Aż 35% internautów próbowało załatwić coś w urzędzie drogą internetową

Wiele mówi się o e-administracji. Do niedawna rząd obiecywał nawet biometryczne dowody tożsamości zawierające zintegrowany e-podpis, pomagający w załatwianiu realnych spraw w wirtualnym urzędzie. Tylko czy jest w ogóle zapotrzebowanie na e-administrację?

Z danych Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji wynika, że aż 35% polskich internautów starało się w 2013 roku załatwić przez internet jakąś sprawę urzędową. Aż 62% badanych zdradziło, że zamierza w przyszłości skorzystać z e-administracji. Oczywiście nie zabrakło też respondentów, którzy oświadczyli, że nie zamierzają w przyszłości załatwiać spraw urzędowych przez internet. Było to jednak tylko 4% przebadanych.

Prawie 20% badanych oświadczyło, że nie są zadowoleni z przebiegu sprawy. Zwykle tłumaczyli, że mimo iż wybrali drogę internetową, i tak na koniec będą musieli udać się we własnej osobie do odpowiedniego urzędu. Jednym z poważniejszych zarzutów był też fakt, że w rzeczywistości niewiele da się załatwić przez internet. Chodzi o zakres spraw. Ostatecznie, nie da się więc uniknąć wizyty w urzędzie, kiedy sprawa nie znalazła się wśród tych udostępnionych przez sieć.

Zobacz również:

  • Microsoft otwiera się na agencje rządowe - wszystko przez atak

Z drugiej strony, prawie 53% respondentów było zadowolonych z przygody z e-administracją.

Co ciekawe, na stronach urzędów internauci najczęściej szukali ofert pracy (63%). Daleko po po tym zagadnieniu znalazły się takie kategorie jak zdrowie (40%), nauka szkolnictwo, ubezpieczenia i zasiłki (38%), sprawy osobowe - dowód, paszport, meldunek i akty (33%). Na końcu natomiast zagadnienia związane z działalnością gospodarczą (17%), sprawy budowlane (16%) i informacje o przetargach (12%).

Pełny raport na stronach MAiC.

MAiC zauważyło nieznaczny, ale istniejący wzrost zainteresowania e-administracją. W 2013 roku przez internet swoją sprawę starało się załatwić 4% więcej internautów.

Jednocześnie, ministerstwo podkreśla, że coraz więcej urzędów umożliwia załatwienie formalności w Internecie. W 2013 roku było to już 47% urzędów. W 2012 roku usługi w sieci oferował tylko co trzeci.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200