Lumena w drodze na giełdę

Po słabszych wynikach finansowych w 2004 roku, warszawska Lumena zanotowała 40-procentowy wzrost sprzedaży. Spółka, która ponad połowę swoich przychodów czerpie ze sprzedaży sprzętu, osiągnęła w ubiegłym roku wynik na poziomie 154 mln. zł. Teraz ponownie szykuje się do wejścia na parkiet.

Firma planowała debiut na giełdzie w ubiegłym roku, jednak spadek znaczący przychodów skutecznie ją do tego zniechęcił. Teraz zarząd liczy na trzy kolejne lata stabilnego wzrostu. Wyniki Lumeny z 2005 r. oznaczały co prawda tylko powrót do poziomu przychodów z 2003 roku, kiedy wyniosły one 159 mln zł. Plany na rok przyszły zakładają jednak dalszy dynamiczny wzrost obrotów do blisko 200 mln zł. Jeśli uda się je zrealizować, spółka zadebiutuje na warszawskiej giełdzie w 2007 roku.

Lumena postanowiła wykorzystać czas oczekiwania na reorganizację. "Chcemy dopasować model działania firmy do modelu działania spółki giełdowej. Przekształcamy Lumenę w spółkę akcyjną, dostosowujemy zasady sprawozdawczości i rachunkowości" - wyjaśnia Tadeusz Browarek. Przekształcanie formy prawnej spółki ma zostać zakończone jeszcze drugim kwartale br.

Spółka ma także nadzieje zwiększyć wartość sprzedawanych usług. Choć Lumena od lat stara się zerwać z wizerunkiem dostawcy sprzętu, nadal zaledwie czwarta część jej przychodów pochodzi ze sprzedaży oprogramowania i tylko 15 % ze sprzedaży usług. Zysk netto wyniósł w ubiegłym roku 1,7 mln. zł.

Pozyskane z giełdy środki finansowe (we wrześniu ubiegłego roku zapowiadano emisję akcji o wartości do 10 mln. zł.) Lumena chce przeznaczyć na wprowadzenie do oferty nowych produktów, otworzenie nowych oddziałów w kraju i za granicą oraz przejęcia niewielkich firm technologicznych. "Na razie ciągle musimy z czegoś rezygnować" - mówi o straconych szansach na rozwój spowodowanych brakiem funduszy Tadeusz Browarek, prezes zarządu Lumena sp. z o.o.

Firma działająca na rynku praktycznie bez oddziałów regionalnych, otwiera właśnie pierwszą placówkę. Wkrótce działalność rozpocznie oddział Lumeny w Białymstoku, który będzie koncentrował się na obsłudze klientów z sektora energetycznego i telekomunikacyjnego. Przedsiębiorstwa z tych sektorów dostarczają spółce połowę przychodów. Klientami Lumeny są m.in. Łódzki Zakład Energetyczny, Polkomtel, Vattenfall, Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, Energetyka Kaliska, Górnośląski Zakład Elektroenergetyczny.

W kontekście planów ekspansji geograficznej warto wspomnieć, że w wolnej strefie ekonomicznej w Płocku działa spółka zależna Lumena Park, która świadczy usługi serwisowe głównie na potrzeby spółek PKN Orlen. Lumena posiada także spółki zależne na Ukrainie oraz Rosji. Działalność tej drugiej została jednak ostatnio mocno ograniczona. "Wpływa na to niekorzystny klimat polityczny" - tłumaczy Tadeusz Browarek.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200