Ambitne cele

Pion Operacji IT Grupy TP kończy właśnie kilka ambitnych projektów konsolidacyjnych. Być może już wkrótce zaoferuje podobne usługi innym firmom z grupy France Telecom, m.in. hosting niektórych aplikacji.

Pion Operacji IT Grupy TP kończy właśnie kilka ambitnych projektów konsolidacyjnych. Być może już wkrótce zaoferuje podobne usługi innym firmom z grupy France Telecom, m.in. hosting niektórych aplikacji.

Naszym celem jest stworzenie najlepszych operacji IT w całej grupie FT" - przekonuje Tomasz Matuła, dyrektor Pionu Operacji IT Grupy TP. "Grupa TP osiągnęła półmetek tej drogi" - dodaje. Zespół ten jest odpowiedzialny za utrzymanie i rozwój infrastruktury, utrzymanie aplikacji oraz dostarczanie usług IT wspierających procesy biznesowe, m.in. budowę platform infrastrukturalnych, które umożliwiają szybkie wdrażanie nowych aplikacji i usług dla biznesu. Usprawnienia w zarządzaniu poziomem i jakością usług doprowadziły do zasadniczej zmiany postrzegania pionu IT - z dostarczyciela serwerów i aplikacji na dostawcę usług dla biznesu.

Operacje IT współpracują z biznesem na zasadach opisanych w umowach SLA, po to by uzyskać przejrzystość i łatwość rozliczania działań. "W TP podpisaliśmy z biznesem umowy SLA na trzy główne procesy: Bill to Pay, Customer Care, Sales to Delivery. Jest to rozwiązanie unikatowe w skali międzynarodowej Grupy France Telecom. Nikt do tej pory nie rozmawiał z biznesem językiem SLA, tak połączonym z procesami biznesowymi. Daje nam to możliwość przełożenia wskaźników biznesowych na systemy informatyczne oraz wyliczenia kosztów usług na podstawie funkcjonującego modelu kosztowego" - mówi Tomasz Matuła. Dzięki integracji funkcjonalnej w najbliższym czasie tego typu umowy obejmą także procesy Bill to Pay, Customer Care, Sales to Delivery w PTK Centertel.

Centralizacji ciąg dalszy

Ambitne cele

Tomasz Matuła, dyrektor Pionu Operacji IT Grupy TP

To nie jedyny projekt realizowany przez nowy pion w strukturze TP. Właśnie dobiega końca proces konsolidacji serwerowni i systemów IT w obrębie grupy TP w Centrum Przetwarzania Danych. W ramach projektu, który ma się zakończyć w połowie 2008 r., Pion Operacji IT zlikwidował ponad 230 serwerowni. "Wszyscy mówią o obniżaniu kosztów. Tymczasem trzeba zastanowić się, gdzie naprawdę powstają te koszty. Może są to nieoptymalnie wdrożone procesy? Przykładowo mamy kilkaset serwerów, a może być ich z powodzeniem kilkanaście. Dlaczego nie, jeżeli jesteśmy w stanie udowodnić prosty rachunek biznesowy opłacalny dla firmy" - wyjaśnia Tomasz Matuła.

Jak sam przyznaje, jednym z przykładów bezmyślnego stosowania pewnych narzędzi do zarządzania bywa także... outsourcing. "Swego czasu wmawiano menedżerom, że jest to klucz do sukcesu, do oszczędności firmy. Nie do końca jest właśnie tak. Z perspektywy zarządzania informatyką najpierw należy zastanowić się, jaki jest cel i co chcemy osiągnąć. Czy to w przypadku podniesienia jakości, czy optymalizacji kosztów outsourcing jest tylko jednym z narzędzi, czasami zresztą bardzo przydatnym" - mówi Tomasz Matuła. "Zawsze można próbować optymalizacji już istniejących procesów w firmie, wdrażania procesów jakościowych. Dobry menedżer musi wybierać z wielu możliwych rozwiązań" - dodaje.

Pion Operacji IT Grupy TP zakończył właśnie proces konsolidacji poczty korporacyjnej na poziomie Grupy. Jeden system poczty, zintegrowany z infrastrukturą klucza publicznego PKI, pozwala na udostępnienie pracownikom jednolitej książki teleadresowej i kalendarza pracowników TP i Orange. Po całkowitym zakończeniu projektu pracownicy Grupy TP będą także mieli możliwość sygnowania maili e-podpisem. Być może po zakończeniu projektu TP zaoferuje usługę utrzymania poczty innym operatorom należącym do FT. "To pierwsze zrealizowane na taką skalę wdrożenie nie tylko w Polsce, ale również w europejskich spółkach operatora. Oczywiście takie projekty nie muszą zawsze prowadzić do oszczędności. I znów liczy się prosty rachunek. Nie zawsze konsolidacja się opłaca. W tym wypadku trzeba wziąć pod uwagę np. ceny łączy" - mówi Tomasz Matuła.

Równolegle z konsolidacją poczty toczy się projekt SDN (Self Defending Network). To unikatowe rozwiązanie, zabezpieczające sieć korporacyjną m.in. przed nieuprawnionym dostępem już na poziomie pojedynczego gniazdka sieci LAN. Na ukończeniu są również projekty wdrożenia inteligentnych zapór ogniowych oraz systemu Identity & Access Management do zarządzania uprawnieniami użytkowników na poziomie całej spółki. Procesami konsolidacji prawdopodobnie objęte zostaną także aplikacje, np. portal.

Wykorzystanie kompetencji

Czy kolejne projekty centralizacyjne mogą oznaczać ograniczenie zatrudnienia w Pionie Operacji IT? "Jesteśmy na etapie integracji funkcjonalnej. Pracujemy przede wszystkim nad rozwojem i odpowiednim wykorzystaniem wysokich kompetencji pracowników, których mamy" - twierdzi Tomasz Matuła.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200