Analiza kłopotów

Novell udostępnił na stronie WWW narzędzie umożliwiające analizę przyczyn nieprawidłowej pracy serwerów NetWare.

Novell udostępnił na stronie WWW narzędzie umożliwiające analizę przyczyn nieprawidłowej pracy serwerów NetWare.

Administratorzy systemu NetWare otrzymali od Novella nowe narzędzie, które powinno ułatwić im pracę w najbardziej krytycznych sytuacjach - wtedy gdy serwery przerywają działanie z niewiadomego powodu (ABEND - abnormal end).

NetWare ABEND Analysis System to narzędzie dostępne za pośrednictwem przeglądarki internetowej, umożliwiające analizę plików ABEND.LOG pochodzących z serwerów NetWare 4.11 i Net- Ware 5.x. W takim pliku zawarte są wszystkie niezbędne informacje opisujące stan serwera w chwili wystąpienia krytycznego błędu: wykonywany proces, ostatnie wykonywane instrukcje, stan stosu pamięci, wartość rejestrów, lista załadowanych na serwerze modułów NLM itp.

ABEND.LOG wprowadzono dopiero w NetWare 4.11. Nie wszyscy użytkownicy NetWare 4.11 i NetWare 5.x mają jednak do niego dostęp. Nie jest on bowiem tworzony w razie awarii serwerów wieloprocesorowych. Nie tworzą go również serwery, które dysponują małą objętością wolnej powierzchni dyskowej na partycji DOS lub wolumenie SYS: systemu NetWare.

Błąd na 70 sposobów

Dzięki nowemu narzędziu administrator zarządzający serwerem NetWare może po wystąpieniu krytycznego błędu wykryć jego prawdopodobną przyczynę. Zamiast samodzielnie analizować plik ABEND.LOG generowany przez system operacyjny w przypadku takiej awarii (co jest zarówno czasochłonne, jak i wymaga specjalis-tycznej wiedzy), może zlecić wykonanie operacji na stroniehttp://abend.provo. novell.com . Aby taką analizę przeprowadzić, należy najpierw pobrać spod tego adresu aplikację Chopper Utility, która pozwala wydzielić z pliku ABEND.LOG informację dotyczącą tylko ostatniej awarii (standardowo do pliku każdorazowo dodawane są informacje, gdy wystąpi niespodziewane przerwanie pracy serwera).

Następnie tak wydzielony fragment może być przesłany za pośrednictwem przeglądarki internetowej do serwera Novella, gdzie zostanie porównany z 70 przechowywanymi na serwerze opisami występowania błędów. Scenariusze te pozwalają określić większość przyczyn zawieszania serwerów NetWare. Jeśli jednak nowy, wysłany ABEND.LOG będzie unikalny, to jego analizowaniem zajmą się pracownicy wsparcia technicznego Novella. Po wykryciu przyczyn opracowywany jest nowy scenariusz występowania błędów, który jest dodawany do bazy serwerahttp://abend.provo.novell.com .

Każda osoba zgłaszająca plik ABEND. LOG do analizy rejestruje się na serwerze Novella. Po tej operacji uzyskuje dostęp (po podaniu swojego imienia i nazwiska lub adresu poczty elektronicznej) do wszystkich wygenerowanych wcześniej przez system analiz przesłanych logów.

Bezpłatnie czy nie

Nie wiadomo jeszcze, na jakich warunkach docelowo będzie dostępny NetWare ABEND Analysis System. Obecnie w ramach testów mają do niego dostęp wszyscy. Od października br. ma on być standardowym dodatkiem do płatnego wsparcia technicznego. Na razie nie podano czy za korzystanie z systemu analizy plików ABEND.LOG zostanie wprowadzona odrębna opłata.

Największy konkurent Novella w dziedzinie systemów operacyjnych, Microsoft, nie udostępnił jeszcze analogicznego narzędzia, które umożliwiałoby analizowa-nie plików tworzonych podczas występowania charakterystycznych dla systemu Windows NT "niebieskich ekranów".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200