Aplikacje TETRA

Od roku służby policyjne już całodobowo korzystają z kilku modułów aplikacyjnych w systemach SWD, do których należą:

  • lokalizacja pojazdów, obejmująca wszystkie pojazdy policyjne wyposażone w sprzęt GPS (np. w KWP w Łodzi obejmuje ona 177 pojazdów) - w zależności od lokalnych warunków uzyskiwana dokładność lokalizacji wynosi 300-500 m;

  • szyfrowana łączność głosowa z załogami radiowozów (stacje przewoźne MTM300 Motoroli) lub patrolami pieszymi i specjalnymi siłami reagowania (MTP300) - zasięg łączności dla stacji noszonych dochodzi do 40 km;

  • natychmiastowy dostęp do policyjnych baz danych KSIP (Krajowy System Informacji Policyjnej), a w przyszłości KCIK - informujących o przedmiotach utraconych (broń, samochody, dokumenty), osobach poszukiwanych, zaginionych czy fałszywych dokumentach; umożliwia także dostęp do innych zbiorów danych (CBD PESEL, TPD PESEL) czy ewidencji WEP (Wojewódzka Ewidencja Pojazdów), a wkrótce do krajowego systemu ewidencji pojazdów CEPiK;

  • rejestracja stanu realizowanych czynności policjanta, z ich odwzorowaniem na mapie cyfrowej w celu wspomagania zarządzania;

  • automatyczne logowanie załóg (rejestracja i wyposażenie patroli) z wykorzystaniem transmisji pakietowej;

  • przydział obszaru i zadań poszczególnym służbom znajdującym się w terenie;

  • tekstowy przekaz informacji o interwencjach i zdarzeniach;

  • realizacja funkcji powiadamiania grupowego i okólnika.

Policja bez offsetu

Aplikacje TETRA

Przenośny radiotelefon MTP700 zaprojektowano z myślą o użytkownikach poszukujących urządzeń integrujących funkcje głosowe, transmisję danych oraz szyfrowanie. Wraz z radiotelefonem przewoźnym MTM700 (poniżej) wchodzi w serii rodziny urządzeń abonenckich TETRA Motoroli.

Dotychczas w kraju zainstalowano i uruchomiono cztery kompleksowe systemy TETRA Dimetra Motoroli, przeznaczone do obsługi stołecznej i regionalnych komend policji. Pierwszy i największy system wspomagający pracę operacyjną policji uruchomiła i zintegrowała z systemem dowodzenia SWD Motorola dla Komendy Stołecznej Policji KSP w Warszawie (2001 r.). W wojewódzkich komendach KWP systemy

TETRA/SWD integrowały różne firmy, wszystkie na infrastrukturze i radiotelefonach Motoroli: w Szczecinie ComputerLand (2002 r.), w Łodzi Optimus (2002 r.), a w Krakowie ComArch (2003 r.). Pełny cykl szkolenia operatorów i kadetów policji, niezbędny do efektywnego użytkowania poszczególnych aplikacji SWD, od początku jest prowadzony w Szkole Policyjnej w Szczytnie (na sprzęcie TETRA Nokii).

Systemy dowodzenia SWD są wpięte w ogólnopolską platformę transportową POLWAN (cyfrowa sieć łączności na terenie całego kraju), na której funkcjonuje policyjna sieć pakietowa PSTD (Policyjna Sieć Transmisji Danych). Takie rozwiązanie umożliwia wprowadzanie i pobieranie informacji z ogólnodostępnych policyjnych baz danych, nie tylko z rejonów wyposażonych w SWD. Pierwsze efekty działania SWD są już widoczne w Łodzi, gdzie system przyczynił się do wyhamowania wzrostu zdarzeń interwencyjnych.

