Amazon Alexa zacznie wymawiać reklamy? Są już przymiarki

W urządzeniach Amazon Echo będziemy mogli wykupować "powierzchnie" reklamowe. Tym samym ekosystem Alexa będzie sugerować konkretne produkty czy usługi, które będą reklamami.

Amazon chce monetyzować Alexę / Fot. Amazon, cenowarka.pl

Amazon chce monetyzować Alexę / Fot. Amazon, cenowarka.pl

Alexa ma przekształcić się w rozwiązanie do zarabiania pieniędzy. Amazon zaprasza już developerów do reklamowania swoich aplikacji na platformie głosowej.

Reklamy mają wygenerować nowy strumień przychodów, a dodatkowo firma jest przekonana, że wielu developerów skorzysta z okazji i będzie chciało w ten sposób przyciągać użytkowników.

Zobacz również:

  • Amazon redukuje zatrudnienie w dziale Alexa, aby skupić się na genAI

Sprawdź: Speed Test

Asystentka głosowa Amazon Alexa debiutowała osiem lat temu. Z ekosystemu nie korzysta tak dużo użytkowników jak z platformy Apple'a czy Google'a, co sprawia, że developerzy często odpuszczają sobie rozwijanie aplikacji na Alexę, nawet jeśli Amazon twierdzi, że wraz z partnerami sprzedał "setki milionów" smart głośników Echo i innych urządzeń obsługujących Alexę.

Amazon Alexa to niewykorzystany potencjał

Choć sprzedaż idzie w miliony, użytkownicy na ogół traktują Alexę jako prosty system do obsługi komend głosowych. Z licznych ankiet wynika, że asystentka najczęściej proszona jest o ustawianie timera czy wyszukiwanie ciekawostek. Kiedy dochodzi też do sytuacji, że z jakiegoś powodu Alexa przestaje działać, wielu użytkowników traci zainteresowanie i nawet nie próbuje rozwiązywać problemu. To sprawia, że developerzy nie są zbyt przekonani do tego, aby rozwijać projekty właśnie na tę platformę.

Amazon przeanalizował sytuację i uznał, że musi nieco rozkręcić swój ekosystem. Rozwiązanie? Reklamy. Ale po kolei.

Najpierw firma zaczęła bardziej koncentrować się na systemie Echo Show, który poza smart głośnikiem ma także wyświetlacz i jest przedstawiany jako domowe centrum rozrywki. I to właśnie na ekranach Show mają wyświetlać się reklamy, aby programiści mogli lepiej promować swoje aplikacje - i w ten sposób docierać do odbiorców. Wcześniej brakowało takiej opcji, a sam Amazon przekonuje, że wprowadzenie reklam było czymś, o co prosili programiści i twórcy aplikacji.

Zobacz: Emotka

W ekosystemie Alexa sprzedaje się "umiejętności", czyli konkretne funkcje realizowane przez smart głośnik. Jest ich obecnie ok. 130 tys., ale większość z nich po prostu nigdy nie została odkryta przez użytkowników. Dla porównania, w sklepie Apple'a jest ok. 2 mln aplikacji na iPhone'a.

Amazon nie tylko chce zapewnić developerom możliwość reklamowania swoich aplikacji, ale też zapewni im większe udziały w przychodach ze sprzedaży. Ci, którzy zarobią mniej niż 1 mln dol., będą mogli uzyskać 80% sprzedaży generowanej z zakupów lub subskrypcji w aplikacji, w porównaniu do 70% z poprzednich warunków. Pojawią się również, choć to nie jest jeszcze do końca potwierdzone, kredyty i rabaty na reklamy. Dodatkowo w przyszłości bardzo możliwe, że pojawią się też reklamy mówione, w opcji premium (czyli droższe).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200