Ankiety w kablach

Dzięki wykorzystaniu technologii Novella i umowie serwisowej zawartej z zewnętrzną firmą, ogólnopolską siecią Instytutu Badania Opinii i Rynku Pentor administruje jedna osoba.

Dzięki wykorzystaniu technologii Novella i umowie serwisowej zawartej z zewnętrzną firmą, ogólnopolską siecią Instytutu Badania Opinii i Rynku Pentor administruje jedna osoba.

Instytut Badania Opinii i Rynku Pentor SA był jednym z pierwszych w Polsce użytkowników oprogramowania BorderManager, które obecnie realizuje funkcję firewalla i serwera proxy. "Już wkrótce oprogramowanie to będzie także obsługiwać połączenia w sieci wirtualnej, tworzonej między naszymi oddziałami" - mówi Artur Dworak, administrator sieci w Pentorze.

Pentor ma trzy biura w Warszawie i oddziały regionalne w Katowicach i Poznaniu. Na razie jedynym sposobem komunikacji między oddziałami są połączenia modemowe. "Koszt dzierżawy linii międzymiastowych jest dosyć duży, rozważamy więc połączenie naszych sieci za pośrednictwem publicznego Internetu i realizowanych z jego wykorzystaniem kanałów VPN" - mówi Artur Dworak. Funkcjonalność taką zapewnia pakiet BorderManager.

Sieć ankieterów

Chociaż w Pentorze jest zatrudnionych ok. 150 osób, dla firmy pracuje kilkanaście tysięcy innych z całej Polski. Są to ankieterzy, którzy przeprowadzają badania zlecane Pentorowi. Ich pracą kieruje ok. 50-100 koordynatorów regionalnych.

"Obecnie wyniki badań wprowadzane są z ton papierowych ankiet w ośrodkach Pentora w Warszawie, Katowicach i Poznaniu. W przyszłości, dzięki możliwości uczestniczenia w budowanej sieci wirtualnej, część z nich będzie można przesyłyć do nas drogą elektroniczną" - mówi Artur Dworak.

Podstawą systemu informatycznego Pentora jest system IntranetWare 4.11, na którym pracuje pakiet BorderManager i oprogramowanie ManageWise, umożliwiające centralizację zarządzania siecią, monitorowanie stacji roboczych, a także dystrybucję oprogramowania (w tym aktualizację pakietu antywirusowego). Pentor podpisał także umowę serwisową z zewnętrzną firmą, która pomaga w utrzymaniu sieci i zapewnia czterogodzinny czas reakcji w przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów w pracy serwerów i taki sam czas naprawy bądź wymiany urządzeń sieciowych. Połączenie scentralizowanych narzędzi zarządzania z pomocą firmy zewnętrznej pozwala Pentorowi zarządzać całą infrastrukturą informatyczną rękoma jednego pracownika.

Bezpieczeństwo najważniejsze

Głównym powodem wdrożenia pakietu BorderManager była konieczność zapewnienia jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa w momencie podłączenia firmy do Internetu. Okazało się także, że produkt ten sprawdza się jako serwer buforujący dane wymieniane za pośrednictwem Internetu. "Obecnie na bufor danych przeznaczone są dyski o objętości 4 GB, a współczynnik ÇtrafieniaČ w cache wynosi w naszej firmie ok. 60%, co oznacza, że większość użytkowników ogląda te same strony WWW" - mówi Artur Dworak.

Aby zwiększyć bezpieczeństwo, firma planuje migrację na system NetWare 5. "Nowa wersja systemu Novella zawiera istotne dla nas technologie kluczy szyfrujących i dostarczana jest z licencją dla bazy danych Oracle" - mówi Artur Dworak. Po przejściu na nową platformę Pentor zamierza bowiem zintegrować niejednorodne obecnie bazy danych (Clipper, Access. FoxPro) i przenieść je do bardziej dojrzałego i bezpieczniejszego środowiska Oracle'a. Jest to zadanie niełatwe, gdyż już teraz dane zgromadzone podczas badań mają ogólną objętość ok. 10 GB. Na razie jednak firma nie potrafi podać terminu rozpoczęcia działań z tym związanych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200