AirWatch: Dla firm ważne jest wdrażanie polityki BYOD i rozwiązań MDM

Z przedstawicielami firmy AirWatch rozmawiamy o ich biznesie i przejęciu go przez VMware, wyzwaniach dla działów IT, modelu BYOD i korzyściach płynących z wdrożenia rozwiązań MDM oraz MAM.

Computerworld: Pod koniec stycznia ogłosiliście, że AirWatch zostaje przejęty przez firmę VMware. Co zyskujecie dzięki przejęciu i jaki ma ono wpływ na wasze plany na najbliższą przyszłość?

Ian Evans (managing director dla rynków EMEA, AirWatch): Przejęcie AirWatch przez VMware to dla nas bardzo dobra wiadomość, bowiem nasze firmy wzajemnie się uzupełniają. VMware jest wiodąca firmą w branży oprogramowania do wirtualizacji i liderem w wirtualizacji serwerów. Przejęcie oznacza rozszerzenie struktur grupy biznesowej VMware End-User- Computing, gdzie produkty AirWatch dopełnią ofertę produktową VMware. Wraz z rozszerzeniem możliwości End – User Computing zwrócimy uwagę, w jaki sposób możemy dostosowywać technologie wirtualizacji do End-User Computing i mobilnych urządzeń. Mówimy tu, zatem o możliwość dystrybucji wirtualnych aplikacji, wirtualnych desktopów, wirtualnych dokumentów, zapewniając jednocześnie spójną infrastrukturę.

Zobacz również:

  • Jak wymienić używane urządzenia firmowe na zniżkę na nowy sprzęt? Sprawdź, jak działa odkup sprzętu w iMad!
  • Najlepsze MDM-y do ochrony urządzeń mobilnych na 2023

Firma AirWatch zachowa nazwę i markę w dotychczasowej postaci. Dużo zainwestowaliśmy w rozwój naszej marki, dlatego też przejęcie będzie miało wpływ na kontynuację wcześniej podjętych działań. Dzięki inwestycji VMware wzrośnie zatrudnienie AirWatch, rozszerzymy obecność na nowych rynkach oraz wzmocnimy nasze działania marketingowe.

Na chwilę obecną nie możemy jednak ujawnić naszych wspólnych planów na przyszłość, gdyż jesteśmy w tzw. quiet period. Nasz biznes prosperuje tak jak dotychczas, oczywiście w najbliższym czasie skupimy się nad sposobem współpracy naszego nowego modelu operacyjnego - działów handlowych i naszej wspólnej strategii partnerskiej. Połączenie sił lidera w dziedzinie mobilności z cieszącym się renomą twórcą innowacyjnych rozwiązań VMware oraz firmą EMC zapewnia nam gruntowną pozycję na rynku.

Computerworld: Rozwiązania MAM i MDM z roku na rok stają się coraz bardziej złożone. Czego możemy się po nich spodziewać w roku 2014 – jakie będą najważniejsze trendy?

Chris Rottner (Enterprise Account Executive, AirWatch): Popularność urządzeń mobilnych w firmach nieustannie wzrasta. Rok temu 99% firm na rynku wschodnioeuropejskim było zainteresowane wyłącznie bezpiecznym dostępem do poczty elektronicznej i zabezpieczeniem urządzenia. Obecnie większość chce poszerzyć zabezpieczenia i dodać do nich Mobile Content Management (MCM).

W 2014 coraz większy nacisk zostanie położony na zabezpieczanie aplikacji firmowych. Firmy coraz częściej tworzą własne aplikacje i rozważają potrzebę zastosowania Advanced Mobile Application Management (MAM) – rozwiązania do zarządzania aplikacjami, które automatycznie umożliwia klientowi dodanie funkcji zabezpieczeń i konfiguracji aplikacji przedsiębiorstw.

Niewątpliwie będziemy obserwować konsolidację rynku, dostawcy MDM zostaną wykupieni albo zwyczajnie splajtują.

Zyskiwał na popularności będzie także trend oddzielania zasobów prywatnych i firmowych na urządzeniu osobistym. W Polsce BYOD stanie się jeszcze bardziej popularny, ponieważ pracodawca zazwyczaj nie zapewnia pracownikom urządzeń mobilnych, zwłaszcza tych droższych. Pracownicy kupują sobie takie urządzenia na własną rękę i chcą z nich korzystać do wykonywania służbowych zadań. Jeżeli w firmie wdrożona jest odpowiednia infrastruktura MDM i odpowiednia polityka BYOD, to pracownik może oddzielić swoje prywatne dane na tym urządzeniu od służbowych. Jest to niewątpliwie duży plus dla pracodawców, którzy nie muszą kupować urządzeń i nie muszą brać za nie odpowiedzialności w przypadku ich utraty lub uszkodzenia.

