Aktywniej za granicą

Comarch planuje wydać w 2010 r. na rozwój poza Polską 40 mln zł.

Najwięcej rozwiązań Comarchu eksportuje tzw. Sektor Handlu i Usług, którego kompetencje obejmują cztery obszary: Elektroniczne Centrum Obsługi Dokumentów (ECOD), systemy wspierające programy lojalnościowe, system klasy Document Management System oraz niezbędną infrastrukturę do ich obsługi. W 2010 r. na rozwój tego działu przeznaczy 40 mln zł, ponad 50% więcej niż rok wcześniej. Obecnie 30% łącznych przychodów Sektora Handlu i Usług w Comarchu pochodzi z rynków zagranicznych, a w przypadku systemów lojalnościowych aż 90%! Pełne dane za 2009 r. spółka opublikuje 1 marca.

Coraz szybciej rośnie sprzedaż Comarchu w Azji. Po sześciu miesiącach działalności, spółka pozyskała na rynku wietnamskim 200 klientów na system ECOD. Po 12 miesiącach ich liczba ma sięgnąć 1000 - zapewnia Comarch. Wzrośnie także liczba obsługiwanych e-dokumentów, m.in. o e-faktury. Do Wietnamu Comarch trafił m.in. wraz z koncernem Metro Group, dla którego w innych częściach świata realizował projekty wdrożeń elektronicznego obiegu dokumentów u jego poddostawców. Z kolei w Chinach Comarch notuje już zainteresowanie systemami do obsługi programów lojalnościowych. Finalizuje też powołanie spółki joint-venture z firmą Inspur, które ma otworzyć spółce z Krakowa drzwi na nowy rynek. Comarch będzie sprzedawać tam system ERP Semiramis przejęty wraz z SoftM.

Zrestrukturyzowany SoftM ma być nie tylko przepustką na rynek chiński, ale przede wszystkim niemiecki, austriacki i szwajcarski (DACH). Firma chce tam wejść z systemami ERP, lojalnościowymi oraz ECOD, na który Comarch zamierza w tym roku pozyskać 200 klientów. Spółka planuje też wprowadzenie ECOD 2.0. Premiera nowej wersji została zaplanowana podczas tegorocznych targów CeBIT. Kolejnej edycji doczeka się także system klasy Document Management System - Infostore, szwajcarskiego Solitas, spółki SoftM. "Po regionie DACH oraz Francji czas na mocniejsze zaistnienie w Wlk. Brytanii. Mamy tam już pierwsze kontrakty i klientów. Przychodzi więc czas na budowę oddziału. Jest to rynek porównywalny wielkościowo z DACH" - zapowiada Marcin Warwas, członek zarządu Comarch, dyrektor działu Sektor Handel i Usługi.

Comarch nie zapomina o Europie Środkowo-Wschodniej. W Rosji i na Ukrainie ma znaczącą pozycję na rynku elektronicznej obsługi dokumentów i systemów lojalnościowych. "Widzimy tam znaczącą poprawę nastrojów" - mówi Marcin Warwas. Wzmocniony zostanie oddział w Moskwie. Oddział we Lwowie funkcjonuje już od 2009 r. Niedawno Comarch wdrożył system lojalnościowy dla linii lotniczych JetBlue. "Jest to piąta co do wielkości linia lotnicza w USA, uznawana za najbardziej innowacyjną. Ta referencja otwiera nam wiele drzwi, zarówno na globalnym rynku lotniczym, jak i w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Dlatego wzmacniam sprzedaż i marketing na tamtejszym rynku" - mówi Marcin Warwas. Deklaruje on, że w 2010 zwiększy łączne zatrudnienie zagraniczne do 100 osób z obecnych 60. Kierowany przez niego dział zatrudnia łącznie 500 osób.

Offshore outsourcing

Inwestycje w centra przetwarzania danych w Niemczech i Francji mają pozwolić Comarchowi powalczyć o kontrakty BPO o wartości nawet kilkudziesięciu mln euro. "Negocjujemy już dwa tego typu kontrakty" - mówi Marcin Warwas, członek zarządu Comarch, dyrektor działu Sektor Handel i Usługi. Spółka liczy także na duże kontrakty infrastrukturalne w Europie.