AI na sklepowych półkach

Bez profesjonalnego wsparcia nowoczesnych technologii opartych na systemach kognitywnych trudno będzie handlowcom wygrać z konkurencją. Odpowiednie rozwiązanie w tym zakresie prezentuje start-up technologiczny ShelfWise.

W branży artykułów spożywczych, chemii gospodarczej i używek tzw. FMCG, właściwe wyeksponowanie towarów ma kluczowy wpływ na wyniki sprzedaży. Dlatego handlowcy sięgają po nowoczesne technologie oparte na systemach kognitywnych. Dedykowane narzędzia dla merchandiserów oferuje założona w 2017 roku spółka ShelfWise z Krakowa. Zespół tej firmy pracował w spółce Fornax, świadcząc od 2013 roku usługi z zakresu sztucznej inteligencji oraz machine learning. Fornax wygrał przetarg na dostarczenie technologii rozpoznawania obrazu dla giganta rynku tytoniowego - Philip Morris a projekt został najpierw wdrożony w Singapurze.

Dziś oprogramowanie ShelfWise dokonuje analizy zdjęć półek sklepowych, co pozwala sprawdzić zgodność ekspozycji z umową zawartą z dostawcą towaru. Przedstawiciel handlowy wykonuje zdjęcie i niemal w tej samej chwili otrzymuje informację zwrotną z badanymi metrykami. Wskaźniki, które są mierzone to m.in. udział półkowy, najlepsza półka, obecność produktów/out-of-stock czy brand block.

Zobacz również:

  • Ta ustawa przybliża moment, w którym TikTok zostanie zablokowany w USA
  • To oni powalczą o 30 tys. euro. Znamy półfinalistów Infoshare Startup Contest
  • Amazon do pracowników: roboty was nie zastąpią
AI na sklepowych półkach

Konrad Szczukiewicz, Chief Business Officer Shelfwise

- Największą nowością oraz trudnością technologiczną jest przeprowadzenie analizy zdjęcia w ciągu kilku sekund. Wymaga to wysokiej skuteczności zaawansowanej technologii opartej na sztucznej inteligencji. Z drugiej strony jest to największy benefit dla firm FMCG, bowiem przedstawiciel handlowy zamiast analizować ekspozycję 30 minut albo godzinę, tak aby sprawdzić udział półkowy i zamówić brakujący towar - wykonuje jedynie jedno zdjęcie i po kilku sekundach otrzymuje rozwiązanie, co wcześniej zajmowało mu co najmniej pół godziny. Dzięki temu może przeprowadzić więcej wizyt w ciągu dnia lub skupić się na rzeczywistej sprzedaży i rozmowie z kierownikami sklepów, co wprost przekłada się na lepsze relacje i wzrost sprzedaży

– mówi Konrad Szczukiewicz - Chief Business Officer firmy Shelfwise.

Efektywność takich badań przewyższa tradycyjne metody, ponieważ zamiast wykonywania notatek i analiz, merchandiser bądź przedstawiciel wykonując zdjęcie ekspozycji otrzymuje natychmiast wyniki analizy, więc może zareagować na nieścisłości już podczas kontroli. Rozwiązanie dostarczone przez ShelfWise zwiększa więc efektywność merchandisingu przyczyniając się także do poprawy logistyki i redukcji kosztów. Wykorzystanie ShelfWise pozwala także na akwizycję nowych rodzajów danych oraz mierzenie większej ilości zmiennych, tak aby w bardziej efektywny sposób badać wpływ ekspozycji na sprzedaż produktu. Istnieje też wersja desktopowa aplikacji, która w przejrzysty sposób pozwala przeglądać i analizować zbiorcze raporty przez dyrektorów sprzedaży.

ShelfWise zamierza w tym roku przeprowadzić kilka wdrożeń w największych w firmach FMCG, skupiając się na polskim rynku. Technologia ta może być również wspomóc detalistów, w związku z czym zaplanowane są trzy projekty pilotażowe z dużymi sieciami detalicznymi, jak np. Carrefour Polska, gdzie ShelfWise został wybrany jako jeden z interesujących i innowacyjnych projektów, które zostaną rozwijane w ramach C4Retail Lab.

Wizją firmy jest stworzenie sklepu przyszłości, w którym zakupy będą polegały na zasadzie „grab&go”, co oznacza „weź produkt i wyjdź ze sklepu” - bez kolejek, bez kasy oraz bez wykładania zakupów na taśmociąg czy ladę

. Takie rozwiązanie jest możliwe do realizacji – obraz z kamery będzie podlegać automatycznej analizie wybranego z półki produktu a następnie informacja zostanie zsynchronizowana z tożsamością klienta i jego kontem bankowym. Ten futurystyczny pomysł może stać się rzeczywistością dzięki budowie światowej klasy technologii rozpoznawania obrazu ShelfWise.

Spółka zdobyła wiele nagród i wyróżnień w kraju i za granicą, a w maju tego roku wygrała konkurs w ramach “European Start-up Days” organizowanych przy okazji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w kategorii “Business process”. Potencjał rozwojowy krakowskiego start-upu został już dostrzeżony, bowiem w kwietniu 2018 roku w ShelfWise zainwestował fundusz VC Altamira.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200