Atramentowa drukarka w domu

Współczesne mieszkania są coraz częściej wyposażone w komputery, drukarki i faksy, tak jak i w odbiorniki TV, magnetowidy oraz telefony. W 1993 r. mniej więcej w co trzecim amerykańskim domu znajdował się komputer biurkowy, mówi raport LINK Resources, nowojorskiej firmy zajmującej się badaniami rynku. Liczba ta może się podwoić do 1997 r., gdyż zapotrzebowanie na domowy sprzęt komputerowy stale rośnie.

Współczesne mieszkania są coraz częściej wyposażone w komputery, drukarki i faksy, tak jak i w odbiorniki TV, magnetowidy oraz telefony. W 1993 r. mniej więcej w co trzecim amerykańskim domu znajdował się komputer biurkowy, mówi raport LINK Resources, nowojorskiej firmy zajmującej się badaniami rynku. Liczba ta może się podwoić do 1997 r., gdyż zapotrzebowanie na domowy sprzęt komputerowy stale rośnie.

Szybki postęp technologiczny sprawia, że infostrada dociera do coraz większej liczby domów prywatnych. W mieszkaniach można spotkać sprzęt komputerowy, który jeszcze niedawno przede wszystkim stanowił wyposażenie firm i instytucji naukowych.

Jak wynika z badań Mercury Research w Scottsdale w stanie Arizona, 30-40% sprzedaży komputerów biurkowych i urządzeń zewnętrznych trafia do prywatnych domów. Sprzedaż technologii znajdującej zastosowanie w domu wkrótce zwiększy się o 41%, wzrastając z 4 bln USD w 1992 r. do 7,6 bln USD w 1996 r. (wg Bis Strategic Decisions w Norwell w stanie Massachusetts).

Wysokiej klasy sprzęt komputerowy (high-tech) przeznaczony dla użytkowników prywatnych powinien charakteryzować się przystępną ceną, prostą obsługą i wysoką niezawodnością. Poza tym musi on być ogólnodostępny dzięki szeroko rozwiniętej sieci dystrybucji i serwisu.

Firma Hewlett-Packard zaczęła sprzedaż na dużą skalę drukarek osobistych typu inkjet w 1984 r. Od tej pory użytkownicy komputerów domowych mogli za kilkaset dolarów uzyskać wysokiej jakości druk w warunkach domowych. Rynek domowych drukarek rozwijał się bardzo dynamicznie. HP, jedna z przodujących firm w tej dziedzinie, sprzedał ponad 5 mln atramentowych drukarek w 1993 r., z czego ok. 70% trafiło w prywatne ręce. W 1994 r. sprzedaż kolorowych drukarek DeskJet miała przynieść HP większe zyski niż sprzedaż monochromatycznych drukarek DeskJet.

Docieranie do prywatnych odbiorców

Komputery są dzisiaj wszechobecne i niezastąpione. Można je spotkać w biurze, szkole lub w sklepie. Profesjonaliści pracujący w biurze i w domu, emeryci, działacze społeczni, studenci i dzieci, to obecni użytkownicy domowych komputerów i drukarek.

Domy i mieszkania prywatne stają się coraz częściej miejscem pracy (tzw. home working). Już za niewielką cenę można taką firmę wyposażyć w sprzęt komputerowy jednostanowiskowy lub przyłączony do sieci. Praca w domu pozwala na bardziej optymalne gospodarowanie czasem i energią. Jest to szczególnie ważne dla osób wychowujących dzieci lub nie zawsze sprawnych fizycznie.

Dzięki dostępowi do sieci komputerowych, można na domowej drukarce wydrukować np. notowania giełdowe lub kursy walut. Drukarka jest również pomocna przy pisaniu listów oraz wydawaniu biuletynów i materiałów reklamowych. Kolorowe drukarki atramentowe robią błyskotliwą karierę. Dzięki niskiej cenie i nowoczesnej technologii mogą zdominować rynek komputerów domowych (wg BIS). Na rynku tym panuje duży popyt na kolorowe drukarki i w ciągu następnych czterech lat ma się on znacznie zwiększyć.

