UKE: zróbcie porządek z oszustami

Urząd Komunikacji Elektronicznej wezwał Telekomunikację Polską i operatora sieci Era do podjęcia działań mających na celu ochronę abonentów. Sprawa ma związek z "tajemniczymi" połączeniami na numery 0-400 i przypadkami oszustw związanych z doładowywaniem kont prepaid.

Do Urząd Komunikacji Elektronicznej dotarły skargi od abonentów, których rachunki telefoniczne wykazywały szereg krótkotrwałych połączeń z numerami 0-400 o podwyższonej płatności. Numery te wykorzystuje się m.in. do realizacji telefonicznych konkursów. "Biorąc pod uwagę czas niezbędny do wpisania numeru na klawiaturze telefonu, jak również obowiązek przekazania przed nawiązaniem połączenia zapowiedzi słownej o cenie jednostki rozliczeniowej danej usługi, tak krótki czas połączeń na numery 0-400 wskazuje, iż nie mogą być realizowane samodzielnie przez abonenta" - głosi oświadczenie UKE.

Według nieoficjalnych informacji, jedną z hipotez jest umyślne wykorzystanie funkcji redial, dzięki której w pewnych przypadkach można przyspieszyć wybór opcji w połączeniu z nr 0-400 bez konieczności wysłuchiwania komunikatów. TP zapowiedziała, że w najbliższych dniach przedstawi oficjalne stanowisko w tej sprawie.

Skargi dotyczą także sieci Era. W ostatnim czasie odnotowano szereg przypadków kiedy abonenci otrzymali wiadomości tekstowe zachęcające do wysłania SMS pod numer 1120, pod pozorem rzekomej wygranej w konkursie lub awarii karty SIM. Wysłanie takiego SMS o wskazanej przed nadawcę treści oznacza doładowanie działającej w systemie Era Tak-Tak karty pre-paid oszusta. Przykładowy komunikat - "/ERA/:System zanotował brak twojej karty SIM w sieci. Wyślij SMS o treści 660xxxxxx pod numer 1120, a skorygujemy błąd. W przeciwnym razie blokujemy Twoją kartę SIM".

Operatorzy musza w ciągu 7 dni przekazać UKE informacje o podjętych działaniach.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200