Jeśli jednak wdrażamy wiele modułów, koszt wdrożenia może być wielokrotnie wyższy" - mówi Grzegorz Rogaliński.

Tak więc cena licencji zależy od liczby równoległych bądź nazwanych użytkowników, natomiast koszt usług wdrożeniowych - od zakresu funkcjonalnego, np. liczby wdrażanych modułów. W przypadkach ekstremalnych przy dwóch użytkownikach i pełnym zakresie wdrożenia udział usług może być bardzo wysoki, przy setkach użytkowników i jednym standardowym module finansowo-księgowym udział usług w kosztach wdrożenia jest zwykle niższy niż cena licencji.

Płacimy za brak czasu

Co właściwie kupuje się pod postacią usług wdrożeniowych? "Płacimy za to, że nie mamy czasu indywidualnie prowadzić wdrożenia, za zasoby ludzkie, których sami nie jesteśmy w stanie oddelegować do projektu" - mówi Eryk Doliński, dyrektor Biura Zarządzania Programem i Jakością w Polkomtel SA. Firmy wdrożeniowe są zgodne, że konieczność zaangażowania konsultantów w określonym czasie zależy od możliwości klienta, który przejąłby zadania związane z częścią projektu. Określone zaangażowanie użytkownika warunkuje istotę sukcesu projektu. Dlatego firmy wdrożeniowe nie sprzedają efektów wdrożenia, ale dni pracy konsultantów, ich wiedzę i chęci dołożenia wszelkich starań, by projekt się udał. Zawarcie umowy na bazie tzw. fixed price, czyli ceny stałej za doprowadzenie wdrożenia do końca, jest możliwe tylko w przypadku niewielkich lub prostych projektów, często w przypadku systemów prekonfigurowanych. Wówczas jednak koszt takiego wdrożenia jest odpowiednio wyższy, ponieważ dostawca systemu przejmuje ryzyko prowadzenia projektu.

Ceny dni pracy konsultantów o podobnym poziomie wiedzy i doświadczeń są w miarę porównywalne w różnych firmach informatycznych i konsultingowych. Wynika to ze sporej rotacji ich pracowników w poszukiwaniu nowych wyzwań. Gdyby wynagrodzenia w niektórych firmach były znacząco wyższe niż w innych, te ostatnie mogłyby stanąć w obliczu braku zasobów ludzkich do prowadzenia kolejnych projektów.

Wartość doświadczenia

Cena pracy konsultanta zależy od jego doświadczenia. Trudno jednak je określić. Dla jednych to osoba, która brała udział co najmniej w jednym projekcie od początku do końca, dla innych to ktoś, kto brał udział w trzech projektach, w trzecim jako główny konsultant w danym obszarze lub szef projektu. Najbardziej wymagający uznają, że doświadczonym konsultantem może być tylko ten, kto od trzech lat pracuje przy projektach informatycznych w różnych branżach.

Praca konsultantów SAP R/3 warta jest średnio 550-1500 USD - czasami nawet 2000 USD - za dzień pracy. Specjaliści wdrażający Oracle Applications zarabiają 625-1440 USD. Duży projekt może wymagać nawet 2000 dni pracy konsultanta. Na przykład pewien projekt w branży hutniczej przy wdrożeniu modułów finansowo-księgowych, logistycznych i kontrolingu wymagał 700-800 dni pracy konsultantów.

W Polkomtel SA, w sześciomiesięcznym projekcie wdrożenia SAP R/3 dla 1500 użytkow ników, w najgorętszych momentach było zaangażowanych jednocześnie ponad 30 konsultantów.


TOP 200