Coś dla dzieci i młodzieży

Wraz z pojawieniem się programów edukacyjnych dla dzieci (programy rysunkowe), również najmłodsi poznali korzyści, jakie niesie ze sobą kolor, stając się bardzo liczną grupą użytkowników drukarek kolorowych. W wieku "pokaż i powiedz" dzieci chcą dzielić się swoją twórczością z innymi, a kolorowe drukarki świetnie się do tego nadają. Dzieci używają ich do robienia zaproszeń urodzinowych i pocztówek z pozdrowieniami, jak również do utrwalania swoich twórczych osiągnięć.

Badania wykazują, że efektywne wykorzystanie koloru ma duży wpływ na takie obszary uzdolnień dzieci, jak przyswajanie wiadomości, ich segregowanie, szybkość porozumiewania się i kreatywność.

Komputery i drukarki są używane przez uczniów i studentów do robienia sprawozdań i arkuszy kalkulacyjnych oraz do wykresów i grafiki. Przy użyciu tych urządzeń powstają również gazetki szkolne. Każda z tych prac może wiele zyskać na przejrzystości i estetyce, jeżeli jest wykonana w kolorze. Informatyka w szkołach jest często przedmiotem obowiązkowym.

Wymagania prywatnego użytkownika

Zaopatrując się w sprzęt komputerowy rozsądnie jest uwzględniać nie tylko bieżące, ale również przyszłe potrzeby. Czasami lepiej jest wydać więcej pieniędzy i kupić sprzęt najnowszej generacji bez obawy, że w ciągu roku zużyje się technicznie i stanie się on przeżytkiem.

Dokonując wyboru sprzętu komputerowego klienci kierują się następującymi kryteriami:

Kolor - użytkownicy chętniej kupują kolorowe drukarki i monitory niż sprzęt monochromatyczny, mimo że specyfika ich obecnej pracy wcale tego nie wymaga. Z pewnością podzielają oni pogląd, że kolor przekazuje informację w sposób bardziej efektywny.

Prosta obsługa - nie każdy jest specjalistą serwisowym, dlatego urządzenia powinny być łatwe do zainstalowania, obsługi i utrzymania.

Przystępna cena - koszty zakupu i utrzymania sprzętu nie mogą przekraczać możliwości finansowych prywatnego użytkownika.

Dobra marka - badania wykazują, że klient oceniając jakość i niezawodność produktu polega na renomie i imieniu firmy.

Niezawodność - większość użytkowników poszukuje wysokiej klasy produktów, o których można by powiedzieć, że są nie do zdarcia" i będą działać bez zarzutu.

Oszczędność miejsca - nie bez znaczenia jest to, ile miejsca w domu trzeba przeznaczyć na drukarki i komputery. Im mniej tym lepiej, dlatego sprzęt komputerowy, bez pogorszenia jakości i wyrzymałości, staje się coraz mniejszy.

Dostępność na rynku - klienci wolą robić zakupy w domach handlowych niż w specjalistycznych sklepach. Z tego powodu coraz więcej dobrej jakości sprzętu komputerowego pojawia się na półkach sklepowych obok telewizorów i kuchenek mikrofalowych.

Szybki i tani serwis - prywatny użytkownik nie ma technicznego doradcy, dlatego powinien on mieć zapewniony fachowy serwis, długoterminową gwarancję i krótki czas naprawy uszkodzonego sprzętu.

Nowe kanały dystrybucji

Wraz ze wzrostem popytu na domowy sprzęt komputerowy, producenci otwierają nowe kanały dystrybucji. Do niedawna sprzęt komputerowy był rozprowadzany przez pośredników, którzy zaopatrywali głównie firmy. Dzisiaj trafia on już bezpośrednio do sklepów, gdzie jest oferowany w sprzedaży detalicznej.

Otwarcie kanałów masowej dystrybucji dla komputerów i drukarek przyczyniło się do wzrostu obrotów na rynku sprzętu komputerowego. Nabycie kolorowej drukarki u lokalnego dealera czy też w sklepie wielobranżowym nie nastręcza już żadnych trudności.

Podsumowanie

Kolorowa drukarka jest przystosowana do współpracy z wieloma urządzeniami: z komputerem, digital set-top, cyfrową kamerą, modemem albo z wideotelefonem. Producenci takich drukarek mają uzasadnioną nadzieję, że stanie się ona wkrótce zwykłym narzędziem pracy i znajdzie szerokie wykorzystanie w domu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200