BI w służbie sprzedaży i marketingu

Wzrost popularności systemów klasy Business Intelligence sprzyja również bardziej rozproszonym modelom zarządzania. Zmiany te mają powodować zwiększenie elastyczności struktur kierowniczych i całej organizacji, umożliwić podniesienie efektywności działania organizacji w warunkach konkurencji globalnej oraz zwiększenie stopnia praktycznego wykorzystania możliwości statystyki i analityki biznesowej. Mają też służyć lepszej interpretacji sygnałów pochodzących z rynku.

Jednocześnie, coraz większa symbioza rozwiązań analitycznych, systemów klasy , oprogramowania wspierającego zarządzanie łańcuchem dostaw i innych generuje wolumeny danych trudne do przetworzenia. Trudno oczekiwać, że jedna firma dysponować będzie serwerami o mocy obliczeniowej pozwalającej na przeanalizowanie wszystkich dyskusji na temat konkretnego produktu prowadzonych w serwisie takim jak Facebook w skończonym i możliwym do przyjęcia czasie. Tworzy się więc nisza, którą poszczególni dostawcy rozwiązań BI już zaczynają wypełniać, oferując oprogramowanie analityczne wraz z usługami dzierżawy mocy obliczeniowych w modelu usługowym.

... i jako usługa

Nie chodzi tu jednak o aplikacje umożliwiające tworzenie prostych zestawień dotyczących przeszłości. Na początku maja br. koncern Oracle ogłosił wprowadzenie nowych mechanizmów z zakresu analityki predyktywnej do systemu CRM On-Demand. Usprawnienia dotyczyć mają m.in. możliwości tworzenia zestawień danych historycznych z informacjami gromadzonymi w czasie rzeczywistym. To z kolei umożliwiać ma podniesienie dokładności prognoz. Oprogramowanie Oracle CRM On-Demand zyskuje również nowe możliwości w zakresie wykorzystania sieci społecznościowych.

Jeszcze dalej w tym zakresie idzie firma SAS. Od niedawna koncern oferuje platformę dedykowaną analizowaniu informacji publikowanych przez konsumentów w serwisach społecznościowych. Oprogramowanie SAS Social Media Analytics ma posiadać rozbudowane możliwości analityczne w zakresie przetwarzania danych nieustrukturyzowanych i tekstów, analizy zawartych w nich emocji oraz prognozowania wpływu wymiany informacji prowadzonej za pomocą serwisów społecznościowych i blogów na postrzeganie konkretnych produktów czy działalność ich producentów. Na chwilę obecną system rozpoznaje 13 języków. Częścią nowej platformy SAS ma być również moduł CRM i oprogramowanie wspierające działania marketingowe. Amerykański koncern dba również o tworzenie rozbudowanej bazy informacji na potrzeby systemu. Zgromadzone obecnie w systemie Social Media Analytics dane, pochodzące z najpopularniejszych serwisów społecznościowych, obejmują okres dwóch ostatnich lat. Taka perspektywa ma umożliwić prowadzenie skutecznych analiz w odniesieniu do danych historycznych oraz ułatwić śledzenie trendów rynkowych.

Analityczne zarządzanie

Rosnąca popularność systemów analitycznych, to odpowiedź na zmiany rynku. Rynku coraz bardziej globalnego, konkurencyjnego i zmieniającego się szybciej niż w przeszłości. "Dzisiejsze rozwiązania analityczne są skoncentrowane wokół trzech aspektów: przewidywania zachowań klientów, analizy ryzyka oraz wykrywania nadużyć. Tego rodzaju platformy analityczne są już wykorzystywane w instytucjach finansowych i bazują na naprawdę szerokim spektrum danych" - mówi Keith Collins, wiceprezes ds. technologii w SAS Institute.


TOP 200