Polska wybiera notebooki: rekordowa sprzedaż PC w 2005 roku

Producenci działający na krajowym rynku PC w 2005 roku zanotowali bardzo dobre wyniki. Wzrost sprzedaży komputerów sięgnął 36,1 proc. Wyraźnie widać ogromny popyt na notebooki, których sprzedaż wzrosła dwukrotnie - na czym zyskali przede wszystkim producenci z Azji. Łącznie na polski rynek w zeszłym roku trafiło ponad 1,8 mln komputerów - wynika z wstępnych szacunków IDC.

Tajwańska gwiazda

W rankingu producentów tytuł lidera obronił Hewlett-Packard, zwiększając sprzedaż o jedna piątą do 142,5 tys. sztuk PC. Bohaterem roku 2005 został jednak Acer. Jeszcze rok temu tajwański producent zajmował pozycję numer osiem. Jednak wzrost sprzedaży przekraczający 400 proc. daje mu obecnie drugie miejsce wśród największych producentów komputerów w Polsce - według nieoficjalnych danych IDC. Acer sprzedał ponad 138 tys. sztuk, wobec 27 tys. rok wcześniej. W kategorii notebooków tajwańska spółka na koniec roku 2005 stała się absolutnym potentatem z wynikiem 136,6 tys. sztuk (wzrost o 415 proc.), co daje mu rynkowy udział rzędu 26,8 proc.

Na trzecie miejsce w ogólnej klasyfikacji spadł NTT. Jedno oczko w górę wspiął się Fujitsu Siemens, który był piąty przed rokiem. Na jego miejsce trafił Dell. W roku 2004 do czołówki polskiego rynku PC należały kolejno HP, NTT, Optimus, Dell oraz Fujitsu Siemens.

Zobacz również:

  • Rynek notebooków odrabia straty
  • Zoptymalizowane ładowanie baterii - czy warto je wdrożyć w firmie?

Przenośne strzeliły w górę

Polska wybiera notebooki: rekordowa sprzedaż PC w 2005 roku
Oprócz koncernu Acer, w segmencie notebooków pokaźny wzrost ponad (220 proc.) odnotowało Fujitsu Siemens plasując się na drugiej pozycji. Trzecia Toshiba zwiększyła sprzedaż o 74 proc., Przypomnijmy, podczas oficjalnego otwarcia polskiego biura jesienią 2005 r., przedstawiciele spółki zapowiedzieli powrót na pierwsza pozycję już w roku 2006.

Dopiero czwarte miejsce w zestawieniu największych dostawców notebooków w 2005 r. przypadło HP. Zamykający pierwszą piątkę Asus, może pochwalić się zwiększeniem sprzedaży o 243,7 proc. Dla porównania na koniec 2004 czołówka kształtowała się następująco Hewlett-Packard, Toshiba, Acer, Fujitsu Siemens, Dell. Ogółem w 2005 roku sprzedano ponad 500 tys. sztuk notebooków - ponad dwa razy więcej niż przed rokiem.

Rynek PC w liczbach

208,6 mln - liczba sprzedanych komputerów na całym swiecie w 2005 r.

1,8 mln - liczba komputerów sprzedanych w Polsce w 2005 r.

5,52 mln sztuk - szacowana liczba komputerów będących w użyciu w Polsce, na koniec 2005 r.

źródło: szacunki IDC

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200