ABC konwergencji

Inteligentny klient wielodostępowy (MIC - Multiaccess Intelligent Client), zastosowany przez Alcatela, jest urządzeniem końcowym, zapewniającym bezpieczne uwierzytelnianie, autoryzację i realizację usług roamingowych między sieciami. Dzięki częściowej automatyzacji procesów wyboru, umożliwia lepsze wykorzystanie oferowanych usług. W kliencie MIC zaimplementowane są także moduły umożliwiające tunelowanie połączeń z siecią korporacyjną, dzięki czemu dane korporacyjne są dostępne tylko dla osób uprawnionych. MIC zestawia automatycznie połączenia VPN, gdy użytkownik wejdzie w obszar sieci korporacyjnej. Podczas procesów przełączania między sieciami połączenie nadal pozostaje szyfrowane, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo transmitowanych danych.

W koncepcji wielodostępowego rozwiązania Alcatela wdrożony jest także inteligentny usługowy węzeł bramowy GPRS (iGGSN - intelligent GPRS Gateway Serving Node) - Evolium 7720. Realizuje on podstawowe funkcje bramy dostępowej oraz inteligentnie trasuje (routing) i filtruje usługi IP (możliwość pobierania opłat według taryf narzuconych przez operatora). Evolium 7720 zapewnia także tunelowanie danych wysyłanych od urządzeń użytkowników końcowych do bram sieci szkieletowej (poprzez moduł TTG - Tunnel Termination Gateway).

Siemens

ABC konwergencji

Koncepcja konwergencji wg Lucent Technologies

Siemens Communications proponuje rozwiązanie HiPath 4000, będące sztandarowym produktem firmy w dziedzinie systemów konwergencji usług i sieci. HiPath 4000 zapewnia współpracę między aplikacjami różnych platform telekomunikacyjnych (IP, TDM, analog), co pozwala zmniejszyć koszty modernizacji sieci. System jest modularny i skalowalny, w stosunkowo prosty sposób pozwala wybrać właściwe rozwiązanie dla danej infrastruktury i lokalizacji. Centralizacja zarządzania środowiskiem pozwala na wydajniejsze i bardziej optymalne wykorzystanie potencjału administracyjnego w firmie. W HiPath 4000 możliwy jest także wybór wariantu niezawodności dostosowanego do wymagań konkretnej gałęzi biznesu. System jest kompatybilny z protokołem SIP. Siemens zapewnia również wsparcie w procesie migracji HiPath 4000 do zaawansowanych rozwiązań serii HiPath 8000.

Nortel

Ciekawą propozycję, zmieniającą sieci korporacyjne w wydajne systemy do łączności, przesyłania danych, telekonferencji, itp. ma w swojej ofercie Nortel. Platforma głosowa firmy - Communication Server 1000 - pozwala centralnie zarządzać infrastrukturą telekomunikacyjną zdalnych biur i oddziałów przedsiębiorstwa. Umożliwia korzystanie z dowolnego aparatu w sieci, jak ze swojego (koncepcja Network Wide Virtual Office). Dzięki systemom zabezpieczeń pracownik może wykonywać swoje obowiązki w domu lub będąc w podróży. Bardziej zaawansowanym produktem Nortela jest Multimedia Communication Server 5100 - rozbudowana platforma umożliwiająca realizację wideopołączeń, telekonferencji, współdzielenia aplikacji. W charakterze urządzeń końcowych do systemu można dołączać komputery PC, telefony IP, PDA.

Avaya

ABC konwergencji

Nokia N91

Oferta Avaya obejmuje profil sprzętowy (serwery, bramki dostępowe, urządzenia końcowe) oraz programowy (MultiVantage Communications Applications). System zarządzający inteligentną komunikacją w firmie - Communication Manager 3.0 - umożliwia tworzenie telekonferencji na 300 osób, automatycznie wybiera najbliższe źródło danych (redukcja zasobów VoIP) oraz posiada zaawansowane procedury kryptograficzne (kodowanie haseł przy procesie rejestracji telefonów IP). Inny produkt Avaya, Converged Communication Server 3.0, wprowadza funkcjonalność PIM (Personal Information Manager) dla pracowników, mogących zmieniać swoje dane przez stronę WWW. Dostarcza także funkcje prezentacji każdego użytkownika w przedsiębiorstwie oraz wspiera usługi oparte na protokole SIP.

