AB S.A. reaktywuje markę Optimus

19 września dystrybutor sprzętu komputerowego , AB S.A., ogłosił przejęcie praw do marki Optimus i jej powrót na rynek.

AB S.A. reaktywuje markę Optimus

Optimus

Wśród oferowanych produktów znaleźć mają się komputery osobiste, stacje robocze, serwery, komputery przemysłowe oraz systemy Digital Signage. AB S.A. nie przewiduje oferowania produktów do kanału detalicznego, a model biznesowy opiera się na budowaniu nowego kanału sprzedaży w wymiarze business to business. Wraz z produktami przedstawiona została cała koncepcja umiejscowienia nowej marki w rynku; opierać się ma ona na modelu franczyzowym skierowanym dla średniej i małej wielkości lokalnych integratorów. W pakiecie franczyzowym dystrybutor zobowiązuje się do wsparcia merytorycznego swojego partnera, ale co najważniejsze również do wsparcia finansowego – dzięki partnerstwu z Europejskim Funduszem Leasingowym. Cały plan biznesowy wydaje się być spójny, a koncepcja wydzierania dużym integratorom rynku lokalnego wraz ze wsparciem dobrze osadzonej w głowach Polaków marki IT jest przynajmniej ciekawa. Obecnie trwają rozmowy z kilkoma lokalnymi firmami, które są zainteresowane podjęciem współpracy.

Menedżerem projektu Optimus jest Przemysław Kucharzewski, do tej pory pełniący obowiązki szefa grupy Enterprise w AB S.A.  Wcześniej w JTT zajmował się marką ADAX. Po upadku JTT, związanym ze sprawą podatkową, bardzo podobną jak w przypadku Optimusa, marka ADAX trafił w ręce wrocławskiego dystrybutora, firmy INCOM, w której również znalazł się Kucharzewski. Ostatecznie trafił do AB.

Zobacz również:

  • Telegram chce, aby z jego usługi zaczął korzystać biznes
  • Intel może stanąć w obliczu poważnego wyzwania

AB S.A. ma odpowiedni potencjał produkcyjny dla nowej marki, jakim jest fabryka w Ostrawie na terenie Republiki Czeskiej. W szerszym kontekście ujawnia się również naturalna chęć rozwoju firm dystrybucyjnych na nowych polach w poszukiwaniu wyższych marż. Polskie firmy dystrybucyjne rosną w siłę generując z roku na rok coraz wyższe obroty – wiedzą jednak doskonale, że wyniki giełdowe i zainteresowanie potencjalnych inwestorów uzależnione jest od rentowności.

Upadek Optimusa

Markę Optimus stworzył nowosądecki biznesmen Roman Kluska. Kłopoty firmy zaczęły się na przełomie lat 1999-2000 wraz ze wygranym kontraktem na dostawę komputerów dla polskich szkół. Polskie prawo podatkowe obciążało komputery produkowane w Polsce 22-procentową stawką VAT, natomiast komputery importowane były z tego podatku zwolnione.

Optimus, podobnie jak inna firma, ADAX,  eksportował komputery za naszą południową granicę, skąd spółki córki prowadziły sprzedaż dla Ministerstwa Edukacji Narodowej. Nasilające się kontrole skarbowe i sprawa w prokuraturze spowodowału, że Roman Kluska sprzedał udziały w Optimusie Zbigniewowi Jakubasowi, który podjął walkę z fiskusem. W styczniu 2001 roku następuje podział Optimusa na spółkę internetową – Onet.pl oraz na technologiczną – Optimus. Miało to na celu ochronę majątku spółki przed działaniami prokuratury i fiskusa.

W czerwcu 2002 roku Optimus zwalnia 160 osób, natomiast w lipcu 2002 roku następuje słynne, poranne aresztowanie Romana Kluski i osadzenie go w areszcie śledczym w Krakowie. Po dwóch dniach nastąpiła wpłata rekordowej, wynoszącej 8 milionów PLN zł i Kluska opuścił areszt.

W listopadzie 2003 roku Naczelny Sąd Administracyjny uznał działania urzędu skarbowego wobec Optimusa za bezprawne. W grudniu 2003 roku,Prokuratura Apelacyjna umorzyła śledztwo, nie dopatrując się popełnienia przestępstwa. W październiku 2005 roku Romanowi Klusce przyznane zostaje odszkodowanie za niesłuszne aresztowanie – biznesmen otrzymuje 5000 zł zadośćuczynienia.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200