Arena zrewidowała giełdowe oczekiwania

Kierownictwo spółki zakładało wstępnie, że publiczna emisja akcji przyniesie firmie nawet 200 mln zł. Obecnie portal liczy na ok. 88 - 105 mln zł.

Arena.pl zamierza uzyskać dzięki publicznej emisji ok. 88-105 mln zł, określając cenę jednostkową akcji w przedziale 4,2-5 zł. Na początku roku spółka zakładała, iż z tego tytułu pozyska nawet 200 mln zł. W kwietniu, po dopuszczeniu Areny do obrotu publicznego, oczekiwania przedstawicieli zarządu były nadal wysokie, liczyli oni na ok.150 mln zł. Także pierwotnie ustalona cena akcji była wyższa od obecnej, miała się bowiem zawierać w przedziale 5-7,5 zł.

Arena zaoferuje w publicznej ofercie 21 mln akcji w dwóch transzach. Pierwsza, skierowana do klientów indywidualnych, obejmie 24% akcji (5 mln), druga przeznaczona dla klientów instytucjonalnych stanowić będzie 66% całego pakietu akcji (13,9 mln). Zapisy na akcje będzie można składać od 4 do 8 czerwca br. Przydział akcji rozpocznie się 13 czerwca br. Planowana data debiutu Areny na parkiecie GPW to 20 czerwca br. Rafał Plutecki, prezes Areny, wierzy, że wprowadzenie portalu na giełdę ma duże szanse powodzenia, gdyż nie jest to typowy portal medialny, jak jego giełdowi poprzednicy: Interia.pl i Hoga.pl. Przewagą Areny ma być to, że podstawą działania firmy stanie się oferowanie usług dostępowych, które będzie świadczyć poprzez E-connections - spółkę stworzoną przez portal wraz z Tel-Energo SA. Rafał Plutecki jest głęboko przekonany, że taka forma działalności spowoduje napływ inwestorów do portalu. Do końca 2002 r. Arena.pl planuje zainwestować 152,6 mln zł. Na rozwój działalności spółki E-connections, która na przełomie czerwca i lipca br. stanie się w 100% zależna od portalu, Arena zamierza wydać 96 mln zł. Inwestycje w rozwój samego portalu (zawartość, technologie, marketing i reklama oraz zaimplementowanie systemu CRM) wyniosą 45,6 mln zł.

Zobacz również:

Kolejne 11 mln zł będzie przeznaczone na zakup 100% udziałów w spółce SMS-Express, twórcy popularnego programu typu instant messenger Gadu-Gadu oraz spółki Ennovations, zajmującej się aukcjami internetowymi. Obecnie Arena ma po 51% udziałów w obu podmiotach.

Zdaniem Pawła Chodnickego, dyrektora finansowego Areny, pierwsze zyski portal spodziewa się osiągnąć na przełomie 2004 i 2005 r. Obecne wyniki finansowe Areny nie są zadowalające. W 2000 r. spółka odnotowała stratę w wysokości 20 mln zł przy przychodach w kwocie 886 tys. zł. Aby osiągnąć te założenia finansowe, Arena planuje zdobyć do 2002 r. ponad 300 tys. użytkowników usługi dial-up, oferowanej przez E-connections. Firma liczy zatem, że co czwarty użytkownik portalu zdecyduje się na korzystanie z nowej usługi dostępowej.

Zdaniem R. Pluteckiego nawet przy jednakowej wysokości opłaty za łącze komutowane wielu internautów, korzystających z usług TP SA, zdecyduje się przejść do Areny. Przede wszystkim klienci usługi E-connections będą mogli odczuć zdecydowaną różnicę w szybkości transferu danych, głównie na łączach międzynarodowych. Transfer będzie bowiem realizowany przez sieć szkieletową Tel-Energo. Do zmiany usługodawcy skłonić ma ponadto pakietyzacja usług, czyli wiele dodanych usług komunikacyjnych, których nie oferuje ani Polpak, ani inny operator ISP w Polsce. Głównym akcjonariuszem Areny jest amerykańska spółka Central Europa.com, posiadająca w portalu 99,6% udziałów. Inwestor planuje przeznaczyć jeszcze ok. 6 mln USD na dalszy rozwój portalu.