E-podpis w Nordea Bank Polska

Z końcem lutego bieżącego roku Nordea Bank Polska udostępni dla klientów korzystających z systemu bankowości elektronicznej Solo możliwość korzystania z podpisu elektronicznego. Nad techniczną stroną przedsięwzięcia i poprawnym działaniem nowej usługi czuwać będą specjaliści z Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych.

Równoważność podpisu elektronicznego ze złożonym własnoręcznie gwarantuje "Ustawa o podpisie elektronicznym", obowiązująca w Polsce od 16 sierpnia 2002 roku. Zgodnie z nią, organy władzy publicznej mają umożliwić odbiorcom usług certyfikacyjnych wnoszenie wniosków, podań oraz innych dokumentów w postaci elektronicznej cztery lata od wejścia w życie ustawy. Już w drugiej połowie tego roku e-podpis ma szanse zatem stać się szeroko dostępny.

Podpis elektroniczny w Nordea Bank Polska przeznaczony jest dla klientów bankowości internetowej Solo (zarówno indywidualnych, jak i instytucjonalnych) i ma w sposób jednoznaczny uwierzytelniać transakcje, być niepodważalnym dowodem autentyczności przy składaniu oświadczeń woli czy obrocie dokumentami o istotnym znaczeniu. Usługa zostanie uruchomiona z końcem lutego br. i będzie alternatywną formą autoryzacji klienta. Jak podkreśla Małgorzata Adamczyk, dyrektor oddziału internetowego Nordea Bank Polska, zastosowań i korzyści płynących z podpisu elektronicznego jest wiele i bank będzie uwzględniał nowe możliwości w swojej długofalowej strategii, rozszerzając zakres oferty. Początkowo głównymi odbiorcami e-podpisu staną się takie grupy zawodowe, jak doradcy podatkowi, radcy prawni, adwokaci czy biegli rewidenci, którzy dzięki usługom wiarygodnego uwierzytelniania znacznie usprawnią swoją pracę i funkcjonowanie.

Partnerem technologicznym Nordea Bank Polska została Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. Powstałe w 2002 roku przy PWPW Polskie Centrum Certyfikacji Elektronicznej - Sigillum - będzie dostarczać i weryfikować certyfikaty podpisu elektronicznego dla banku. Dystrybucja certyfikatów będzie odbywała się za pośrednictwem wybranych placówek Nordea Bank Polska oraz w punktach PWPW. Ceny kompletnego zestawu kwalifikowanego (w ofercie ogólnej), przeznaczonego dla odbiorcy końcowego, mogą się wahać w dość szerokich granicach (od 350 do 800 zł) - dla klientów banku opłaty te mają wynosić ok. 20 zł miesięcznie przez pierwszy rok użytkowania. Po tym okresie należy liczyć się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów w celu przedłużenia ważności certyfikatu.

Zestaw kwalifikowany

- Certyfikat Sigillum TOP wydawany na 1 rok

- Certyfikat komercyjny Sigillum Basic (z opcją podpisu i szyfrowania) wydawany na 1 rok

- Karta krytpograficzna

- Czytnik do kart

- Oprogramowanie do czytnika i karty Cryptocard

- Oprogramowanie Sigillum Sign

Podpisy kwalifikowane są jednak bardzo istotnym elementem współczesnych procesów uwierzytelniania - o ich wagę zapytaliśmy Tomasza Domżałę, dyrektora pionu informatyzacji i transakcji elektronicznych w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Zakres usług certyfikacyjnych PCCE Sigillum dla Nordea Bank Polska obejmuje także implementacje kwalifikowanego znacznika czasu (jednoznaczna i dokładna informacja o dacie realizacji transakcji), certyfikacji serwera (identyfikacja serwerów Solo - minimalizacja próby sfałszowania przez hakerów strony banku), certyfikacji podpisywania kodów aplikacji (integralność i autentyczność aplikacji uruchomianych w środowisku klienta).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200