AT&T dobrze przygotowane do konkurowania na międzynarodowym rynku telekomunikacyjnym.

Międzynarodowy przemysł komunikacyjny znajduje się obecnie w fazie przekształceń. W USA szybko rozbudowuje się sektor przenośnych urządzeń telekomunikacyjnych. Na Dalekim Wschodzie trwa walka o wejście na nowe, lukratywne rynki.

Międzynarodowy przemysł komunikacyjny znajduje się obecnie w fazie przekształceń. W USA szybko rozbudowuje się sektor przenośnych urządzeń telekomunikacyjnych. Na Dalekim Wschodzie trwa walka o wejście na nowe, lukratywne rynki.

W Europie przedsiębiorstwa telekomunikacyjne zastanawiają się jak wyciągnąć możliwie największe korzyści z deregulacji. Pierwszy w światowym rankingu dostawca sprzętu i usług telekomunikacyjnych - AT&T jest dobrze przygotowany do działania w zmieniających się warunkach konkurencyjnych. Od momentu zlikwidowania monopolu telekomunikacyjnego w USA i powstania 7 regionalnych spółek telekomunikacyjnych i jednego przedsiębiorstwa świadczącego usługi międzynarodowe, rozpoczęła się między nimi ostra konkurencja. AT&T - w przeciwieństwie do niemieckiego Telekomu - nie jest biurokratycznym gigantem i nie przesypia swoich szans. Prezes AT&T Robert Allen zawarł szereg strategicznych porozumień między innymi z takimi firmami jak Apple, Sony czy Novell i dzięki technologicznej współpracy różnych branż - informatycznej, telekomunikacyjnej oraz elektroniki użytkowej - chce przezwyciężyć bariery dalszego rozwoju komunikacji. Z chwilą przejęcia firmy NCR za 7,5 mld. USD, AT&T uzyskało także kontrolę nad produkcją terminali, które mogą być integrowane w sieciach koncernu. Ostatni nabytek AT&T to producent przenośnego sprzętu telekomunikacyjnego, koncern McCaw. McCaw obciążony w momencie przejęcia, długami w wysokości 4,95 mld. USD kosztował AT&T 20 mld. DM. Przy okazji tego zakupu skorygowane zostały przewidywania dotyczące rozwoju popytu na telefony bezprzewodowe. Szacunki mówiły o około 1 milionie prywatnych użytkowników w Stanach do roku 2000, okazało się natomiast, że już dziś z sieci korzysta 12 milionów abonentów. AT&T planuje poważne rozszerzenie swojej działalności na rynku zachodnioeuropejskim - głównie w Niemczech. Szczególny nacisk położony zostanie na rozwiązania systemowe, a nie sprzedaż czystego hardware'u. W 1993 r. obroty AT&T w Europie Zachodniej wyniosły ok. 51 mln. USD, a w roku bieżącym zakładany jest prawie dwukrotny ich wzrost. Globalny obrót koncernu za ub.r. wyniesie prawdopodobnie 72 mld. USD. Przy oczekiwanym zysku w wysokości 3,5 USD za akcję oznacza to, iż wartość akcji przedsiębiorstwa jest 15,7 razy wyższa od wygospodarowanego zysku. Akcje AT&T należy polecać inwestorom zorientowanym na średnio- i długoterminowe lokaty w papiery wartościowe.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200