AI idzie na wojnę z podróbkami

Szacuje się, że 2,5% wszystkich oferowanych użytkownikom towarów to podróbki, a ich producenci zarobili na nich w 2017 roku 0,5 bln (czyli 500 mld) USD. Ciekawe jest to, że fałszerze wykorzystują sztuczną inteligencję do produkowania podróbek, a ostatnio po tę samą broń sięgają firmy, broniąc się w ten sposób przed tym procederem.

Najbardziej dotknięte tą plagą są Stany Zjednoczone Ameryki Północnej. Aż 20% wszystkich podrobionych produktów jest opatrzona marką, której właścicielem jest firma działająca w USA. jest USA są najbardziej dotknięte plagą podrabianych produktów. - w 2013 r. Marki z USA stanowiły 20% naruszonej własności intelektualnej na świecie.

Prym wiodą podróbki leków i alkoholu. I tak np. Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że 10% wszystkich leków dostępnych w krajach o niskim i średnim dochodzie to podróbki. Walka z tym procederem jest bardzo trudna, ponieważ fałszerze zachęcają klientów do kupowania fałszywek używając sztucznej inteligencji, która kreuje fałszywe reklamy, fałszywe strony internetowe oraz generalnie fałszywe treści i wiadomości.

Zobacz również:

  • Ta technika rozwiązuje problem ograniczonej wielkości okien kontekstowych obsługujących modele językowe LLM

Obecnie po tę samą broń - czyli po sztuczną inteligencję - sięgają firmy produkujące aplikacje, które są w stanie odróżnić podróbkę od oryginału. Prym w tej dziedzinie wiodą takie firmy, jak Entrupy, Red Points czy Cypheme. Opracowały one technologie bazujące na sztucznej inteligencji, które analizują materiały, kolory, jakość opakowania i inne cechy produktu, po to aby wykryć podróbkę.

Tematem tym zainteresował się też taki gigant IT, jak IBM. W laboratoriach tej korporacji powstała aplikacja Crypto Anchor Verifier, która potrafi wykryć podróbki. Aby skorzystać z tej aplikacji użytkownik musi tylko zrobić smartfonem zdjęcie interesującego go produktu. Crypto Anchor Verifier porówna obraz z bazą danych wykorzystująca technologię blockchain i odpowie czy mamy do czynienia z podróbką czy z oryginałem.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200