BRE Bank uruchomił serwis Multiport

Głównym jego elementem jest agregator informacji o finansach osobistych. Umożliwia on gromadzenie w jednym miejscu informacji o historii rachunków bankowych.

Głównym elementem portalu Multiport, najnowszego projektu BRE Banku w zakresie elektronicznej bankowości detalicznej, jest agregator informacji o finansach osobistych. Umożliwia on gromadzenie w jednym miejscu informacji o historii rachunków bankowych. "Obecnie dostępny jest jedynie agregator rachunków i lokat. W przyszłości chcielibyśmy umożliwiać gromadzenie informacji o wszelkich instrumentach finansowych: kartach kredytowych, kredytach, rachunkach inwestycyjnych i ubezpieczeniach. Chcemy również obudować Multiport narzędziami do zarządzani finansami osobistymi" - mówi Piotr Gawron, odpowiedzialny za projekt Multiport w BRE Banku SA.

Na stronach Multiportu są również umieszczane artykuły, dotyczące finansów i gospodarki, które mają tworzyć "centrum edukacyjno-doradcze". Portal działa od listopada 2001 r. Jednak dopiero od grudnia można rejestrować się w systemie. "Za kilka tygodni zakończy się okres testowy i Multiport wystartuje pełną parą" - twierdzą przedstawiciele BRE Banku. Bank nie planuje zarabiać na Multiporcie, który jest traktowany raczej jako wartość dodana do produktów oferowanych przez podmioty należące do grupy BRE.

Zobacz również:

<B>Wewnętrzny automat</B>

Na razie Multiport umożliwia agregację informacji o historii rachunków w mBanku i Multibanku (należących do BRE Banku) oraz rachunku ROR w PKO BP SA. W najbliższym czasie będzie można agregować informacje o wszystkich rachunkach w bankach, dających klientom dostęp do nich przez Internet. BRE Bank kończy pracę nad stworzeniem oprogramowania, które będzie umożliwiać agregacje informacji z innych banków. Dodanie PKO BP było możliwe, ponieważ bank oferuje usługę polegającą na wysyłaniu pocztą elektroniczną historii rachunku.

Korzystanie z agregatora ma polegać na pobraniu programu komunikacyjnego, którego zadaniem jest łączenie ze stroną banku i przekazywanie do Multiportu historii rachunku. "Po uruchomieniu programu i zalogowaniu się w Multiporcie, klient podaje nazwę banku, po czym program dokonuje połączenia z jego stroną internetową. Po zalogowaniu użytkownika program automatycznie ściąga stronę z historią rachunku" - tłumaczy Piotr Gawron. "Działające na serwerze Multiportu oprogramowanie formatuje jedynie ściągniętą stronę do standardu wyświetlania informacji w Multiporcie. Cały proces odbywa się na komputerze klienta. Multiport nie pośredniczy w logowaniu do innego banku" - dodaje.

W przypadku mBanku i Multibanku procedura jest przeprowadzana automatycznie. Przy każdym wejściu na stronę i zarejestrowaniu się w Multiporcie informacje aktualizowane są bez logowania do banku. W przypadku PKO BP niezbędne jest podanie nazwy i hasła do konta pocztowego, na które są przesyłane informacje o rachunku.

<B>Bezpiecznie i bez problemów</B>

Multiport korzysta z dodatkowej aplikacji instalowanej na komputerze użytkownika. Alternatywą było ręczne kopiowanie stron i przesyłanie ich do Multiportu. Aplikację napisano w Javie. Jest to swego rodzaju ograniczona funkcjonalnie przeglądarka internetowa. Za jej pośrednictwem nie można przeglądać dowolnych stron WWW, a po zalogowaniu do banku nie ma możliwości przeprowadzenia żadnych operacji na rachunku. Można ją uruchomić jedynie będąc podłączonym do sieci. Podobnie jak przeglądarka, aplikacja łączy się ze stronami banków przy użyciu protokołu SSL. Możliwe jest również sprawdzenie certyfikatów wystawionych dla danej strony.

"W trakcie całego procesu agregacji danych finansowych klient nie przekazuje nikomu swojego hasła do rachunku bankowego. Z kolei udostępniane są jedynie informacje o historii transakcji. Zgodnie z obecnym stanem prawnym nie łamiemy więc przepisów. Dlatego nie musimy podpisywać żądnych umów z bankami" - przekonuje Piotr Gawron. W Związku Banków Polskich od dawna pracuje grupa, która zajmuje się problematyką agregacji i możliwościami realizacji tej idei przez polskie banki. "Prace nie zostały jeszcze zakończone, ale my nie chcieliśmy czekać" - uzupełnia Piotr Gawron.

Jego zdaniem, banki nie będą protestować. Serwisy agregujące dane finansowe są bardzo popularne, np. w USA. W każdej chwili bank może zablokować korzystanie przez jego klientów z Multiportu. Może np. regularnie zmieniać układ stron z historią rachunku. Wówczas niemożliwa będzie automatyzacja formatowania. W takim przypadku Multiport uzna, że bank nie życzy sobie, aby jego klienci korzystali z agregatora BRE Banku. Może również wprowadzić zmiany w regulaminie dla klientów, zakazujące korzystania z agregatorów. Rachunki z takich banków nie będą obsługiwane przez agregator. "Nie spodziewamy się jednak takich problemów. Banki działałyby wówczas przeciwko swoim klientom" - uważają przedstawiciele BRE Banku.

Na stronach Multiportu udostępniono również agregator skrzynek pocztowych. Podobne usługi są już oferowane przez niektóre portale.

<B>Wartość dodana</B>

W ciągu najbliższych miesięcy Multiport ma zostać obudowany narzędziami zmieniającymi go w centrum zarządzania finansami osobistymi. Obecnie transakcje można oznaczać kilkuliterowymi kodami, aby później grupować je wg typów np. wyświetlać czy podsumowywać wydatki na mieszkanie. W przyszłości mają być dodane narzędzia do planowania budżetu czy umożliwiające obliczanie odsetek od kredytów. Ma się również pojawić pasaż handlowy.