Antropologia w służbie handlu
- 21.03.2002, godz. 10:40
Modna ostatnio antropologia korporacyjna pomaga firmom w zarządzaniu pracownikami i rozumieniu potrzeb klientów.
Specjaliści badający rynek wykorzystują zdobycze antropologów dla zrozumienia w jaki sposób ludzie używają i odnoszą się do produktów i usług. Kadra kierownicza zaś dowiaduje się w jaki sposób pracownicy się komunikują, uczą i dzielą wiedzą.
Pojęcie antropologii korporacyjnej zaczęło funkcjonować w 1979 r. Jeden z pracowników Xeroxa, z wykształcenia antropolog, obserwował ludzi próbujących używać kopiarki. Dzięki jego sugestii, że kopiowanie powinno zostać znacznie uproszczone, Xerox wpadł na pomysł umieszczenia zielonego przycisku z napisem "kopiuj", który z powodzeniem funkcjonuje w urządzeniach firmy do tej pory.
Zobacz również:
- Najnowsze badanie dotyczące AI: praca będzie, ale będzie jej mniej
- Facebook bez treści informacyjnych w Kanadzie
Antropologia korporacyjna jest znacznie węższa od tej akademickiej i skupiona na zagadnieniach związanych z potencjalną poprawą efektywności przedsiębiorstwa. Używa jednak narzędzi właściwych nauce: nkiety i wywiady, obserwacja ludzi w ich naturalnym środowisku. Badania antropologiczne nie są droższe od badań rynku czy ankiet pracowniczych.