Firmy w tym roku coraz częściej będą zwracały uwagę na możliwość monitorowania kosztów telekomunikacyjnych w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że pracodawcy nie musza czekać na rachunek, aby monitorować bieżące koszty. Nie muszą również obawiać się, że pod koniec miesiąca otrzymają astronomiczny rachunek, ponieważ ich pracownik korzystał z roamingu.

W tym roku pracownicy i pracodawcy coraz częściej będą także chcieli mieć możliwość redagowania i tworzenia dokumentów na smartfonach i tabletach. Aby sprostać temu wyzwaniu coraz więcej funkcji będzie rozwijać się w tym kierunku. Coraz większą popularność zdobywają również wirtualne dokumenty, które są tworzone na serwerach w czasie rzeczywistym i nie wymagają specjalistycznego oprogramowania, aby je odczytać.

Nie można pominąć również faktu, że obecnie rynek zalewany jest różnorodnymi urządzeniami. Coraz szybciej popularność zdobywają urządzenia takie jak zegarki, które mogą być podłączone do Internetu, umożliwiające sprawdzenie poczty elektronicznej oraz tzw. rugged devices, czyli sprzęt odporny na wstrząsy, zalanie i skrajne temperatury, który używany jest przez pocztę, czy firmy logistyczne. Ilość, jakość i rozmaitość tych urządzeń nieustannie rośnie. Tylko największe firmy z dużym działem R&D będą w stanie je wspierać.

Computerworld: Jak wyglądają oczekiwania odbiorców, organizacji względem rozwiązań MDM i MAM? W jaki sposób AirWatch pomaga organizacjom czerpać korzyści z mobilności?

Chris Rottner: Wymagania wobec firmy takiej jak AirWatch nieustannie rosną. Klient, który kupił EMM w zeszłym roku, ma obecnie o wiele większe potrzeby. Tak się dzieje na każdym rynku, w Polsce i krajach wschodnioeuropejskich ten proces jest przesunięty mniej więcej o 12-18 miesięcy.

Oczekiwania są różne wśród klientów, szczególnie tych, którzy po raz pierwszy zdecydowali się na zakup MDM (bez funkcjonalności MCM do zarządzania dokumentami lub MAM do zarządzania aplikacjami). Firmy zazwyczaj skupiają się na podstawowych funkcjach takich jak wprowadzenie hasła, dostęp do poczty, możliwość geolokalizacji lub zdalnego kasowania danych firmowych na urządzeniu. Źródłem tych początkowych wymagań jest dział bezpieczeństwa lub IT. Z czasem, firmy tworzą strategie mobilne i wymagania bardzo szybko rosną - po 6-12 miesiącach klienci oczekują bardziej zaawansowanej funkcjonalności. Często bywa tak, że gdy klient kupuje rozwiązanie MDM z podstawowymi funkcjami od małego dostawcy, to po roku wymienia je na bardziej kompleksowe.

Dlatego też bardzo ważne jest myślenie strategiczne, czyli określenie firmowych potrzeb na przyszłość, a nie wyłącznie bieżących. Nieodpowiedni wybór może być bardzo kosztowny i wiązać się z koniecznością zmiany dostawcy. Dlatego też wybór rozwiązania MDM zawsze musi być poprzedzony głęboką analizą i zdefiniowaniem potrzeb firmy za 12 czy 24 miesiące.

Computerworld: Jakie są największe wyzwania, z jakimi musza się zmierzyć działy IT w obliczu rosnącego znaczenia mobilności?

Chris Rottner: Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Ważnym aspektem jest niewątpliwie trend BYOD, czyli wykorzystywanie prywatnych urządzeń pracowników w firmach. Pojawia się tutaj duże wyzwanie dla działów IT związane z zapewnieniem bezpieczeństwa zasobów firmowych.

Firmy muszą mieć pewność, że dane są bezpieczne i jednocześnie chcą mieć możliwość ich kasowania w chwili potencjalnego zagrożenia lub w przypadku, gdy pracownik odchodzi z pracy. Istotną sprawą jest tutaj komfort pracownika, który chce również mieć pewność, że firma nie zagląda mu do prywatnych danych na urządzeniu mobilnym takich jak zdjęcia lub smsy. Pogodzenie tych dwubiegunowych wymagań to niewątpliwie duże wyzwanie dla działu IT.

Kolejne wyzwanie łączy się z ilością różnych rozwiązań mobilnych. Nie tylko mamy różne urządzenia, ale i różne systemy operacyjne. Świat mobilny rozwija się w bardzo szybkim tempie i działy IT muszą wspierać rosnącą liczbę sprzętu i platform, ich wersji.

Computerworld: Producenci urządzeń mobilnych zaczynają je oferować z wbudowanymi mechanizmami zwiększającymi bezpieczeństwo. Robi tak chociażby Samsung ze swoim KNOX. Czy to zjawisko, które będzie się umacniać? Jak wpłynie na działalność firm takich jak AirWatch?

