Animacje na biurku

Grafika komputerowa na stacjach z PentiumPro i 3D Studio Max.

Grafika komputerowa na stacjach z PentiumPro i 3D Studio Max.

Kinetix, oddział Autodesk, wprowadził na rynek 32-bitowy pakiet 3D Studio Max. Jest to aplikacja dla Windows NT przeznaczona do 3-wymiarowego modelowania, renderingu i animacji. Program ten jest wykorzystywany przez agencje reklamowe, twórców gier komputerowych, stacje telewizyjne (budowa tła dla prezenterów, czołówki telewizyjne, teledyski), biura architektoniczne (prezentacja wielu szczegółów projektowanego budynku) czy biura konstrukcyjne (projektowanie obudowy urządzeń).

Pamiętajmy o plaginach

Przy użyciu 3D Studio Max animacja komputerowa realizowana do tej pory na unixowych stacjach roboczych stała się dostępna dla posiadaczy silnych komputerów PC, które pracują pod kontrolą Windows NT. Taki zestaw pozwala na wykonanie przestrzennego, trójwymiarowego rysunku i wprawienie go w ruch przy zastosowaniu technik animacyjnych. Do tego można dołożyć trochę światłocienia, rozciągania, pulsowania, dowolnego ruchu lub mgiełki wypełniającej wskazane tło. Dodatkowe rozszerzenie możliwości 3D Studio Max zapewniają niezależne aplikacje, tzw. programy plug-in.

Przykładowo, do programu dołączona jest aplikacji typu plug-in, która po określeniu miejsc, gdzie należy umieścić nogi idącego człowieka, potrafi "dorobić" pełną animację spaceru do istniejącego modelu postaci ludzkiej. Innym uzupełnieniem 3D Studio jest np. dysk CD-ROM firmy Dupont, na którym jest kilka tysięcy siatek gotowych, trójwymiarowych obiektów. Niektóre z plaginów (aplikacji plug-in) określają obiekty typu padający deszcz, śnieg czy unosząca się mgła - obiektem może być specjalnie zaprojektowane pole grawitacyjne czy model deformacji uderzającego o płaszczyznę przedmiotu - np. piłki.

Wszystkie obiekty można w prosty sposób łączyć, hierarchizować i modyfikować (skręcać, obracać, podnosić, zmieniać ich wielkość itp.). Animacja obiektów jest bardzo prosta - przy modyfikacji obiektu wystarczy zaznaczyć, że praca zachodzi w trybie animacji.

Mając tak uniwersalny warsztat pracy, użytkownik 3D Studio Max może produkować sekwencje wideo dla telewizji, projektować i realizować gry komputerowe, generować wideoklipy dla celów reklamowych czy dla komputerowej symulacji, budować obiekty architektoniczne w wirtualnej rzeczywistości lub tworzyć dzieła sztuki komputerowej.

Dwa procesory mają co robić

Jedną z ważnych cech programu 3D Studio Max jest możliwość przetwarzania grafiki w trybie rozproszonym - zlecanie wykonania poszczególnych operacji różnym procesorom.

Właśnie z tej właściwości korzystaliśmy przy ocenie szybkości pracy dwu komputerów Intergraph - TD 300 z jednym procesorem i TD 400 z dwoma procesorami PentiumPro, które były wyposażone w 32 MB RAM (jest to minimum dla poprawnej pracy 3D Studio Max) i korzystały z karty grafiki G95 (OEM Matrox Milennium). Przy użyciu programu 3D Studio Max zmierzono czas realizacji (włącznie z renderingiem) 20-klatkowego, sekundowego klipu filmowego.

Wyniki testu są następujące - wykonanie jednej klatki przy użyciu TD 300 zajmuje ponad 18 s, przeliczenie tej samej klatki na komputerze TD 400 zajęło średnio 13 s. Mierzona średnia dotyczyła pomiarów na 20 klatkach filmu.

Ma to praktyczne implikacje. Jeśli ktoś chce zrealizować 3-minutowy, animowany teledysk, to przeliczenie jego treści przy użyciu komputera z pojedynczym procesorem PentiumPro zajęłoby prawie 19 godz., ta sama czynność przy udziale dwu procesorów zajmie 13 godz. Jest to dość długi czas - dlatego by przyspieszyć tą operację, w zastosowaniach profesjonalnych zwiększa się liczbę procesorów, pamięć RAM i stosuje się szybkie karty grafiki.

Takim wymarzonym komputerem, który zaprojektowano z myślą o graficznym modelowaniu i animacji, jest najnowszy produkt Intergraph - stacja TD 410, która już niedługo będzie dostępna w Polsce. Jej wyposażeniem są m.in. dwa PentiumPro 200 MHz i najnowsza karta graficzna firmy Intergraph - RealiZm. Karta ta sprzętowo realizuje funkcje standardu OpenGL (Intergraph nazywa to zestawem RenderGL), z którym zgodny jest też 3D Studio Max. Sądząc po wstępnej prezentacji nowej stacji graficznej, która odbyła się w Warszawie w czerwcu br., ma ona imponujące właściwości wydajność/cena pośród dostępnych urządzeń tej klasy.

Obecnie system 3D Studio Max pracuje pod kontrolą Windows NT na platformie intelowskiej Pentium lub Pentium Pro. Program był jednak budowany i opracowywany na platformie Alpha - należy przypuszczać, że już wkrótce ukaże się na rynku RISC-owa wersja 3D Studio Max, pracująca pod kontrolą Windows NT na platformie Alpha.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200