BRE Bank SA uruchomił bank internetowy

Bank liczy, że dzięki wirtualnej instytucji uda mu się pozyskać co najmniej 100 tys. klientów.

Z nowych usług BRE Bank SA klienci indywidualni mogą korzystać na trzy sposoby: przez telefon - łącząc się z Centrum Obsługi Telefonicznej - za pomocą telefonu komórkowego obsługującego WAP i przeglądarki internetowej. BRE Bank w utworzenie pionu bankowości elektronicznej zainwestował ok. 10 mln zł. Inwestycja ta ma się zwrócić już po 1,5 roku od uruchomienia usług, przy założeniu jednak, że mBank pozyska 100-150 tys. klientów.

<B>Dwa lata zmian</B>

Pierwsze plany utworzenia pionu bankowości detalicznej przez BRE Bank przedstawiono przed dwoma laty. Na początku 1999 r. bank kupił od Andersen Consulting system Altamira, który miał być podstawą usług oferowanych przez nowy pion. Realizacja projektu została wstrzymana na przełomie 1999 i 2000 r. Wtedy to BRE Bank prowadził rozmowy na temat połączenia z Bankiem Handlowym w Warszawie SA, który posiadał własny pion bankowości detalicznej - handlobank. Przejęcie Banku Handlowego przez Citibank spowodowało powrót do pierwotnych planów.

Opóźnienie uruchomienia pionu bankowości detalicznej wpłynęło jednak na zmianę strategii. Początkowo miał on powstać z połączenia małych placówek detalicznych i usług elektronicznych (call center i Internetu). W tym czasie inne polskie banki, w tym Millennium należący do BIG Banku Gdańskiego SA, rozbudowały własne sieci detaliczne. Pojawił się także nowy sposób dostępu do konta - WAP. W efekcie zdecydowano się podzielić pion detaliczny na dwie części: wyłącznie elektroniczną (mBank) i tradycyjną, z fizycznymi oddziałami (Multibank).

<B>Własne rozwiązania</B>

Dostęp do konta internetowego jest zabezpieczony za pomocą identyfikatora i hasła. Do szyfrowania transmisji są stosowane protokoły SSL i HTTPS. W przypadku dostępu przez WAP szyfrowanie odbywa się poprzez mechanizm WTLS. Przedstawiciele mBanku nie zdecydowali się na zastosowanie tzw. tokenów. "W styczniu 2001 r. zostanie uruchomiony nasz system tworzący hasła jednorazowe. W przyszłości do identyfikacji będziemy używać kart mikroprocesorowych. Ich zastosowanie zostanie uzależnione od powstania ogólnopolskiej Infrastruktury Klucza Publicznego i wejścia w życie ustawy o podpisie elektronicznym" - tłumaczy Ryszard Słowiński, kierownik projektu mBank w BRE Bank SA.

mBank ma własną bramkę WAP firmy Nokia, dzięki czemu klienci korzystający z dostępu przez WAP mogą łączyć się z dowolnej sieci komórkowej. Do końca 2000 r. mBank uruchomi kolejny kanał dostępu do danych - wiadomości SMS. Bank współpracuje przy tym projekcie z Polkomtel SA, docelowo także z innymi operatorami.

System transakcyjny Altamira działa na platformie IBM S/390, natomiast część odpowiedzialną za udostępnianie zasobów klientom mBanku zbudowano w oparciu o technologie Microsoft i Unix. Serwery pracują w klastrach, a oprócz tego obciążenie jest równoważone sprzętowo. Centrum obliczeniowe mBanku znajduje się w Łodzi.

<B>Prawie bez opłat</B>

Konto w mBanku można założyć, wypełniając formularz na stronie internetowej banku (www.mbank.com.pl) lub dzwoniąc do centrum telefonicznej obsługi klienta. Umowę o otwarcie rachunku klient otrzymuje pocztą. Bank nie wymaga minimalnego poziomu zarobków ani regularności wpłat. Klienci mogą otwierać dwa rodzaje kont: eKonto i eMax. Pierwsze z nich to typowy rachunek ROR, drugie to konto lokacyjne.

Większość czynności, w tym założenie konta, wydanie karty Visa Electron lub karty debetowej Visa, nie wiąże się z ponoszeniem jakichkolwiek opłat. Bank nie pobiera również należności za prowadzenie rachunku. Bezpłatne są także wypłaty z bankomatów sieci Euronet. Są jednak pewne utrudniania. Przelewy z konta są bezpłatne, o ile dokonywane są bez udziału operatora np. przez Internet lub WAP. Wypłaty z konta eMax można dokonać tylko na jedno predefiniowane konto.