AB chce wejść na parkiet

Wrocławski dystrybutor IT - AB - złożył prospekt emisyjny do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. Spółka zamierza zadebiutować na warszawskiej giełdzie w drugiej połowie 2006 r. Wcześniej zamiar wejścia na warszawski parkiet zadeklarował inny dystrybutor - Action.

Wrocławski dystrybutor IT - AB - złożył prospekt emisyjny do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. Spółka zamierza zadebiutować na warszawskiej giełdzie w drugiej połowie 2006 r. Wcześniej zamiar wejścia na warszawski parkiet zadeklarował inny dystrybutor - Action.

"W ciągu 16 lat stworzyliśmy spółkę, która generuje prawie 1 mld zł obrotów i jest jednym z liderów rynku dystrybucji IT w Polsce. Teraz postanowiliśmy wprowadzić AB na Giełdę Papierów Wartościowych" - mówi Andrzej Przybyło, prezes zarządu AB. Na razie firma dość ogólnie mówi o tym, na co przeznaczy środki z publicznej emisji akcji. Mają one pozwolić na "wykorzystanie możliwości, jakie daje dynamiczny rozwój rynku w Polsce". Firma zamierza m.in. rozwinąć ofertę elektroniki użytkowej i telefonów komórkowych. Planuje także rozbudowanie sieci magazynowej. Przedstawiciele firmy nie podają jednak jaka ma być wielkość emisji.

AB chce wejść na parkiet

Andrzej Przybyło, prezes zarządu AB

Być może wpływ na decyzję o publicznej emisji akcji firma podjęła ze względu na debiut giełdowy drugiego co do wielkości dystrybutora IT w Polsce - firmy (AB jest na czwartym miejscu). Zapewne zaś jest to związane z zamiarem wyjścia z tej spółki Polish Enterprise Fund L.P. zarządzanego przez Enterprise Investors, który posiada 40,7% akcji AB. Pozostałe należą do Iwony i Andrzeja Przybyło (59,3%). Emisja ma objąć akcje należące do dotychczasowych akcjonariuszy, a także nową emisję. Byłoby to sfinalizowanie ostatniej inwestycji w spółki IT dokonanych przez EI jeszcze w 1998 r.

Enterprise Investors zainwestował wówczas 24 mln zł w AB. W tym samym czasie Enterprise Investors kupił także akcje Biprogeo (sprzedane później funduszowi MCI) i Tety (firma zadebiutowała na giełdzie w 2005 r.). W 2003 r. zaś - dzięki wejściu na giełdę Asseco Poland (d. Rzeszów) - fundusz ten zrealizował zyski z inwestycji w warszawski COMP, który był największym akcjonariuszem Asseco Poland.

AB należy do jednych z największych dystrybutorów IT w Polsce. Spółka rozpoczęła niedawno sprzedaż elektroniki użytkowej i produktów związanych z telefonią komórkową, co - jak przekonują przedstawiciele firmy - poprawiło jej zyskowność w związku z "wykorzystaniem efektu skali". W 2005 r. przychody firmy wyniosły 983 mln zł (wzrost o 26,4%), a zysk netto 6 mln zł (45%).


TOP 200