Polska: w drugim kwartale prawie 449 tys. komputerów

Według wyliczeń Gartnera na polski rynek w II kw. 2006 trafiło 448 675 komputerów osobistych - o ponad 28 proc. więcej niż rok temu. Z zestawienia firmy analitycznej wynika niezbicie, że najdynamiczniej (prawie 64-proc. wzrost) rosną zamówienia na komputery przenośne. Od kwietnia do czerwca br. sprzedano ich ok. 146 tys. sztuk. Wzrost zainteresowania komputerami przenośnymi wykorzystują przede wszystkim Toshiba, która wróciła do czołówki producentów i Asus (6. miejsce).

Według Gartnera, w drugim kwartale br. dostawcy sprzedali 302 tys. komputerów stacjonarnych, które stanowiły 67,4 proc. całego polskiego rynku komputerowego. Ich sprzedaż rosła jednak najwolniej, zaledwie o 16,4 proc.

W zestawieniu największych dostawców komputerów przewodzi HP z wynikiem 33,8 tys. sztuk (7,5-proc. udział w rynku). Tuż za nim plasuje się Fujitsu-Siemens Computers z dostawami sięgającymi 32,9 tys. sztuk, a na trzecim miejscu Toshiba - 32,6 tys. komputerów. Kolejne miejsca zajmują NTT Systems (27 tys.), Dell Computer (23,6 tys.), Asus (16,5 tys.), PC Factory (14,5 tys.), Action (12,7 tys.), Acer (12,1 tys.) i Lenovo (11,9 tys.).

Polska:  w drugim kwartale prawie 449 tys. komputerów

Gartner: polski rynek PC w II kw. 2006

Coraz więcej notebooków

W drugim kwartale roku 2006 sprzedano w Polsce ponad 146 tysięcy komputerów przenośnych, o 63,5 proc. więcej niż rok temu. Jak informowaliśmy wcześniej, w tym okresie największe dostawy notebooków zanotowała Toshiba sprzedając ich 32,6 tys. sztuk (wzrost o 461,6 proc.). Udział japońskiego producenta w polskim rynku komputerów przenośnych sięga obecnie 22,3 proc., wobec 6,5 proc. rok wcześniej. Wygląda na to, że Andrzej Kuźniak, dyrektor polskiego biura spółki realizuje swoje plany, ogłoszone podczas uruchomienia biura trzy kwartały temu, odzyskania pierwszej pozycji w Polsce. "Założenia zostały de facto zrealizowane. Badanie Gartnera potwierdza, że w pierwszym i drugim kwartale jesteśmy na pozycji numer jeden. W pierwszym półroczu sprzedaliśmy ponad 66 tysięcy sztuk notebooków. Mamy nadzieję pozostać na zajmowanym miejscu przez kilka następnych lat" - zapowiada Andrzej Kuźniak.

Polska:  w drugim kwartale prawie 449 tys. komputerów

Podział wg marki procesora

Drugie miejsce w zestawieniu największych producentów notebooków zajmuje Fujitsu-Siemens z wynikiem 25,1 tys. sztuk, co daje mu udział na poziomie 17,2 proc. Na trzeciej pozycji jest HP, odpowiednio 19,4 tys. i 13,3 proc.

Przed rokiem liderem zestawienia był Acer, który sprzedał - zdaniem Gartnera - 24,1 tys. komputerów przenośnych, kontrolując 27 proc. rynku. Obecnie spadł na piąte miejsce w związku z 50 proc. spadkiem sprzedaży, do 12,1 tys. sztuk. Wyprzedził go Asus, który dzięki wzrostowi o blisko 387 proc. do 16,5 tys. awansował na czwartą pozycję (11,3 proc.). Przed rokiem Asus miał 3,8 proc. polskiego rynku notebooków.

Polska:  w drugim kwartale prawie 449 tys. komputerów

Co trzeci dostarczony komputer to notebook

W porównaniu do danych sprzed roku, tajwański producent wyprzedził także Lenovo i Della. Chiński producent sprzedał w Polsce 8,2 tys. notebooków osiągając udział rzędu 5,6 proc. amerykański - 5,8 tys. sztuk, co dało mu rynkowy udział na poziomie 4 proc.

Stawkę zamykają Maxdata (4,7 tys. sztuk), BenQ (4,5 tys.) oraz Optimus (3,1 tys.). Pozostali dostawcy sprzedali łącznie 13,7 tys. notebooków, zaś ich udział rynkowy sięgnął 9,4 proc.

Według Gartnera, udział komputerów wyposażonych w procesory Intela sięgał w II kw. 63,1 proc., zaś w układy AMD 36,6 proc. Do pozostałych producentów należało 0,3 proc. Z wyliczeń firmy analitycznej wynika, że komputerów sprzedawanych z procesorami Intela przybyło o 46,7 proc., z układami AMD o 6,4 proc. Udział pozostałych dostawców procesorów spadł o 31,6 proc.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200