Bank pod kontrolą

Sprawne funkcjonowanie banku zależy od jakości systemu zarządzania IT. Mając to na uwadze, Raiffeisen Bank Polska SA zdecydował się na zaawansowane rozwiązanie do zarządzania kontami i uprawnieniami użytkowników.

Sprawne funkcjonowanie banku zależy od jakości systemu zarządzania IT. Mając to na uwadze, Raiffeisen Bank Polska SA zdecydował się na zaawansowane rozwiązanie do zarządzania kontami i uprawnieniami użytkowników.

Raiffeisen Bank Polska SA koncentruje się na obsłudze średnich i małych przedsiębiorstw oraz polskiej klasy średniej. Obejmuje swoim zasięgiem cały kraj i prowadzi ok. 130 tys. rachunków klientów indywidualnych oraz obsługuje ponad 85 tys. kart kredytowych. Bank oferuje możliwość dokonywania transakcji poprzez Internet, centrum telefoniczne, a także z telefonu komórkowego.

Sprawna obsługa wymaga efektywnych systemów informatycznych. Głównym systemem bankowym jest Globus (Temenos), oparty na bazie danych Universe działającej w środowisku systemu AIX. Bank wykorzystuje również bazy danych Oracle, obsługujące m.in. call center, hurtownię danych, system MIS oraz platformę iLearning.

System informatyczny banku obsługuje ponad 1500 użytkowników, korzystających z kilkudziesięciu aplikacji pracujących na kilku różnych platformach, co w sumie daje kilkadziesiąt tysięcy obiektów do zarządzania.

Centralizacja - sposób na spójne zarządzanie

W celu usprawnienia zarządzania taką liczbą obiektów, podjęto decyzję o wdrożeniu rozwiązania Control SA firmy BMC Software. Umożliwia ono centralizację zarządzania kontami użytkowników w rozbudowanych systemach heterogenicznych. Pozwala zarządzać użytkownikami i zasobami oraz tworzyć i kontrolować odpowiednie połączenia między nimi.

Wdrożenie ma na celu m.in.: redukcję czasu nadawania uprawnień, utrzymanie spójnych informacji pomiędzy aplikacjami biznesowymi, poprawę jakości informacji o uprawnieniach oraz zwiększenie bezpieczeństwa danych.

System Control SA wdrożony w banku składa się z centralnego repozytorium informacji o pracownikach i uprawnieniach - Enterprise Security Station, systemu obiegu dokumentów - WorkFlow, systemu zarządzania hasłami PassPort i agentów w systemach Globus, Active Directory, Lotus Notes, AIX i LDAP.

Cała komunikacja sieciowa odbywa się z użyciem szyfrowania 3DES bądź poprzez połączenia SSL.

Centralne, zintegrowane zarządzanie kontami w skali całego systemu prowadzone jest z głównej konsoli. Dane o użytkownikach i ich uprawnieniach przechowywane są w centralnym repozytorium, a zmiany wprowadzone w którymkolwiek z systemów mogą być replikowane w pozostałych.

Środowisko IT zarządzane przez Control SA obejmuje:

  • rozległą sieć Active Directory i Lotus Notes z serwerami replikacyjnymi w oddziałach zamiejscowych;
  • system operacyjny AIX i środowisko dla głównej aplikacji bankowej Globus;
  • scentralizowane środowiska portali WebSphere i Sametime, Oracle Database oraz LDAP - uwierzytelnianie i autoryzacja użytkowników biznesowych.
Control SA automatyzuje czynności administracyjne, m.in. tworzenie środowiska pracy nowego użytkownika. Centralne repozytorium pozwala na szybkie zablokowanie lub usunięcie kont we wszystkich systemach jednym poleceniem, co eliminuje ryzyko przypadkowego pozostawienia nienależnych uprawnień. System umożliwia również automatyczną weryfikację danych wprowadzanych przy zakładaniu nowych kont i parametrów istniejących kont.

Centralne zarządzanie zapewnia również administratorom bezpieczeństwa informacje o prawach dostępu każdego użytkownika. Upraszcza to proces audytu i zmniejsza jego pracochłonność.

Rozwiązanie wdrożone w Raiffeisen Bank Polska SA wyposażono w dwa dodatkowe moduły - Control SA Passport, obsługujący zarządzanie hasłami przez użytkowników, oraz Control SA Workflow, automatyzujący obieg dokumentów elektronicznych związanych z tworzeniem kont dla nowych pracowników między odpowiedzialnymi osobami w dziale kadr, kierownictwie firmy i administratorami.

Sprawniej i oszczędniej

Przyjęte przez bank rozwiązania mają zapewnić automatyzację zarządzania dostępem do systemu Globus i aplikacji biznesowych, elektroniczny obieg dokumentów w procesie nadawania uprawnień oraz integrację uprawnień na poziomie aplikacji biznesowej i powiązanie uprawnień z systemem SAP HR.

W aspekcie ekonomicznym spodziewana jest redukcja kosztów poprzez automatyzację zarządzania, odciążenie help desk i automatyzację zadań administracyjnych.

System ma zwiększyć bezpieczeństwo IT poprzez audyt wszystkich zdarzeń związanych z nadawaniem uprawnień, natychmiastowe blokowanie dostępu do zasobów dla wykrytych nadużyć oraz wyeliminowanie czynnika ludzkiego w zadaniach systemowych związanych z nadawaniem uprawnień.

System informatyczny Raiffeisen Bank Polska SA:
  • serwery IBM eServer pSeries oraz iSeries;
  • system bankowy Globus (Temenos), posadowiony na bazie danych Universe (IBM) w środowisku systemu AIX;
  • bazy danych Oracle, obsługujące m.in. call center, hurtownię danych, system MIS oraz platformę iLearning;
  • platforma Active Directory;
  • poczta korporacyjna Lotus Notes;
  • uwierzytelnianie poprzez serwer LDAP;
  • ponad 1500 użytkowników końcowych.
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200