Apple otwiera sklep muzyczny

Zgodnie z zapowiedziami, koncern Apple uruchomił wczoraj własny internetowy serwis muzyczny. W iTunes Music Store dostępnych jest 200 tys. utworów, za pobranie jednego z nich zapłacić trzeba 99 centów. Co ważne - pobranymi plikami można dowolnie dysponować, np. nagrywając je na płytę CD. Koncern zaprezentował również nowy, ultracienki model odtwarzacza iPod.

Według Steva Jobsa, szefa Apple, uruchomienie serwisu rozpoczyna nową erę w świecie cyfrowej muzyki. Jego zdaniem, iTunes Music Store jest optymalnym rozwiązaniem dla osób zainteresowanych pobieraniem muzyki z Internetu. Jobs twierdzi, że inne tego typu serwisy są albo nielegalne, albo nieatrakcyjne dla użytkowników.

W zasobach iTunes Music Store, dostępnego na razie jedynie dla amerykańskich użytkowników, zgromadzono ponad 200 tys. licencjonowanych utworów z zasobów wszystkich pięciu największych światowych wytwórni muzycznych (tzw. Wielkiej Piątki). Co więcej, przedstawiciele Apple zapowiadają również, że w serwisie znajdzie się sporo unikalnych, dostępnych tylko tu nagrań artystów takich jak Bob Dylan czy U2. Każdy plik kosztować ma 99 centów. Szef Apple'a zapewnia również, że iTunes obejmie swoim zasięgiem także inne, poza USA, kraje. Na razie nie wiadomo jednak kiedy miałoby to nastąpić.

Zobacz również:

  • YouTube będzie wymagać od twórców oznaczania filmów generowanych przez AI

Przytoczone na początku słowa Jobsa można by uznać za marketingowe mydlenie oczu, gdyby nie fakt, że iTunes Music Store rzeczywiście oferuje nową jakość w świecie płatnych serwisów muzycznych. Żaden inny serwis nie udostępnia plików na równie liberalnych zasadach - użytkownicy iTunes MS mogą pobranych plików słuchać na przenośnych odtwarzaczach iPod przez nieograniczony czas, mogą je również nagrywać na dowolne nośniki (np. płyty CD). Zdaniem Jobsa, to właśnie wprowadzenie zbyt radykalnych ograniczeń funkcjonalności plików udostępnianych w innych serwisach przyczyniła się do ich porażki.

Jak na razie serwis dostępny jest jedynie dla użytkowników komputerów Macintosh z zainstalowanym systemem operacyjnym Mac OS X oraz osób korzystających z odtwarzaczy iPod (aczkolwiek w starszych modelach należy uaktualnić oprogramowanie). Steve Jobs zapowiada jednak, że pod koniec roku powinna się pojawić wersja serwisu przeznaczona dla użytkowników systemów z rodziny Windows.

Równocześnie z premierą iTunes Music Store Apple zaprezentował nowy model odtwarzacza plików audio iPod, reklamowany jako najcieńsze tego typu urządzenie na rynku (grubości dwóch płyt CD). Urządzenie dostępne jest w trzech wersjach - wyposażonych w dyski o pojemności 10, 15 i 30 GB. Ich ceny to, odpowiednio: 299, 399 i 499 USD. Nowego iPoda można za pośrednictwem stacji dokującej łatwo podłączyć do komputera PC lub domowego zestawu stereo.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200