AMD może wrócić na rynek układów GPU dedykowanych dla smartfonów

Firma wysyła ostatnio sygnały mogące świadczyć o tym, że być może przymierza się do podjęcia produkcji mobilnych układów GPU (procesory obsługujące grafikę) obsługujących smartfony, które bazowałyby prawdopodobnie na technologiach stosowanych w jej standardowych układach graficznych Radeon. Daje jednocześnie do zrozumienia, że zdecyduje się na taki krok pod pewnymi warunkami. Może to zrobić we współpracy z inną firmą, albo po wykupieniu licencji pozwalającej jej szybko uruchomić produkcję takich układów.

Jak wiadomo, AMD ma ofercie układy GPU przeznaczone do instalowania w pecetach (w tym w laptopach) oraz w tzw. osadzonych rozwiązaniach graficznych. Jeszcze do niedawna wydawało się, że AMD na dobre zrezygnował z produkcji mobilnych układów GPU. Wszystko zaczęło się w 2009 roku, gdyż to właśnie wtedy AMD wystawił na sprzedaż swój oddział projektujący mobilne procesory graficzne. Kupiła go firma Qualcomm, wprowadzając opracowaną przez AMD technologię do mobilnych procesorów graficznych noszących nazwę Adreno (będącą anagramem słowa Radeon).

W opinii analityków AMD popełnił wtedy błąd, gdyż projektomanie mobilnych procesorów graficznych od samego początku jest bardzo trudną sprawą – niektórzy twierdzą, iż nawet trudniejszą niż projektowanie zwykłych procesorów. Dlatego proste odbudowanie tego biznesu byłoby dla AMD bardzo trudnym wyzwaniem i stąd pomysły, aby zrobić to we współpracy z innym dostawcom produktów tego typu, względnie kupić gotowe już rozwiązanie, czyli licencję.

Zobacz również:

  • Chiny wypowiedziały amerykańskim producentom chipów wojnę
  • Nvidia pokazała najpotężniejszy na świecie chip AI
  • Canva dokonuje największego przejęcia w pościgu za Adobe

AMD wyprodukował w 2015 roku ponad 50 mln standardowych procesorów graficznych, które można spotkać w takich urządzeniach, jak Xbox (Microsoft) czy PlayStation 4 (Sony). Są to oczywiście konsole gier, w których procesory graficzne odgrywają pierwszoplanową rolę. Układy takie bardzo trudno jest przeprojektować tak, aby mogły być instalowane w mobilnych urządzeniach. Chodzi tu głównie o bardzo wysoki pobór mocy, co w przypadku smartfonów nie wchodzi w grę.

Na rynku smartfonowych procesorów graficznych dominują obecnie technologie opracowane przez firmy Imagination oraz ARM. I tak np. układy GPU bazujące na technologiach Imagination instalowane są w takich urządzeniach, jak iPhone i iPad (Apple), a na technologiach ARM w smartfonach Galaxy (procesor graficzny Mali).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200