BCG: Prognozy dla firm zajmujących się detaliczną sprzedażą online

Analitycy utrzymują, że tradycyjne sklepy mają największą szansę na odniesienie sukcesu w detalicznej sprzedaży towarów przez Internet.

Z raportu Boston Consulting Group (BCG) wynika, że tradycyjne firmy zajmujące się sprzedażą detaliczną prowadzą coraz aktywniejszą działalność w Internecie. Według analiz firmy tradycyjne sklepy mają obecnie największą szansę na odniesienie sukcesu w sieci. "Rynek, który niegdyś był opanowany przez dynamicznie rozwijające się firmy internetowe, polujące na klienta kupującego towary luksusowe i świetnie znającego Internet, staje się w coraz większym stopniu domeną tradycyjnych handlowców, oferujących zarówno artykuły codziennego użytku, jak i towary kupowane rzadziej" - twierdzą przedstawiciele BCG.

Analitycy z Boston Consulting Group twierdzą, że prognozy długoterminowe dla handlu detalicznego online są dobre. Utrzymują oni, że przychody firm ze sprzedaży najpopularniejszych kategorii towarów oferowanych w sieci w 2005 r. wzrosną z obecnych 34 mld do 168 mld USD w roku 2005.

Zobacz również:

  • Szyfrowanie plików, a szyfrowanie dysku - jaka jest różnica?
  • Spadek sprzedaży pecetów

Największy wzrost obrotów mają zanotować biura podróży oraz sklepy sprzedające odzież i artykuły spożywcze. Przychody z tej ostatniej kategorii za 4 lata w skali globalnej mają przekroczyć 25 mld USD.

Raport przewiduje, że w Internecie sukces będą mogły odnieść trzy rodzaje firm prowadzących sprzedaż detaliczną. Pierwsza kategoria jest określana przez BCG jako "atakujący". Są to sprzedawcy detaliczni, których skala działania umożliwia zmniejszenie całkowitych kosztów zaopatrzenia, pozyskiwania i obsługi klientów, bazujący na sile własnej marki. Do takich firm zakwalifikowano m.in. Amazon.com.

Kolejną kategorią są "gracze niszowi" - małe firmy tradycyjne i sieciowe, obsługujące ściśle określoną grupę docelową. Zdaniem analityków takie firmy będą posiadać stałą grupę lojalnych odbiorcy, co wyeliminuje konieczność nakładów na pozyskiwanie nowych klientów. BCG utrzymuje jednak, że w skali globalnej firmy te będą miały niewielki udział w rynku.

Według raportu w najkorzystniejszej pozycji znajdą się tradycyjni sprzedawcy detaliczni, którzy zaoferują klientom możliwość nabywania towarów jednocześnie wieloma kanałami. Największym atutem takich przedsiębiorstw stanie się ograniczenie kosztów marketingowych w wyniku rozpoznawalnej marki oraz posiadanie wiedzy o preferencjach klientów, którą firmy internetowe muszą zdobywać latami. Analitycy zwracają również uwagę na możliwość obniżenia kosztów działalności takich firm poprzez wykorzystanie tradycyjnej infrastruktury logistyczno-dystrybucyjnej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200