Architekci zmian

CIO często wspierają wiedzą innowacyjność swoich przedsiębiorstw. Czy także pomagają im wyjść z kryzysu?

74%

ankietowanych CIO stwierdziło, że kryzys był dobrą okazją, aby podnieść rangę informatyki w organizacji poprzez wdrożenie nowych strategii.

Z globalnej gospodarki płyną lepsze wieści. Poprawiają się dane makroekonomiczne. W Polsce, która - jak się okazuje - najlepiej przeszła przez kryzys, sytuacja również ma się ku lepszemu. Każde przedsiębiorstwo musi jednak samodzielnie mierzyć się ze spowolnieniem gospodarczym, z różnym skutkiem. Okazuje się, że dla firmowej informatyki kryzys ma również dobre strony. Jest okazją do pokazania przydatności IT w organizacji. Po pierwsze we wdrażaniu innowacji, po drugie rozwiązań przynoszących wymierne oszczędności.

Interesujące wnioski płyną z badania IT Leadership Survey przeprowadzonego na zlecenie brytyjskiego magazynu CIO przez firmę doradztwa personalnego Harvey Nash. Okazuje się, że to właśnie CIO w kryzysowych czasach odgrywają istotną rolę jako liderzy, inicjatorzy zmiany i poprawy efektywności. Zapytano ponad 1300 dyrektorów IT z Europy Zachodniej. Postrzeganie strategicznej roli IT i zrozumienie jej wśród członków zarządu było bardzo wysokie - 74% ankietowanych CIO stwierdziło, że kryzys był dobrą okazją, aby podnieść rangę informatyki w organizacji poprzez wdrożenie nowych strategii, aby wzmocnić pozycję firmy w czasie kryzysu poprzez redukcję kosztów i podniesienie wydajności, poprawę wewnętrznej współpracy i obsługi klienta, wdrożenie systemów BI i systemów do współpracy z dostawcami.

Co ciekawe, w badaniu okazało się, że większość CIO ma już "na koncie" poprzedni kryzys w latach 2000-2001. Kiedy doszło do załamania rynku internetowego, pełnili już wówczas funkcje kierownicze. Zapytaliśmy o zdanie szefów informatyki polskich przedsiębiorstw, czy oprócz wprowadzania innowacji, wspomagali swoją firmę w wychodzeniu z kryzysu.

Architekci zmian
Darek Stolarczyk, dyrektor ds. operacyjnych i logistyki, członek zarządu, NFI Empik Media & Fashion W ramach Grupy Empik Media Fashion przeprowadziliśmy projekt IT, który pozwolił firmie osiągnąć znaczące oszczędności. Kierownicy IT poszczególnych spółek - Empik, Smyk, Optimum Distribution, Learning Systems Poland, Ultimate Fashion - wspólnie zidentyfikowali koszty, które później udało się nam "odchudzić". W pierwszej kolejności były to koszty związane z usługami telekomunikacyjnymi i utrzymania systemów IT. Tutaj udało nam się osiągnąć - poprzez negocjacje z dostawcami, optymalizację potrzeb - oszczędności na poziomie 20%. Trzeba jednak pamiętać, że całkowite koszty utrzymania systemów IT i telekomunikacji w spółkach handlu detalicznego są na poziomie 1-2% wielkości sprzedaży, dlatego w następnej kolejności skupiliśmy się na wykorzystaniu systemów i rozwiązań IT do generowania oszczędności w kosztach operacyjnych lub poprawie zarządzania kapitałem obrotowym. Przykładowo w spółce Smyk zainstalowano komputery handheld i skanery służące wsparciu procesu obrotu towarowego. W Empiku zaś wprowadzono szybkie rozwiązania do planowania stanu magazynowego.

Tomasz Wronkowski, kierownik ds. rozwoju systemów IT w Sodexho Pass Polska

CIO muszą pomagać organizacjom wyjść z kryzysu. Pytanie tylko, jak często uznają innowacyjność za skuteczny środek wyjścia z niego? Bo prostszym narzędziem jest skupienie się na stronie kosztowej działalności organizacji - ciąć, gdzie się da. Ze swojego podwórka mam pozytywne doświadczenia. Przykładem mogą być inicjatywy, których celem jest podniesienie kultury projektowej organizacji. Celem tego projektu jest nie tylko podniesienie wiedzy projektowej, a przez to podniesienie jakości projektów, ale przede wszystkim organizacja takiego procesu zarządzania projektami, aby móc skutecznie podejmować decyzje w zakresie uruchamiania projektów, móc skutecznie monitorować projekty. Dalszym naturalnym krokiem jest tu zarządzanie portfelowe projektami. W naszej organizacji to IT zostało uznane za najbardziej kompetentne w tej dziedzinie, dlatego też prowadzi te projekty.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200