Bardziej japońscy i usługowi

Outsourcing i wirtualna infrastruktura IT

Trzon oferty FSC w Polsce mają jednak wkrótce stanowić usługi, na które składać się będą te okołoproduktowe - jak instalacje sprzętu, wsparcie techniczne i rozszerzone gwarancje - ale także tzw. managed services, a docelowo polegające też na udostępnianiu klientom pełnej infrastruktury IT w outsourcingu. W niektórych krajach Fujitsu oferuje również usługi wirtualnej infrastruktury. Firma buduje ją, a następnie wynajmuje jej kawałek klientom. Jeśli ocena opłacalności i osiągnięcia odpowiedniej skali działania w Polsce na to pozwolą, wówczas - jak zapewnia Roman Durka - Fujitsu zdecyduje się na budowę takiej wirtualnej infrastruktury i w Polsce. "Jeśli tylko mamy odpowiedni projekt, to Fujitsu jest w stanie dostarczyć nam każdy produkt ze swojej oferty" - przekonuje. Tymczasem, z powodu kryzysu, duzi klienci, nawet ci konserwatywni, zaczynają myśleć o outsourcingu.

"Fujitsu jest postrzegane jako firma usługowa, tymczasem gdzieś w tle, jako element projektów integracyjnych, znajdują się najróżniejsze rozwiązania produkowane przez ten koncern. Traktowane są jednak jako część większych projektów. Stąd może są mniej promowane" - przekonuje Roman Durka. "Niewiele osób wie zapewne także, że Fujitsu to 4. firma informatyczna na świecie z przychodami na poziomie 50 mld USD" - dodaje. Tymczasem FSC jest w Polsce znany głównie jako dostawca sprzętu.

Na dział usług przypadało zaledwie 15-20% przychodów, w dodatku głównie ze wsparcia pogwarancyjnego, i to nie tylko ich własnych produktów, ale i innych firm oraz z instalacji i rozszerzonych gwarancji, a w niewielkim stopniu konsultingu. To ma się zmienić. Nowy prezes FSC w Polsce postawił przed sobą zadanie uporządkowania oferty usługowej, zdecydowania o tym, które z usług będą rozwijane, a następnie stworzenie portfolio nowych, które będą "nośnikiem sprzedaży produktów" Fujitsu. Jedną z nowych usług na pewno będzie outsourcing, choć firma nie ruszy z tego typu projektami od kwietnia. "Chcę obecnie ustabilizować organizację, przygotować ją pod przyszłe cele strategiczne, a po tym okresie dostarczyć wzrost w obszarach, na których Fujitsu zależy. To będzie wymagać także zmiany kompetencji pracowników, aby ich doświadczenie dopasować do nowej strategii" - opowiada Roman Durka.

Zmiany kadrowe

Nowy szef FSC dokonał już pewnych, niezbędnych ruchów kadrowych i na razie nie planuje kolejnych. Dariusz Kwieciński został niedawno szefem działu serwisu FSC. Dwie osoby Roman Durka ściąga zaś z polskiego oddziału Suna. Firma poszukuje także nowego szefa działu sprzedaży. Powinien pojawić się on z początkiem kwietnia. FSC przeprowadza właśnie ostatnie rozmowy z kandydatami. Roman Durka chciałby pozyskać taką osobę, która ma doświadczenie w sprzedaży usług. Jednocześnie planowane są szkolenia handlowców ze sprzedaży usług i rozwiązań zaawansowanych. Zmiana profilu będzie od FSC wymagać też pewnych zmian organizacyjnych, jak również zmiany w sposobie funkcjonowania działu marketingu, który ma pomóc dotrzeć do klientów z nową ofertą.


TOP 200