Analizy coraz ważniejsze

Znaczenie rozwiązań analitycznych w biznesie ciągle wzrasta. Rozwiązania klasy Business Intelligence stają się coraz bardziej dostępne i dopasowane do specyficznych potrzeb użytkowników.

Najważniejsze trendy na rynku Business Intelligence

1. Konsumeryzacja rozwiązań analitycznych

2. Zastosowanie BI w nowych obszarach działalności

3. Mobilny dostęp do raportów i analiz

Rozwiązania klasy Business Intelligence znajdują się w czołówce najpopularniejszych biznesowych technologii informatycznych. Eksperci firmy Gartner prognozują, że do 2014 roku światowy rynek biznesowego oprogramowania analitycznego będzie rozwijał się w tempie przekraczającym 9 proc. rocznie. Inwestycje w narzędzia analityczne napędza przede wszystkim nieustanne dążenie do optymalizacji i podnoszenia elastyczności prowadzonej działalności.

Analityka biznesowa stopniowo zaczyna pełnić rolę kompleksowych platform decyzyjnych agregujących informacje o całości własnego biznesu, a także o coraz szerszym otoczeniu biznesowym. "Niezachwiana pozostaje strategiczna rola inwestycji w rozwiązania klasy Business Intelligence. W ostatnich latach projekty związane z uruchomieniem lub rozwojem systemów analityki biznesowej były kontynuowane często niezależnie od sytuacji ekonomicznej. W wielu firmach panuje bowiem przeświadczenie, że wykorzystanie oprogramowania Business Intelligence przyczyni się do zwiększenia przejrzystości prowadzonej działalności i pozwoli na zwiększenie produktywności oraz elastyczności biznesu przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów" - mówi Ian Bertram, wiceprezes firmy Gartner. Według niego za wdrożeniem tego typu oprogramowania przemawiają często również dążenia do standaryzacji korporacyjnego środowiska IT. "Wdrożenie jednolitej, spójnej platformy analitycznej daje szansę na uporządkowanie informacyjnej warstwy biznesu" - dodaje Ian Bertram. To tłumaczy, dlaczego segment rozwiązań BI był jednym z nielicznych obszarów branży IT, które zanotowały wzrosty także w czasach załamania gospodarczego.

Co ciekawe, według analityków firmy Gartner oczekiwania względem rozwiązań z zakresu analityki biznesowej coraz częściej koncentrują się wokół bezpośredniego wsparcia działań operacyjnych. Z narzędzi wspierających raportowanie i podejmowanie decyzji o charakterze strategicznym rozwiązania klasy Business Intelligence coraz częściej znajdują zastosowanie na niższych szczeblach organizacji.

Na pierwszym miejscu stawiana jest obecnie prostota obsługi narzędzi analityczno-raportujących. Zdaniem analityków, po raz pierwszy kwestia obsługi aplikacji analitycznych stała się ważniejsza od zakresu ich funkcjonalności. "Taka zmiana pozwala sądzić, że w procesie wyboru oprogramowania BI coraz częściej do głosu dochodzą końcowi użytkownicy biznesowi, którzy najczęściej stawiają intuicyjność i łatwość obsługi ponad typowy dla systemów analitycznych zakres funkcji" - uważa Ian Bertram.

Równolegle postępuje rozwój możliwości oprogramowania analitycznego w kontekście obsługi nowych źródeł oraz rodzajów danych. Dodatkowo zwiększają się wolumeny analizowanych danych - systemy BI są dziś wykorzystywane m.in. do przetwarzania informacji podchodzących z serwisów społecznościowych. Nie bez znaczenia dla potencjału rozwoju oprogramowania analitycznego pozostaje szybki wzrost popularności rozwiązań analitycznych opartych na przetwarzaniu w pamięci operacyjnej. W efekcie systemy klasy BI zaczynają pełnić rolę kompleksowych platform wspierających procesy decyzyjne.

Biznes z pomysłem… na analizę

"Rynek BI na obecnym etapie rozwoju charakteryzuje duża innowacyjność. Co i rusz pojawiają się nowe firmy, nowe pomysły i nowe produkty. I tak, z jednej strony mamy rozwiązania przyspieszające analizowanie dużych ilości danych - także nieustrukturyzowanych - oraz społeczności, a z drugiej usprawnienia w zakresie obsługi narzędzi BI" - uważa Tomasz Słoniewski, Research Manager w polskim oddziale firmy IDC. Jego zdaniem, szybkość prowadzenia analiz staje się kluczowa przez wzgląd na rosnącą ilość danych biznesowych.

