Abecadło teleinformatyczne

HP w nowym rozdaniu

Dziewiąty rok z rzędu HP jest największą firmą IT w Polsce. Mimo skromnego wzrostu przychodów HP uciekł głównym konkurentom - spadek zanotowały Grupa Prokom i IBM Polska. Pierwszy rok HP Polska z nowym sternikiem w osobie prezesa Pawła Czajkowskiego to przede wszystkim czas zmian kadrowych na stanowiskach kierowniczych. Odszedł szef działu usług Jacek Stochlak, którego zastąpił młodszy Artur Wieretiło, specjalista od outsourcingu. Dyrektorem handlowym HP został Włodzimierz Kawecki, wieloletni współpracownik Pawła Czajkowskiego, nie tylko z czasów w HP Polska. Po tych i kilku innych nominacjach widać wyraźnie przeświadczenie zarządu o tym, że na dyrektorskie stanowiska warto awansować ludzi z firmy. Godne uwagi, bo to wcale nie jest powszechna praktyka na tym rynku.

Internetowy boom

Rynek internetowy znowu kwitnie. Obecnie liczba szerokopasmowych łączy internetowych sięga 2 mln (jest ich prawie dwukrotnie więcej niż przed rokiem). Z Internetu korzysta 13 mln Polaków. Wartość rynku usług dostępu do Internetu wyniosła w 2006 r. ponad 2,2 mln zł. Te liczby opisujące wykorzystanie Internetu w dalszym ciągu nie pozwalają nam aspirować do czołówki krajów europejskich, ale na pewno ostatni rok przyniósł duży postęp.

Organizacja Internet Advertising Bureau oszacowała wartość transakcji przeprowadzonych w Polsce z użyciem Internetu w 2006 r. na 5 mld zł. Sam serwis aukcyjny Allegro.pl obsłużył transakcje o wartości 2,5 mld zł. Rośnie też rynek reklamy internetowej - 215 mln zł.

Jubilaci z rocznika 1991

Jeśli założyć, że rok powstania firmy ma wpływ na jej późniejsze sukcesy, to ewidentnie najlepszym rocznikiem w historii polskiego rynku informatycznego był rok 1991. Założone w tym roku firmy, m.in.: Computerland, Prokom, HP, IBM, Asseco, Infovide świętowały właśnie piętnastolecie działalności w Polsce. W tym roku jubileusz piętnastolecia będą obchodzić Oracle, Dell, IFS. Gratulujemy wszystkim rocznikom!

Konsumencki szał zakupów

Skoro sektor publiczny zawiódł oczekiwania dostawców informatyki, pozytywnie zaskoczył wszystkich boom na rynku konsumenckim. Wspomniane wyżej dobre wyniki dystrybutorów, to w dużej mierze zasługa optymizmu odbiorców indywidualnych, którzy w 2006 r. dokonali zakupów w rekordowej ilości.

W Polsce sprzedano ponad 2,3 mln komputerów, czyli aż o 0,5 mln więcej niż w 2005 r. Przy tej okazji warto wspomnieć, że liderem rynku PC był HP, który sprzedał ponad 200 tys. komputerów. Kolejne miejsca zajmują marki o azjatyckim rodowodzie - Acer, Fujitsu-Siemens, Toshiba i Asus. Dopiero na szóstej pozycji uplasował się polski producent - NTT.

Klienci w Polsce kupili ponad milion aparatów cyfrowych, wydając na nie ponad 250 mln USD, a eksperci IDC twierdzą, że w dalszym ciągu rynek jest daleki od nasycenia, bo raptem w co piątym gospodarstwie domowym znajduje się takie urządzenie. Podobnie nadal mamy niskie - w porównaniu z resztą Europy - nasycenie telefonią komórkową (96%). W ubiegłym roku Polacy kupili jednak aż 7 mln telefonów komórkowych.


TOP 200