Atrakcyjna z każdej strony

Projektowanie stron internetowych wymaga nie tylko znajomości tajników grafiki komputerowej, umiejętności redagowania tekstów czy zdolności łączenia różnych informacji w całość. Potrzebna jest też wiedza na temat możliwości zastosowania dostępnych narzędzi informatycznych. Oferta w tym zakresie jest obecnie bardzo szeroka. Nie trzeba się ograniczać tylko do statycznych stron wykonanych za pomocą standardowego języka HTML. Można wykorzystać technologie: Java, php, dhtml, flash, css i inne. Trzeba wiedzieć, w jakich sytuacjach można z nich skorzystać i co za ich pomocą można osiągnąć. Umożliwiają one urozmaicanie internetowych stron i oferowanie wielu udogodnień czy usług, np. złożenie automatycznie zamówienia, wysłanie zapytania ofertowego, wypełnienie ankiety itp. Posłużenie się nimi nie może być jednak celem samym w sobie. Ich wykorzystanie powinno być umiejętnie dostosowane do specyfiki stron i wzmacniać osiągnięcie oczekiwanych przez przedsiębiorcę efektów.

Agencje zajmujące się tworzeniem stron internetowych oferują najczęściej również usługi hostingu. Polegają one na utrzymywaniu na własnym serwerze serwisów i kont poczty elektronicznej dla firmy klienta. Przedsiębiorca nie musi mieć własnego serwera, aby udostępnić w sieci swoją witrynę i korzystać ze skrzynki e-mail. Może skorzystać w ramach hostingu z miejsca na serwerze dostawcy usług. Cena zależy w tym przypadku zarówno od wielkości dzierżawionego miejsca, jak i rodzaju udostępnianych narzędzi czy usług.

Najtańsze jest po prostu umieszczenie stron na dysku w celu udostępnienia ich w Internecie. Usługodawcy oferują również możliwości zarządzania na odległość zasobami internetowymi. Zazwyczaj można to robić z poziomu przeglądarki internetowej, posługując się wbudowanym w serwis specjalnym panelem administracyjnym. Dla bardziej zaawansowanych są specjalne programy do zarządzania treścią (CMS - Content Management System). Narzędzia dla administratora umożliwiają uaktualnianie informacji na stronach, zmianę ich wyglądu, dołączanie nowych elementów, konfigurowanie skrzynek poczty elektronicznej. Standardowo w ofercie znajduje się już przeważnie zabezpieczenie antywirusowe i antyspamowe. Im więcej funkcji ma dostarczone oprogramowanie do obsługi serwisu, tym więcej trzeba zapłacić za hosting. Rozliczenia mają przeważnie charakter miesięcznego lub rocznego abonamentu.

Daj się znaleźć

Wykonanie i umieszczenie serwisu w sieci nie gwarantuje jednak sukcesu w cyberprzestrzeni. Trzeba się postarać, aby nasze strony zostały zauważone w natłoku informacji w sieci. Potrzebne są: reklama, rozpropagowanie informacji o naszej witrynie w innych serwisach oraz zamieszczenie linków do niej. Trzeba także postarać się, by była ona łatwo odnajdywana przez internetowe wyszukiwarki. Również w tym zakresie można skorzystać z usług wyspecjalizowanych firm, które zajmują się tzw. pozycjonowaniem internetowych serwisów.

Pozycjonowanie polega na optymalizacji kodu strony pod kątem jak największej zgodności z regułami, według których działają wyszukiwarki. Stosowane są różne techniki mające przyczynić się do tego, by strona pojawiała się na wysokich miejscach list wyszukiwania w określonych grupach, kategoriach czy branżach. Praktyka pokazuje bowiem, że internauci zazwyczaj ograniczają swoje odwiedziny tylko do stron wyszczególnionych na początku listy wygenerowanej przez wyszukiwarkę. To powoduje, że nie wystarczy tylko być w Internecie, trzeba również nieustannie zabiegać o to, aby być w nim widocznym.

Niezbędne minimum

Cechy, którymi powinien charakteryzować się dobry serwis internetowy:

  • przejrzysta, logiczna struktura informacji

  • interesująca oferta

  • konkretne, rzeczowe informacje o firmie, jej produktach lub usługach

  • systematyczna aktualizacja informacji

  • przyciąganie uwagi internautów ciekawą oprawą graficzną serwisu

  • poszerzanie wiedzy odwiedzającego

  • szybkie reagowanie na pytania użytkowników i zgłaszane przez nich problemy

  • możliwość szybkiego pobierania stron
Ile to kosztuje

Prostą wizytówkę internetową można mieć już za cenę stu złotych. To zazwyczaj jedna strona Web zawierająca podstawowe informacje o firmie, dane teleadresowe, logo, ewentualnie zdjęcie. Czasami się zdarza, że jest to jedna strona główna i 2, 3 podstrony.

Za wykonanie prezentacji rozszerzonej do kilku stron trzeba zapłacić już kilkaset złotych. Różnice w ofertach są znaczne - 200-900 zł. Stworzenie rozbudowanego serwisu internetowego to wydatek rzędu 1200-2500 zł, a nawet więcej.

Niektóre firmy liczą osobno wykonanie niektórych elementów stron, takich jak skrypty, przyciski, liczniki odwiedzin, ruchome logo itp. Przykładowo, za wykonanie prezentacji w technologii Macromedia Flash trzeba zapłacić ok. 500 zł.

Wiele firm zajmujących się tworzeniem serwisów internetowych nie ma jednolitych, standardowych cenników. Ich zdaniem każdy projekt jest przedsięwzięciem niepowtarzalnym, ma własny, odmienny charakter. Z tego powodu cena każdego zlecenia jest ustalana osobno, negocjowana po poznaniu skali zadania i oczekiwań klienta.

Za utrzymywanie stron internetowych i skrzynek poczty elektronicznej (hosting) na serwerach dostawców Internetu pobierana jest opłata abonamentowa. Miejsce na wirtualną wizytówkę można znaleźć już za cenę 30 zł rocznie. Tyle samo może kosztować wynajęcie jednej skrzynki poczty elektronicznej. 10Ń20 MB miejsca na strony WWW wraz z dwoma, trzema skrzynkami e-mail kosztuje od stu pięćdziesięciu do tysiąca złotych. Tak duże różnice są spowodowane m.in. różną zawartością pakietów z oprogramowaniem do administrowania internetowymi zasobami firmy. W najbardziej rozbudowanych rozwiązaniach jest oferowane np. oprogramowanie do obsługi elektronicznego sklepu.

Usługodawcy podchodzą w różny sposób do usług związanych z pozycjonowaniem serwisów w wyszukiwarkach i katalogach internetowych. Jedni robią to za darmo, drudzy każą sobie płacić od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rocznie, a jeszcze inni uzależniają wysokość opłat od wykupienia innych usług lub efektywności działań mierzonej wzrostem liczby odwiedzin na stronach.


TOP 200