Chris Rottner: Rozwiązania takie jak Workspace lub Samsung KNOX z wbudowanymi mechanizmami zwiększającymi bezpieczeństwo, pozwalają oddzielić zasoby firmowe i prywatne na urządzeniu mobilnym. Zastosowanie tych rozwiązań nie eliminuje potrzeby korzystania z MDM do zarządzania częścią korporacyjną - skonfigurowania części firmowej, aby uzyskać dostęp do e-maili, Wi-Fi, lub funkcji wykasowania wszystkie danych.

Samsung Knox ma wbudowaną w telefonie funkcjonalność umożliwiającą użytkownikowi zalogowanie się i wylogowanie z firmowej części na urządzeniu. W części firmowej pracownik ma dostęp do poczty, firmowych aplikacji, dokumentów itd. Dla firmy takiej jak AirWatch oznacza to, że nie zarządza całością takiego urządzenia tylko jego częścią.

Większość firm będzie posiadała zróżnicowane urządzenia od różnych producentów. Dlatego też lepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie jednego oprogramowania do zarządzanie całą flotą, a nie różnych programów dopasowanych do rodzaju urządzenia.

Computerworld: W ostatnim magicznym kwadrancie dla systemów MDM, Gartner pisze, że większość podstawowych składników MDM-ów jest bardzo podobna u większości producentów. Jak AirWatch dba o to, aby wyróżnić się na tle rynku i co sprawia, że Gartner umieścił was w ścisłej czołówce dostawców tego typu rozwiązań?

Chris Rottner: Systemy operacyjne ciągle się zmieniają. Każda aktualizacja w systemie operacyjnym wymaga automatycznie aktualizacji w systemie MDM - AirWatch oferuje wsparcie tego samego dnia dla wszystkich systemów operacyjnych. Nieustannie rozwijamy i dodajemy nowe funkcje do naszego oprogramowania, dając firmom możliwość dopasowania funkcji do indywidualnych potrzeb - począwszy od podstawowych, aż po bardzo zaawansowaną funkcjonalność. Nasz dział R&D liczy sobie 500 osób – jest to największy zespół w porównaniu z pozostałymi dostawcami MDM. Dzięki temu możemy zagwarantować nie tylko szeroką funkcjonalność, ale i wsparcie dla aktualizacji w systemach operacyjnych od pierwszego dnia ich ukazania się na rynku. AirWatch współpracuje z wieloma partnerami technologicznymi, którzy tworzą swoje rozwiązania i integrują się z AirWatch Market Place.

Computerworld: Najsłabszym ogniwem w łańcuchu bezpieczeństwa danych w organizacjach zdaje się być człowiek. Jak sprawdzić, by użytkownicy byli świadomi nowych i już istniejących zagrożeń i wiedzieli jak im przeciwdziałać? Czy decydować się na szkolenia czy też tworzyć restrykcyjną politykę firmową - jak wybrać właściwą drogę?

Chris Rottner: Możemy ustawiać profile, dostęp do aplikacji firmowych i poczty, a oprócz tego oferujemy również tzw. Compliance Engine, czyli sprawdzenie czy dane urządzenie jest zgodne z politykami firmy np. w przypadku, gdy pracownik wykasował hasła z urządzenia lub została zainstalowana niebezpieczna aplikacja. Możemy ją sprawdzić i automatycznie wykasować lub wysłać powiadomienie do użytkownika informujące o zabronionych działaniach. Jeśli jest to coś poważnego, to automatycznie, wszystkie dane zostaną wykasowane z urządzenia i dostęp do firmowych usług zostaje wstrzymany.

Każdy pracownik otrzymuje warunki użytkowania do akceptacji i dzięki temu wie, jakie działania są zezwolone na danym urządzeniu. Pracodawcę również obowiązuje regulamin, który określa, jakie działania są zabronione np. przeglądanie zdjęć na urządzeniu pracownika.

Te polityki korzystania z urządzenia mogą być tworzone oddzielnie dla profili np. inne dla handlowców i wsparcia technicznego i dlatego pracownik może dostosować politykę do profili, grup czy urządzenia w firmie. Pracownik zanim wdroży urządzenie musi zaakceptować warunki użytkowania go. Brak zabezpieczeń powoduje, że pracodawca nie ma żadnej kontroli nad informacjami, które przepływają przez pracowników i nie posiada żadnych narzędzi, aby je chronić. Pracownicy mogą kopiować informacje i po opuszczaniu miejsca pracy te informacje pozostają na ich prywatnych urządzeniach, pracodawca nie ma wtedy żadnych możliwości ich skasowania. W przypadku, gdy pracownik zgubi takie urządzenie, dostęp do takich danych teoretycznie może uzyskać każdy. Dlatego właściwym, ważnym rozwiązaniem dla firm jest wdrożenie MDM razem z odpowiednią polityką BYOD.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200