Na bardziej dojrzałych rynkach widoczny jest też trend związany z dostępnością rozwiązań analitycznych z poziomu urządzeń przenośnych. Wśród najpopularniejszych platform mobilnych prym wiodą rozwiązania firmy Apple. Dedykowane dla telefonów iPhone i tabletów iPad wersje systemów analitycznych mają w swojej ofercie wszyscy najwięksi producenci systemów Business Intelligence. Warto dodać, że w większości przypadków tego typu aplikacje w pełni wykorzystują możliwości terminali przenośnych. Do urządzeń mobilnych bywa przenoszona także część logiki takich narzędzi. "Business Intelligence przestaje być zwykłym raportowaniem. Jedna rzecz to analizy predykcyjne, czyli przewidywanie przyszłości na podstawie historii. Druga sprawa to zaglądanie w informacje biznesowe tak głęboko, jak tylko jest to możliwe. Wszystko po to, aby odszukać niewidoczne na pierwszy rzut oka trendy, które mogą okazać się kluczem do sukcesu rynkowego" - podkreśla Tomasz Słoniewski. W jego opinii istotny jest fakt, że na rynku przybywa urządzeń analitycznych, czyli dedykowanych systemów sprzętowych zoptymalizowanych pod kątem obsługi analityki oraz hurtowni danych. Podobny trend widać również w zakresie konsolidacji ofert narzędzi biznesowych w pakiety łączące szereg rozwiązań - począwszy od systemów integracji danych i zarządzania jakością informacji, aż po narzędzia raportująco-analityczne.

Postępuje także specjalizacja oprogramowania klasy Business Intelligence. "Na rynku pojawia się coraz więcej rozwiązań dopasowanych do specyfiki i skali prowadzonego biznesu. Inne będzie BI dla większych firm, inne dla średnich, a jeszcze inne dla mniejszych organizacji" - zapewnia Tomasz Słoniewski. Dodaje przy tym, że w Polsce po rozwiązania analityczne coraz częściej sięgają właśnie mniejsze firmy, które korzystają z systemów analitycznych w sposób innowacyjny i odbiegający od utartych zastosowań. "Na zmiany narzędzi analityki biznesowej wpływają nie tyle zmiany technologii, ile zmiany potrzeb biznesowych. Jeśli firma potrzebuje mieć większą wydajność w danym zastosowaniu, to sięga po nowe narzędzie. Biznes interesuje wynik analizy, szybkość działania i jakość danych. Nikt dziś nie kupuje narzędzi ze względu na modę. Teraz każda inwestycja musi mieć mocne umocowanie biznesowe" - twierdzi Tomasz Słoniewski.

Podkreśla on również, że coraz bardziej istotne jest wsparcie narzędziami BI pracowników liniowych. "Istotna jest też elastyczność systemu oraz stopień swobody w jego dopasowaniu do indywidualnych potrzeb użytkownika. Chodzi także o to, żeby przeciętny pracownik mógł samodzielnie stworzyć raporty korzystając z intuicyjnych narzędzi" - podkreśla Tomasz Słoniewski. Charakterystyka polskiego rynku rozwiązań analityki biznesowej nie odbiega od trendów obserwowanych w krajach bardziej rozwiniętych. Analityka biznesowa oraz aplikacje mobilne znajdują się w czołówce rozwiązań biznesowych traktowanych priorytetowo przez dyrektorów ds. IT w polskich firmach. Potwierdzają to m.in. wnioski analiz przeprowadzonych przez firmę IBM.

Analityczna czołówka

Pierwsza piątka światowego rynku rozwiązań analityki biznesowej to firmy: SAP, Oracle, SAS Institute, IBM oraz Microsoft. Z szacunków firmy Gartner wynika, że w 2010 roku firmy: SAP, Oracle, IBM i Microsoft kontrolowały niemal 60 proc. światowego rynku oprogramowania klasy Business Intelligence wraz z rozwiązaniami wspierającymi zarządzanie wydajnością przedsiębiorstwa. Z kolei firma SAS dominuje na rynku zaawansowanych analiz biznesowych. Na polskim rynku podział sił jest podobny. Według tegorocznego zestawienia Computerworld TOP200 na czołówkę polskiego rynku systemów klasy Business Intelligence składają się firmy: SAP, SAS Institute oraz Oracle. Microsoft i IBM zajmują dalsze pozycje.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200