BUSCOM 5000 - system obsługi komunikacji miejskiej XXI wieku

MZK od dawna uskarżały się na przechwytywanie dochodów przez domorosłych producentów ''lewych'' biletów, ale nigdy zjawisko to nie występowało na tak masową skalę. Pomysłowi Polacy potrafią podrobić nie tylko bilety jednorazowego użytku, ale także znaczki do biletów miesięcznych. Lekarstwem na to całe zło może okazać się fiński system obsługi komunikacji - BUSCOM 5000, nagrodzony za najbardziej innowacyjne osiągnięcie 1991 r. w dziedzinie inteligentnych kart.

MZK od dawna uskarżały się na przechwytywanie dochodów przez domorosłych producentów ''lewych'' biletów, ale nigdy zjawisko to nie występowało na tak masową skalę. Pomysłowi Polacy potrafią podrobić nie tylko bilety jednorazowego użytku, ale także znaczki do biletów miesięcznych. Lekarstwem na to całe zło może okazać się fiński system obsługi komunikacji - BUSCOM 5000, nagrodzony za najbardziej innowacyjne osiągnięcie 1991 r. w dziedzinie inteligentnych kart.

Możliwości

Głównym elementem systemu jest bezstykowa karta elektroniczna wielokrotnego ładowania (50 tys. razy). Karta może funkcjonować jako bilet wieloprzejazdowy i wówczas użytkownik po wyczerpaniu bieżących przejazdów wykupuje następne ciągle posługując się tą samą kartą.

Drugim sposobem jest użytkowanie karty jako biletu miesięcznego. Karta programowana jest wtedy z określonymi datami ważności.

Trzeci sposób użytkowania karty umożliwia zapisanie określonej kwoty pieniędzy. Kasując kartę czytnik odejmuje określoną wartość. Taką kartę można by używać przy płaceniu w parkometrach, na stacjach benzynowych itp.

Funkcjonalność

Istnieje cała gama ograniczeń w posługiwaniu się kartą, które można zaprogramować. Najbardziej atrykcyjna jest możliwość stosowania karty jako przesiadkowej, czyli ważnej jedynie w określonych przedziałach czasowych. W każdej chwili na dowolnym czytniku można sprawdzić, ile zostało czasu na przejazd. Z innych możliwości można wymienić blokowanie ważności kart miesięcznych w określone dni czy określenie dozwolonych linii komunikacyjnych.

Niemożliwość podrobienia

Elektroniczna karta ma wbudowany inteligentny chip oraz antenę i posiada swój własny, niepowtarzalny numer, którego nikt nie może zmienić. Kodowanie informacji na 256 bitach karty odbywa się trzystopniowo i dodatkowo na koniec informacja zostaje upakowana, co uniemożliwia jakiekolwiek podrabianie lub kopiowanie informacji. PROXIMITY CARD jest więc niemożliwa do sfałszowania. Oprócz tego można wyposażyć ją w zdjęcie ułatwiające identyfikację właściciela. W przypadku kradzieży w ciągu pół godziny od zgłoszenia następuje jej blokada.

Drugim elementem systemu, z którym styka się użytkownik, jest

Czytnik

Skasowanie" przejazdu następuje po przesunięciu karty przed czytnikiem. Odległość odczytu - 10 cm. Odczyt następuje nawet przez przedmioty niemetalowe, nie ma więc potrzeby wyjmowania jej z portfela czy z kieszeni. Czas odczytu karty i zmiany zapisu to tylko 30 ms, niezależnie od liczby aktualnych użytkowników.

Trzecim elementem systemu jest

Kasa biletowa

czyli urządzenie umożliwiające "ładowanie kart" w dowolny sposób. Posiada wbudowany czytnik kart kredytowych i bankowych oraz czytnik zbliżeniowy kart elektronicznych. Wraz z modułem komunikacyjnym umożliwia pełny przepływ danych między czytnikami i bazą.

Uruchomienie kasy związane jest z właściwym wprowadzeniem kodów wejściowych. Trzykrotna pomyłka powoduje unieruchomienie urządzenia.

Kontrola

faktu "skasowania" karty odbywa się za pomocą elektronicznego terminalu kontrolera. Terminal posiada własną pamięć i po pracy podłącza się go do komputera w bazie, co umożliwia zebranie danych o ilości skontrolowanych kart.

Również do komputera bazowego (dla dużego miasta wystarczy PC 386) trafiają dane z czytników i kas, umożliwiając optymalizację przewozów pasażerskich na podstawie uzyskanych informacji.

Turyści

Sporadyczni użytkownicy mogą korzystać z biletów jednorazowych. Mają one charater biletów czasowych i uzupełnione mogą być kodem kreskowym.

Kiedy w Polsce

System BUSCOM 5000 z powodzeniem został wdrożony w krajach skandynawskich, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Z polskich firm zainteresowane jest, jak na razie, warszawskie MZK oraz Metro. Koszt instalacji systemu w Warszawie wyniósłby ok. 10 mln USD, z czego firma BUSCOM gwarantuje uzyskanie kredytu na 85% wartości kontraktu. Koszty powinny się zwrócić w przeciągu 5-7 lat.

Reprezentantem interesów firmy BUSCOM w Polsce jest polsko-fińska firma OLKAM z Gdańska (tel. 470 298, 470 217, fax 417 601).


IBM Think Digital Summit Poland, 16-17 września 2020
TOP 200