Aplikacje TETRA
Uruchomione systemy SWD zrealizowano z budżetu policji, ale zwiększanie ich zasięgu i rozszerzanie na inne aglomeracje oraz włączenie w ogólnopolski system bezpieczeństwa i ratownictwa w standardzie TETRA wymagają kolejnych inwestycji - wyjaśnił Waldemar Curyło, radca centralnego biura BŁiI KGP. - Połączenie poszczególnych systemów TETRA występujących w SWD nastąpi w fazie realizacji ogólnokrajowego systemu TETRA (projekt offsetowy). Nadal czekamy na środki finansowe wynikające z offsetu na samolot F-16, a do czasu zatwierdzenia decyzji w tej sprawie temat ten nie będzie rozwijany. Kolejne projekty systemów SWD dla Katowic i Trójmiasta mamy już gotowe, a ich realizacja może rozpocząć się jeszcze w tym roku.

TETRA w aglomeracji

Największy w Polsce i liczący już ponad 650 aktywnych terminali (koniec 2003 r.), czterokanałowy system TETRA cywilny funkcjonuje od roku w aglomeracji wrocławskiej na potrzeby komunikacji miejskiej MPK oraz służb publicznych (straż miejska, urząd miasta, służby porządkowe). Wykonany z wykorzystaniem radiowej infrastruktury Elettra firmy Marconi (dostarczonej przez OTE) z radiotelefonami Motoroli stanowi podstawę komunikacji głosowej w zarządzaniu zasobami i taborem komunalnym. Realizacja systemu dyspozytorskiego TETRA (pasmo 410-430 MHz) zarządzanego z Centrum Zarządzania Kryzysowego Wrocławia pochłonęła do tej pory ponad 11 mln zł.

Aplikacje TETRA

System TETRA w Centrum Zarządzania Kryzysowego we Wrocławiu

W pierwszym etapie do koordynowania ruchu komunikacji miejskiej uruchomiono 470 terminali: przewoźnych punktów Motoroli MTM700 zainstalowanych w pojazdach komunikacji publicznej oraz terminali podręcznych MTP700 do nadzorowania i komunikowania się z obsługą oraz lotnym serwisem trakcji. W ubiegłym roku zwiększono liczbę aktywnych terminali systemu do prawie 700 radiotelefonów (w tym 200 terminali dla urzędu miasta i służb komunalnych) oraz uruchomiono funkcję łączności z telefonów stacjonarnych przez łącza ISDN.

Ta całkowicie nowa funkcja, nieujęta w standardzie TETRA i po raz pierwszy zaimplementowana przez projektantów we wrocławskim systemie, wymagała przeprogramowania wszystkich radiotelefonów stosowanych w systemie. Jej użyteczność jest ogromna. Aplikacja rozszerza możliwości komunikowania się z radiowym systemem TETRA za pośrednictwem tradycyjnych aparatów telefonicznych PSTN, a więc znajdujących się nawet poza zasięgiem działania o systemu radiowego. W sytuacjach krytycznych to usługa wprost bezcenna.

W dalszej kolejności przewiduje się włączenie do systemu wszystkich służb ratujących życie, a w sytuacjach kryzysowych - bezpośrednią koordynację służb z centrum zarządzania kryzysowego. Nową funkcją, dostępną dopiero w tym roku, będzie uzyskanie pełnej informacji o bieżącej lokalizacji pojazdów znajdujących się w ruchu (punktualność, obciążenie i sprawność) - współpraca z systemem satelitarnym GPS. Dzięki temu będzie można na bieżąco śledzić ruch całego taboru znajdującego się w granicach miasta, szybko reagować na zakłócenia w transporcie miejskim oraz operatywnie kierować zmianą ruchu pojazdów na trasie.

System TETRA cywilny we Wrocławiu ma być docelowo użytkowany przez inne służby komunalne (energetyczne, wodociągowe, kanalizacyjne, ciepłownicze i transportowe), stając się w ten sposób uniwersalnym medium do kontaktów z wieloma bazami danych. Według informacji uzyskanych z MPK (właściciela systemu trankingowego) w tym roku przewiduje się dalszą jego rozbudowę o dwie stacjonarne stacje bazowe oraz przyłączenie kolejnych 250 stacji mobilnych, czyli łącznie do 950 radiotelefonów w sieci. Po uzyskaniu zgody na eksploatację następnych kanałów radiowych, docelowa pojemność systemu ma wynieść 1200 terminali mobilnych. Doświadczeniami w budowie i eksploatacji tak dużej sieci TETRA już teraz są zainteresowane służby komunalne innych miast Polski.


TOP 200