Bank na zewnątrz

COMP Rzeszów uruchomił Centrum Usług Internetowych, które ma umożliwiać małym bankom korzystanie - na zasadach outsourcingu - z rozwiązań bankowości internetowej.

COMP Rzeszów uruchomił Centrum Usług Internetowych, które ma umożliwiać małym bankom korzystanie - na zasadach outsourcingu - z rozwiązań bankowości internetowej.

"Oferta naszego centrum jest skierowana do małych i średnich banków komercyjnych oraz banków spółdzielczych, które z różnych względów nie chcą ponosić wysokich nakładów inwestycyjnych związanych z wdrożeniem systemu bankowości internetowej" - mówi Zbigniew Pomianek, zastępca dyrektora generalnego COMP Rzeszów SA.

Abonament miesięczny

Jak zapewniają przedstawiciele firmy COMP, banki będą płacić stały, miesięczny abonament, niezależnie od liczby klientów korzystających z ich serwisu. Pierwszym bankiem, który za pośrednictwem CUI zaoferuje usługi bankowości internetowej, będzie Podkarpacki Bank Spółdzielczy w Sanoku. "Szacowaliśmy, że inwestycja we własny system bankowości internetowej zwróciłaby się po 8 latach, podczas gdy dzierżawienie tego typu rozwiązań już po 3" - mówi Leszek Wojtas, prezes zarządu Podkarpackiego Banku Spółdzielczego. COMP prowadzi wstępne rozmowy o udostępnieniu usług bankowości elektronicznej z kilkunastoma kolejnymi bankami.

"Systemy CUI mogą pracować zarówno w trybie online, jak i offline, w zależności od możliwości banku" - twierdzi Zbigniew Pomianek. W przypadku rozwiązania online - a takie jest uruchamiane dla Podkarpackiego Banku Spółdzielczego - połączenie z bankiem jest nawiązywane automatycznie w chwili, gdy zachodzi konieczność wymiany danych z systemem bankowym. W przypadku rozwiązania offline wymiana danych pomiędzy systemem CUI a systemem banku następuje cyklicznie. Dane potrzebne do realizacji usług są przechowywane w bazach Centrum.

Centrum nie oferuje usług typu call center w pełnym tego słowa znaczeniu, a tylko ich fragment IVR (Interactive Voice Response), tzw. teleserwis. Umożliwia on telefoniczny dostęp do salda rachunku, historii operacji, składanie zleceń czy zakładanie lokat terminowych. Zarówno teleserwis, usługi bankowości internetowej, jak i WAP korzystają z tego samego serwera usług realizującego zlecenia klientów.

Bez lokalizacji na życzenie

Każdy bank korzystający z usług CUI ma mieć wirtualny system bankowości internetowej z odrębną bazą danych. "Systemy CUI zostały tak zbudowane, aby od strony administratora centrum zarządzać jednym dużym rozwiązaniem. Z drugiej strony, każdy bank korzystający z naszych usług widzi system jak swój, bez możliwości wglądu w dane innych banków czy nawet sygnału, że inny bank korzysta z usług CUI" - wyjaśnia Zbigniew Pomianek.

Jedną z usług oferowanych bankom jest także prowadzenie nie zlokalizowanych rachunków ich klientów. Banki - posiadające systemy oddziałowe - będą mogły autoryzować transakcje klientów poprzez system Centrum Usług Internetowych, korzystając z podobnych mechanizmów jak klienci posiadający dostęp poprzez Internet.

Warstwy bezpieczeństwa

Centrum zbudowano na podstawie rozwiązania InterComp (system bankowości internetowej) i TeleComp (do obsługi teleserwisu). Jako platformę sprzętową wybrano serwery Sun Microsystems. COMP zastosował także kilkustopniowe zapory typu firewall (programowe i sprzętowe). Autoryzacja dostępu do serwisu jest realizowana poprzez serwery dostępu współpracujące z kalkulatorami szyfrującymi, tzw. tokenami firm RSA (SecureID) i Vasco.

Centrum Usług Internetowych mieści się w wydzielonym pomieszczeniu wyposażonym w systemy alarmowe, do którego dostęp jest chroniony za pomocą czytnika kart magnetycznych. "Aby jednoznacznie zidentyfikować administratora systemu, zastosowaliśmy czytnik linii papilarnych, chroniący dostęp do konsoli administracyjnej" - mówią przedstawiciele COMP-u.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200