Architektura e-rynku

Rynek elektroniczny B2B uruchamiany przez TP SA będzie pierwszym wdrożeniem MarketSet w Polsce.

Rynek elektroniczny B2B uruchamiany przez TP SA będzie pierwszym wdrożeniem MarketSet w Polsce.

MarketSet pojawił się na ryn- ku w odpowiednim momencie - mówi Jacek Klatt, zajmujący się z ramienia SAP Polska projektowaniem technicznej architektury budowanej giełdy elektronicznej. Dokładnie wtedy, gdy trzeba było podejmować decyzje, dotyczące wyboru konkretnych rozwiązań technicznych.

MarketSet to wspólny produkt dwóch firm - Commerce One i SAP. Pierwsza z nich to jeden z największych wytwórców oprogramowania przeznaczonego do prowadzenia biznesu elektronicznego na dużą skalę. W MarketSet połączono najlepsze rozwiązania oferowane przez SAP i Commerce One w zakresie elektronicznej obsługi zakupów i dostaw. Oprogramowanie pozwala na budowę elektronicznego rynku, który staje się miejscem jednoczesnej współpracy wielu podmiotów gospodarczych.

Istotnym elementem rynku elektronicznego - tym, co decyduje o sile MarketSet - jest zapewnienie przepływu informacji między jego uczestnikami, czyli zaawansowane rozwiązania komunikacji na drodze elektronicznej. "Z jednej strony wdrożenie rynku elektronicznego przypomina budowę portalu internetowego - potrzebna jest stała dostępność różnorodnych usług obudowanych spójnym interfejsem. Rozwiązanie to ma zarazem wiele wspólnego z systemem klasy ERP. Powinno przede wszystkim zapewniać podobny poziom zabezpieczenia transakcji. System musi gwarantować poprawne zakończenie wszystkich podjętych operacji" - twierdzi Jacek Klatt.

Prawie gotowe

Prace wdrożeniowe związane z uruchomieniem infrastruktury technicznej rynku elektronicznego rozpoczęły się na początku lutego br. Już w marcu zostały przeprowadzone pierwsze aukcje elektroniczne, których celem było wytypowanie dostawców wybranych usług i towarów na potrzeby Telekomunikacji Polskiej. Zakończenie projektu zaplanowano w ciągu najbliższych 2 miesięcy. Wtedy to zostaną udostępnione wszystkie funkcje rynku elektronicznego, przede wszystkim obsługa procesów zakupów w przedsiębiorstwach z wykorzystaniem elektronicznych katalogów.

W przypadku dużych dostawców, którzy dysponują własnym systemem ERP, możliwe jest połączenie tych systemów z MarketSet tak, aby składane zamówienia automatycznie trafiały do ich systemów ERP (w przypadku systemu SAP R/3 byłoby to realizowane poprzez interfejs SAP Business Connector, dostarczany nieodpłatnie wszystkim klientom SAP, zbudowany we współpracy z webMethods). Komunikacja między zewnętrznymi systemami a MarketSet odbywa się za pomocą komunikatów bazujących na XML (standardowo w formacie xCBL - XML Common Business Language, ale również w wielu innych przyjętych ogólnie standardach). W zależności od zapotrzebowania rynku możliwe jest zapewnienie obsługi innych formatów, np. EDI.

Dla wszystkich przedsiębiorstw będących uczestnikami rynku elektronicznego zainteresowanych zakupami przez Internet będzie dostępna oferta korzystania z aplikacji MarketSet Procurement na zasadach ASP - działającej w infrastrukturze MarketSet, dostępnej przez przeglądarkę WWW i łącza internetowe. Na podobnych zasadach dostawcy otrzymają do dyspozycji narzędzie MarketSet Order Management (do obsługi zamówień, aktualizowania cen, informacji o dostępności zapasów itp.).

W pierwszym etapie systemem elektronicznych zakupów zostaną objęci najwięksi dostawcy TP SA w określonych grupach towarów. Jednocześnie trwają rozmowy z dostawcami i odbiorcami spoza kręgu TP SA. Zasadniczym elementem realizowanego projektu jest bowiem stworzenie otwartego rynku elektronicznego udostępnianego dla klientów TP SA. Można domniemać, że również SAP zechce propagować korzystanie z uruchamianego portalu B2B wśród swoich klientów, korzystających na co dzień z systemu R/3.

Aplikacje te zapewnią kontrolę zakupów i nadzorowanie przychodzących zamówień. Mają one dość prosty interfejs, aby użytkownicy mogli szybko przyswoić zasady ich obsługi. Docelowo mają z nich korzystać małe i średnie firmy. Dla tych większych pozostaje wdrożenie rozwiązań do prowadzenia zakupów (w przypadku TP SA - Enterprise Buyer Professional Edition, którego wdrożenie stanowi poważny element w budowie całego systemu). Rozwiązania te można konfigurować, dopasowując do specyfiki działalności konkretnej firmy - przede wszystkim w zakresie tworzenia schema-tu przepływu i zatwierdzania zamówień. Wówczas każde zgłoszenie zapotrzebowania opracowane w firmie przez uprawnionego pracownika jest zatwierdzane przez przełożonych na wyznaczonych szczeblach i trafia do dostawcy (wszystko elektronicznie). Nie dotyczy to wyłącznie prostych, jednostkowych zakupów, ale także kontrolowania dostaw w przypadku złożonych pro- cesów biznesowych i produkcyjnych.

Faktury elektroniczne

Docelowo wszystkie transakcje mają być przeprowadzane elektronicznie. Trwają rozmowy z bankami, które miałyby obsługiwać elektroniczne rozliczenia między uczestnikami giełdy elektronicznej. Ponadto planowane jest rozszerzenie funkcji portalu o elementy pozwalające na pełną integrację łańcucha logistycznego - realizowane w miarę wyodrębniania z giełdy wertykalnych portali tworzonych na potrzeby określonych branż.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200