Alcatel-Lucent Dynamic Tour 2012: Ujednolicona komunikacja dla firm

Jak w praktyce połączyć BYOD, systemy ujednoliconej komunikacji i urządzenia mobilne w jedno rozwiązanie spełniające wymagania firm i korporacji? Przedstawiciele Alcatel-Lucent przekonują, że nowy sprzęt i oprogramowanie prezentowane przez tego producenta spełniają ten warunek.

Hasło "koniec ery PC" jest obecnie realnie uzasadnione. Wynika ono z fundamentalnych zmian w korzystaniu z komputerów przez masowych konsumentów, które wymuszają na firmach konieczność przystosowania się do nowej sytuacji, mówi Michel Emelianoff, wiceprezes Alcatel-Lucent. A nowa era to Personal Cloud, która oznacza transformację i zmianę dotychczasowej koncentracji użytkowników na urządzeniach, komputerach PC, notebookach, smartfonach, tabletach na rzecz korzystania usług świadczonych w chmurze. Oznacza to, że przestaje być istotne z jakiego urządzenia ktoś korzysta, a ważne jest by mógł skorzystać z usługi.

Popularyzacja smartfonów i tabletów oraz coraz łatwiejszy dostęp do multimedialnych aplikacji powodują stopniową transformację sposobów komunikacji między ludźmi. Ma to wpływ na korporacyjne systemy telekomunikacyjne - wymusza konieczność ich zasadniczej modernizacji.

Zobacz również:

  • Najlepsze MDM-y do ochrony urządzeń mobilnych na 2023

Taka wizja kierunku rozwoju systemów IT wydaje się dobrze uzasadniona, a do możliwości jej praktycznej realizacji stara się przekonać Alcatel-Lucent m.in. prezentując swoje najnowsze produkty i rozwiązania podczas serii konferencji Dynamic Tour 2012, która została zainaugurowana w Dusseldorfie, 21 maja br.

Integracja unified communication i BYOD

Flagowym rozwiązaniem Alcatela-Lucenta jest promowana już od pewnego czasu architektura OpenTouch. "Ma ona umożliwić transformację telekomunikacji z systemów obsługujących komunikację głosową do rozwiązań integrujących wszystkie kanały: głos, wideo, dane" mówi Eric Penisson, wiceprezes Alcatel-Lucent Enterprise Communications.

W marcu br. Alcatel-Lucent zaprezentował nowy element tej platformy - oprogramowanie OpenTouch Conversation (OTC), które podczas majowej konferencji Interop 2012 zdobyło nagrodę najlepszego prezentowanego podczas Interop 2012 systemu w kategorii "narzędzia do współpracy" (collaboration systems). "OTC to przełomowe rozwiązanie umożliwiające łączące systemy zunifikowanej komunikacji ze zjawiskiem BYOD" zapewnia Eric Penisson.

Z założenia OTC ma umożliwić łatwe przełączanie między różnymi wykorzystywanymi w firmie kanałami komunikacyjnymi obsługiwanymi przez różne urządzenia bez potrzeby przerywania i nawiązywania kolejnych sesji. Rozmowy głosowe, wideo, wiadomości natychmiastowe, wymiana danych obsługiwane za pomocą telefonu, smartfonu, tabletu, komputera PC mogą być łatwo przełączane między urządzeniami w ramach jednej sesji telekomunikacyjnej pozwalającej również na dołączanie kolejnych użytkowników. Oznacza to na przykład, że pracownik może nawiązać połączenie za pomocą telefonu, następnie uruchomić wideo-rozmowę wykorzystując notebook lub PC, a później, nie przerywając sesji, wyjść z biura i dokończyć rozmowę korzystając z mobilnego telefonu lub smartfonu.

OTC ma współpracować z różnymi systemami, a więc również prywatnymi urządzeniami pracowników firm (BYOD). Oprogramowanie obsługuje interfejsy Wi-Fi i 3G, a jego moduły klienckie są przeznaczone dla platformy Apple iOS (już dostępne), ale wkrótce będą obsługiwać systemy Android, Blackberry, a później również Windows Mobile (Nokia).

Przykłady wdrożeń nowoczesnych systemów sieciowych

Budowa systemu ujednoliconej komunikacji współpracującego z urządzeniami mobilnymi przy spełnieniu wymagań korporacyjnych wymaga zapewnienia bezpieczeństwa, wydajności i niezawodności sieci.

Podczas Dynamic Tour 2012, Alcatel-Lucent prezentował więc również inne produkty i rozwiązania. M.in. nowe przełączniki OmniSwitch dla centrów danych będące elementem architektury Alcatel-Lucent Mesh, a także Application Fluent Network, rozwiązań sieciowych tego producenta, która, jak mówi Stephane Robineau, dyrektor Alcatel-Lucent Enterprise Network Division "koncentruje się na wymaganiach użytkowników (user-centric)". Firma wprowadza także system do automatycznej integracji różnorodnych urządzeń klienckich przy zapewnieniu stosowanych w firmie zasad polityki bezpieczeństwa wykorzystujący technologię Digital Sign - usługę, którą Alcatel-Lucent ma udostępnić latem br.

Do praktycznych zastosowań rozwiązań firmy przekonać miały prezentacje ich wdrożeń m.in. w Europe Hospital Group w Belgii, Mersey Travel z Wielkiej Brytanii, Mariestad Töreboda Energy ze Szwecji lub Bayonette z Norwegii. Zabrakło tu przykładów z Polski, ale jak wyjaśnia Roman Sadowski, dyr. marketingu w Alcatel-Lucent Enterprise, firma ma przynajmniej dwa duże wdrożenia w naszym kraju, choć na razie ich użytkownicy nie zdecydowali się na publikację informacji na ten temat.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200