BPM coraz częściej doceniane przez firmy. Dlaczego warto stawiać na usługi tego typu?

Zarządzanie procesami biznesowymi (BPM - Business Process Management) cieszy się coraz większą popularnością. ResearchAndMarkets.com podaje, że do 2025 r. globalny rynek BPM osiągnie wartość 14 440 mln dol., z 8,76 mln w 2020 r. Dlaczego firmy inwestują w rozwiązania BPM?

BPM to m.in. automatyzacja procesów / Fot. everythingposs, depositphotos.com

BPM to m.in. automatyzacja procesów / Fot. everythingposs, depositphotos.com

Z badania wynika, że 54% firm zwiększa inwestycje w platformy do automatyzacji procesów. Tymczasem automatyzacja procesów to jeden z głównych elementów BPM.

Sprawdź: Kalendarz Google

Dlaczego warto stawiać na BPM? Oto 5 kluczowych korzyści:

1. BPM zwiększa produktywność w firmie

BPM pomaga całej organizacji budować solidne ramy dla wszystkich procesów biznesowych. Wszystkie ważne procesy są dokumentowane, monitorowane i optymalizowane. Kiedy zaś procesy działają pełną parą z bardzo nielicznymi czkawkami, wydajność w organizacji szybko wzrasta.

Analiza procesu jest prowadzona w sposób ciągły. Zadania, które nie dodają żadnej wartości, są łatwo identyfikowane i eliminowane, co prowadzi do ogólnego wzrostu produktywności.

2. Zwinna (agile) organizacja

Dzięki wdrożeniu odpowiedniego BPM w organizacji zespoły są bardziej elastyczne i lepiej przygotowane na zmiany. Dobrze znają swoje procesy i wiedzą dlaczego pracują tak, a nie inaczej. Jednocześnie bez problemu są w stanie wprowadzać zmiany adekwatnie do sytuacji czy trendów rynkowych.

W takich zespołach ewentualna korekta kursu jest łatwiejsza, ponieważ wszelkie zmiany można łatwo zlokalizować i szybko przyjąć.

3. Mniej błędów

Pojawienie się błędów w takich narzędziach i rozwiązaniach jak arkusze kalkulacyjne i wiadomości e-mail jest w zasadzie nieuniknione. Nie ma łatwego sposobu, aby upewnić się, że dane są odpowiednio aktualizowane i kto co robi.

Zobacz: Snowflake

Błędy są również niemożliwe do wyśledzenia, gdy procesy są zarządzane w arkuszach kalkulacyjnych. I występują często, gdy procesy nie mają interesariuszy dla każdego kroku. Pracownicy mają zwyczaj przerzucania rzeczy przez przysłowiową ścianę, bez brania odpowiedzialności za poszczególne zadania.

Kiedy jednak stosujemy BPM, możliwość błędów jest znacznie zmniejszona. Interesariusze na każdym etapie są informowani o swoich obowiązkach i upewniają się, że spełniają określone kryteria. Jeśli wystąpią błędy, można je łatwo prześledzić do źródła

4. BPM zapewniają lepszą zgodność

Wdrożenie BPM to konkretne podejście do usprawnienia procesów i wprowadzenia struktury zgodnej ze wszystkimi wewnętrznymi i zewnętrznymi zasadami. BPM zapewnia, że procesy są dobrze zrozumiane i przestrzegają ścisłych wytycznych. Istnieje wiele zasad specyficznych dla branży i działu, których należy przestrzegać. Na przykład zespoły ds. zakupów i HR mają całkowicie różne wewnętrzne zasady, których muszą się trzymać. BPM zapewnia, że oba zespoły są w stanie przestrzegać zasad w tym samym narzędziu.

W odpowiednich systemach BPM możemy śledzić umowy SLA i otrzymywać powiadomienia, gdy zbliżają się do punktu naruszenia. Każdy proces ma metryki, które pozwalają śledzić żądania w każdej aplikacji.

5. BPM a zredukowane mikrozarządzanie

Na dłuższą metę mikrozarządzanie zawsze jest to destrukcyjne dla firmy. Jednym z głównych powodów, dla których liderzy mają tendencję do mikrozarządzania swoimi zespołami, jest trzymanie się swoich metod w celu ograniczenia błędów.

BPM eliminuje potrzebę mikrozarządzania. Wszystkie standardowe procedury operacyjne są jasno dokumentowane przez liderów i pracowników przeszkolonych w zakresie swoich obowiązków. Kiedy nadchodzi czas na konkretny krok, pracownicy wykonują zadanie z klarownością, bez konieczności każdorazowego "trzymania ich ręce" lub wydawania instrukcji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200