Baza firm z nadbudową

Polskie Książki Telefoniczne zamierzają przekształcić swój serwis internetowy w platformę łączącą sprzedających i kupujących.

Polskie Książki Telefoniczne zamierzają przekształcić swój serwis internetowy w platformę łączącą sprzedających i kupujących.

Obecnie serwis pełni rolę informacyjną, udostępniając dane teleadresowe firm i instytucji. W bazie danych, stanowiącej fundament serwisu, znajduje się 700 tys. rekordów (czyli tyle firm i instytucji z 20 tys. miejscowości). Serwis uruchomiono w październiku ub.r. i obecnie ogląda go 4 tys. osób dziennie.

Polskie Książki Telefoniczne nie mają ambicji budowania portalu - serwisu internetowego, takiego jak Wirtualna Polska czy Onet.pl. Chcą tak rozbudowywać swój serwis, aby był on w pewnym stopniu niezależny wobec wydań papierowych książek telefonicznych. Stąd też wywodzi się realizowany obecnie projekt, który umożliwi osobom dotarcie do poszukiwanych przez nie towarów lub usług.

Klienci Polskich Książek Telefonicznych mają do wyboru różne formy prezentacji firmy na stronach serwisu, choć darmowa jest jedynie podstawowa forma prezentacji danych teleadresowych. Można wprowadzić dowiązania do stron WWW, adresów e-mail czy kopie reklam z papierowej książki telefonicznej. Wkrótce w ofercie Polskich Książek Telefonicznych znajdzie się wykonanie interaktywnych reklam i stron WWW na zamówienie klienta.

Baza reklam i firm

Zawartość bazy internetowego serwisu Polskich Książek Telefonicznych można przeszukiwać wg nazwy, numeru telefonu, ulicy, miejscowości, branży, produktu lub usługi (można także szukać na podstawie fragmentów słów zawartych w nazwie firmy). "Baza stworzyła znacznie większe możliwości przeszukiwania, ale je zawęziliśmy, by zyskać prostszy interfejs" - mówi Stanisław Romański, główny informatyk Polskich Książek Telefonicznych. W przyszłości jednak dostępnych będzie więcej opcji wyszukiwania firm i instytucji.

Liczący prawie 1000 pozycji słownik podziału firm na poszczególne branże jest połączony z tezaurusem. "Chcemy, aby przedstawiane firmy mogły też same podawać słowa kluczowe, określające typ prowadzonej przez nie działalności" - wyjaśnia Stanisław Romański. Oprócz branży firmę opisuje jeszcze lokalizacja (miasto czy województwo). Dane te są potrzebne do stworzenia systemu zarządzania wyświetlaniem reklam banerowych. Przyjmujący ogłoszenie będzie mógł sprawdzić, czy w danym czasie, w danej branży i dla danego terenu jest jeszcze wolne miejsce na reklamę internetową. Do ich sprzedaży firma wykorzystuje akwizytorów i regionalnych przedstawicieli handlowych. Do tej pory pozyskano kilkuset klientów chętnych do reklamowania się w Internecie. "Pozwoliło to nam już na zwrócenie kosztu poniesionych inwestycji" - twierdzi Stanisław Romański.

Reklama indywidualna

Polskie Książki Telefoniczne wdrażają system pozwalający na wyświetlanie reklam powiązanych z zapytaniem zadawanym przez użytkownika (np. reklama firmy zajmującej się instalacjami wodno-kanalizacyjnymi pojawiałaby się na stronie przesłanej użytkownikowi, który poszukuje hydraulika). "Przy okazji uzyskamy możliwość raportowania, jakie są najczęściej zadawane zapytania do bazy" - wyjaśnia Stanisław Romański.

Baza firm dostępna w Internecie jest aktualizowana raz w tygodniu i powstała poprzez połączenie poszczególnych baz odpowiadających określonym wydaniom Polskich Książek Telefonicznych (łącznie jest ich 47, dla poszczególnych obszarów Polski). "Korzystamy z darmowych baz ISIS. Nie jest to proste narzędzie, ale w Internecie interfejs HTML niweluje wszelkie niedogodności. Sprawia, że użytkownik nie musi się niczego uczyć" - mówi Stanisław Romański. Bazy ISIS mają istotną cechę dla gromadzenia danych o firmach - umożliwiają stosowanie zmiennej struktury rekordów i długości pól.


TOP 200