Bazy pamiętają obiekty

Do zarządzania złożonymi typami danych najlepiej nadają się bazy obiektowe. Firma ObjectDesign proponuje bazy obiektowe dla jednego użytkownika, grup roboczych i przedsiębiorstw.

Do zarządzania złożonymi typami danych najlepiej nadają się bazy obiektowe. Firma ObjectDesign proponuje bazy obiektowe dla jednego użytkownika, grup roboczych i przedsiębiorstw.

Firma ObjectDesign oferuje trzy podstawowe motory obiektowych baz danych: bazę dla jednego użytkownika PSE (Persistent Storage Engine), bazę dla grup roboczych PSE Pro oraz bazę dla dużych przedsiębiorstw ObjectStore. Wszystkie są ze sobą zgodne "w górę" (aplikacje dla PSE będą działać na PSE Pro lub ObjectStore, lecz nie odwrotnie). Zapewnia to możliwość szkolenia i testowania prostych aplikacji na tanim serwerze bazy danych i komputerze PC z Windows 95, a następnie w miarę potrzeby przechodzenie na większy system.

Pamiętanie obiektów

W przeciwieństwie do baz relacyjnych lub obiektowo-relacyjnych, które pobierają powiązane ze sobą rekordy danych za pomocą operacji łączenia (join) kolumn lub tabel, bazy obiektowe zapamiętują dane podobnie jak komponenty C++ lub Java - w obiektach. Obiekt zawiera dane i metody (funkcje), którymi posługuje się w celu dokonywania operacji na danych, wywoływania innych obiektów przez przesyłanie im komunikatów i udostępnianie swoich danych "publicznych".

Obiekty są ze sobą powiązane odnośnikami do kolejnych obiektów "potomnych" w strukturze hierarchicznej. Obiekt istnieje w bazie (jest więc trwały) tylko wtedy, gdy jest wskazywany przez obiekt na wyższym poziomie lub znajduje się wewnątrz obiektu trwałego. Początek każdej hierarchii obiektów realizuje się przez tworzenie nazwanego obiektu typu root (korzenia hierarchii) za pomocą metody createRoot(). Pojedyncza baza może mieć dowolną liczbę korzeni.

Struktura bazy obiektowej przypomina struktury baz hierarchicznych, które w latach 60. powstały na mainframe'ach i nadal obsługują większość danych biznesowych.

Transakcje i aplikacje

Wszystkie operacje na obiektach w bazach ObjectDesign realizowane są w ramach transakcji. Programista musi określić początek i koniec transakcji, system zaś zajmuje się dostarczaniem z dysku do pamięci potrzebnych obiektów, zapamiętywaniem wyników po transakcji oraz usuwaniem obiektów nietrwałych, które powstały lub zostały uaktualnione podczas transakcji, jeśli musi być ona wycofana.

Opracowanie aplikacji do baz obiektowych wymaga poznania wielu nowych struktur, terminów i dobrej znajomości języków programowania obiektowego. Umiejętność programowania aplikacji do baz relacyjnych będzie raczej przeszkodą niż pomocą.

W schematach bazy stosuje się znane konstrukcje, takie jak zbiór, ciąg, klaster czy kursor (wskaźnik do grupy obiektów), a także inne, umożliwiające optymalizację działania bazy. Przykładowo, {segment} to luźne pogrupowanie w jedną jednostkę pewnej liczby obiektów, mających pewne właściwości wspólne. Pozwala to szybciej sięgać po wiele powiązanych obiektów.

Podobnie jak inni producenci baz danych, ObjectDesign stara się nie tworzyć własnych rozwiązań w zakresie narzędzi, tworzy natomiast specyficzne wersje swoich produktów do obiektowych języków programowania i środowisk: Java, C++, ActiveX. Istnieje więc np. PSE Pro for Java, PSE Pro for C++, PSE Pro for ActiveX. Bazy ObjectDesign pozwalają na tworzenie i zapamiętywanie obiektów ActiveX w środowisku Windows i JavaBeans we wszystkich wersjach.

Bazy PSE i PSE Pro są przeznaczone dla środowiska Windows 95 i NT. Do opracowania aplikacji można posługiwać się narzędziami Microsoftu: Visual C++, Visual J++ i zestawami programistycznymi Microsoftu. Jednakże aplikacje opracowane w Javie na razie nie wykorzystują w pełni możliwości motoru bazy. Dla systemów unixowych należy posługiwać się językiem C++.

Bazy obiektowe są również dołączane do pewnych pakietów programistycznych do opracowania aplikacji dla Internetu, np. do narzędzi SuperCede.

Platformy i możliwości

ObjectDesign dostarcza dużą bazę ObjectStore dla wielu systemów unixowych i Windows NT. Bazy PSE i PSE Pro realizują tę samą technologię, co duża baza ObjectStore, ale z pewnymi ograniczeniami: nie pozwalają na tworzenie indeksów mieszających (hash) do obiektów, nie mogą wykorzystywać dużego modelu pamięci do ładowania bazy do pamięci wirtualnej (pamięć RAM wraz z dyskiem do zapisania chwilowo nie używanych obiektów do pliku tymczasowego), nie mają pliku dziennika dla transakcji, nie obsługują dużej liczby użytkowników.

<hr size=1 noshade>Obiektowa baza ObjectStore

Producent: ObjectDesign

Dystrybucja: Potis Software Development Tools

tel. (+71) 349 40 77

faks (+71) 349 40 77

http://www.potis.com.pl

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200