Ericsson

Jednym z bardziej popularnych rozwiązań Ericssona z zakresu konwergencji sieci telekomunikacyjnych w klasie enterprise jest system MD110 Convergence Communication System. Umożliwia on współdziałanie sieci stałych oraz mobilnych. Wprowadza także możliwość korzystania z technologii VoIP (dopuszczalne jest używanie wszelkich typów telefonów). System MD110 współpracuje z oprogramowaniem typu DNA (Dynamic Network Administration), pozwalającym swobodnie zarządzać przesyłaniem danych między różnymi platformami z poziomu aplikacji oraz zdalnie administrować konfiguracją urządzeń końcowych.

Lucent Technologies

Firma oferuje rozwiązanie IP Centrex, będące rozwinięciem znanego i rozpowszechnionego systemu Centrex. Wykorzystanie protokołu IP umożliwia realizację usług transmisji danych łącznie z telefonią opartą na najnowszych aplikacjach komunikacyjnych (dostęp do poczty głosowej za pomocą interfejsu WWW, katalogi numerów, łatwe monitorowanie usług itp.). Zaletą IP Centrex jest relatywnie szybki czas wdrożenia infrastruktury (wynikający m.in. z wykorzystania dedykowanych bram dostępowych, dołączanych do konkretnych central telefonicznych). Rozwiązane Lucent Technologies można zintegrować z urządzeniem iMerge, oferującym usługi głosowe o funkcjonalności zbliżonej do usług Centrex działających w publicznych sieciach telefonicznych.

Analizy i obawy

Każda nowa technologia, w tym także idea integracji i konwergencji systemów telekomunikacyjnych, niesie za sobą wiele zalet i udogodnień. Zanim jednak dane rozwiązanie zostanie wdrożone, musi przejść przez etap zarówno analiz technicznych, jak i czysto ludzkich obaw przed implementacją nieznanych systemów. Tak jest i obecnie. Pomimo istnienia takich rozwiązań, jak UMA czy IMR, problem płynnego przechodzenia z sieci komórkowych do lokalnych jest poważną przeszkodą w masowej produkcji nowych urządzeń dwusystemowych.

Często występują sytuacje, w których dostajemy jedynie informację o przebywaniu w zasięgu danego punktu dostępowego - aby móc z niego skorzystać, należy rozłączyć się z rozmówcą i nawiązać połączenie raz jeszcze. Dzieje się tak z kilku powodów, z których najważniejszym wydaje się być brak jednolitego standardu określającego procedury przenoszenia sygnału między sieciami. Ważne jest tu także posiadanie odpowiedniego zaplecza sprzętowego oraz programowego.

Część obecnych rozwiązań dla przedsiębiorstw wspiera ideę integracji systemów, jedynie jako możliwość korzystania z hot spotów, rozlokowanych wewnątrz firmy. Punkty dostępowe powinny także w przyszłości przejąć usługi typowe dla sieci komórkowych (SMS, MMS itp.)

Przeszkody widoczne są także podczas wdrażania telefonii IP (VoIP). Korzystanie z nowych usług oznacza konieczność zmiany tradycyjnych sieci PSTN (Public Switched Telephone Network) na nowe, dostosowane do obsługi rozmów przez protokół IP. W wielu korporacjach nadal pokutuje myśl, że systemy VoIP nie są tak niezawodne jak starsze centrale telefoniczne oraz oferują gorszą jakość dźwięku. To zaś nie skłania decydentów do szybkich inwestycji w nową technologię. Problemem wydaje się być także brak ujednoliconego cennika za połączenia (komórkowe, VoIP).

Pomimo przeszkód na drodze implementacji nowych rozwiązań, ich powszechne zaistnienie na rynku jest tylko kwestią czasu. Wraz z rozwojem platform sprzętowych i doskonaleniem oprogramowania zarządzającego, większość obecnych problemów całkowicie zniknie bądź ulegnie marginalizacji. Warto jednak już teraz wiedzieć, jakie możliwości kryją się za pojęciem konwergencji i integracji systemów telekomunikacyjnych.


TOP 200