Święta nie pomogły palmtopom
- Andrzej Maciejewski,
- 07.02.2006, godz. 16:58
Świąteczne zakupy ożywiły nieco rynek palmtopów w IV kw., jednak ich całoroczna sprzedaż spadła o 16,7 proc. do 7,5 mln sztuk.
W czwartym kwartale na rynek trafiło 2,2 mln palmtopów, co stanowi wzrost wobec III kw. o 37,6 proc. W ujęciu rocznym spadek sprzedaży sięgnął jednak 18,2 proc. Całoroczne dostawy sięgnęły 7,5 mln szt., wobec 9,1 mln sztuk w 2004 roku.
Słaby popyt na palmtopy wynika z większego zainteresowania zaawansowanymi telefonami komórkowymi. Jak wskazuje IDC, producenci jednak nadal wykazują zainteresowanie kurczącym się rynkiem, zachęcając klientów do zakupów, przez dodanie do swych urządzeń nawigacji GPS, łączność Wi-Fi czy pełniejszej obsługi plików multimedialnych.
W czwartym kwartale pierwsza pozycję wśród dostawców zajął Palm, który dostarczył ponad milion urządzeń. Kolejne miejsca w czółówce zajęły HP (0,45 mln sztuk) oraz Dell (0,17 mln sztuk). Stawkę zamykają Acer oraz Medion, które wprowadziły na rynek odpowiednio 0,12 oraz 0,096 mln sztuk palmtopów.