Apple i Google zakopują topór wojenny i zawierają patentową ugodę

Apple i Google (dwaj potentaci na rynku urządzeń mobilnych) zawarły niespodziewanie wczoraj porozumienie, zgadzając się zaprzestać wszystkich sporów dotyczących praw do własności intelektualnych i patentów, jakie obie firmy toczą między sobą.

W oświadczeniu opublikowanym z tej okazji, podpisanym przez obie firmy, możemy przeczytać, "Apple i Google zgodziły się też podjąć wspólnie prace nad zreformowaniem prawa regulującego kwestię patentów”. Firmy nie porozumiały się jednak w kwestii dotyczącej zagadnienia określanego w języku prawniczym terminem „cross-license” (czyli możliwości stosowania przez każdą z firm technologii opatentowanych przez drugą stronę).

Spór między obu firmami zaczął się w 2010 roku, gdy Apple oskarżył ówczesną firmę Motorola Mobility (przejętą kilka miesięcy później przez Google) o stosowanie opatentowanych przez niego technologii, zgłaszając w tej sprawie stosowny pozew do U.S. International Trade Commission. Ocenia się, że wraz z przejęciem w 2011 r. firmy Motorola Mobility, Google wszedł w posiadania ok. 14 tys. patentów i kilku tysięcy wniosków patentowych.

Zobacz również:

  • iPhone 15 najszybciej taniejącym smartfonem od Apple w historii
  • Użytkownicy Androida mogą się wkrótce zdziwić

Obecnie firma Motorola Mobility należy do chińskiego koncernu Lenovo, który zakupił ją na początku 2014 r. za kwotę 3 mld USD. Google pozostał jednak właścicielem patentów należących do Motoroli Mobility.

Warto na koniec przypomnieć, że Apple toczył też przez ostatnie lata zażarty spór z innym potentatem na tym rynku, jakim jest Samsung. Niedawno – bo na początku maja – zapadł wyrok w tej sprawie. Amerykański sąd uznał, że to Samsung wykorzystał kilka technologii opatentowanych przez firmę Apple i musi jej wypłacić odszkodowanie w wysokości 119 mln USD (Apple początkowo żądał od Samsunga 2,2 mld USD). Jednak Samsung odniósł też małe zwycięstwo – Apple wykorzystał jeden patent firmy Samsung i musi jej za to zapłacić 158 tysięcy USD. Porównując obie kwoty widać, że z batalii tej wyszedł zwycięsko Apple.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200