Nieoczekiwanie dobry kwartał

Analitycy prognozowali, że rok 2005 przyniesie spadek sprzedaży komputerów PC. Tymczasem topniejące ceny sprzętu, a także nieprzerwany zwrot ku notebookom spowodował, że w II kw. rynek pecetów zanotował nieprzewidziany wzrost - wynika z najnowszego podsumowania IDC i Gartnera.

Nieoczekiwanie dobry kwartał

IDC: światowy rynek PC w II kw. 2005

Jeszcze w maju firmy analityczne prognozowały wzrost dostaw PC na ok. 12 proc. co miało związek ze słabszym popytem w segmencie konsumeckim. Najnowsze raport raport IDC wskazuje jednak, że rynek wzrósł o 16,6 proc. zaś Gartner ocenia wzrost na 14,8 proc.

Według IDC łączne dostawy PC w minionych trzech miesiącach sięgnęły 46,6 mln sztuk, wobec 39,9 mln rok wcześniej. Raport Gartnera wskazuje, że na rynek trafiło 48,9 mln jednostek, w porównaniu do 42,6 mln w analogicznym okresie ubiegłego roku. Różnice wynikają ze sposobu liczenia dostaw komputerów typu 'white-box' czyli zestawów niemarkowych oraz pecetów sprzedawanych przez lokalnych dystrybutorów czy resellerów.

- Cykl wymiany sprzętu definiujący w ostatnim kilku latach poziom dostaw pomału wytraca swój impet, choć trwał dłużej niż wielu oczekiwało - podkreśla Charles Smudlers, analityk Gartnera. - Ostatni okres dużego wzrostu rynku PC miał miejsce w 1999 roku. W minionych kwartałach wielu użytkowników wymieniło stare komputery stacjonarne na przenośne - dodaje Smudlers. Jego zdaniem, kwartał upłynął pod znakiem obniżki cen, która będzie postępować w drugiej połowie roku - najlepszym czasie dla producentów sprzętu.

Z analiz obu firm analitycznych wynika, że w Stanach Zjednoczonych dostawy wzrosły w stosunku do I kw. 2005 r. Jednak największe wzrosty zanotował region EMEA. Najwięcej komputerów sprzedał Dell. Według IDC jego rynkowy udział wyniósł 19,3 proc. zaś wzrost sprzedaży sięgnął 23,7 proc. Gartner szacuje udział Della na 17,9 proc.

Udział HP - wicelidera rynku - IDC szacuje na 15,6 proc., a Gartner na 14,6 proc. Producent może pochwalić się dobrą sprzedażą poza USA i zajmuje pierwsze miejsce wśród dostawców sprzętu w wielu krajach europejskich.

W II kw. firmy badawcze uwzględniły po raz pierwszy wyniki Lenovo po połączeniu z działem PC przejętym od IBM. Podobnie jak IBM, chińska spółka uplasowała się na trzeciej pozycji z udziałem 7,6 proc. - podaje IDC. Łącznie, producent dostarczył o 7,7 proc. więcej komputerów w porównaniu do wyniku, który uzyskałby, gdyby połączył się z amerykańskim działem rok wcześniej. - Amerykańska sprzedaż spółki spadła o 9 proc. w efekcie wstrzymania zakupów przez dużych odbiorców korporacyjnych - uważa analityk Gartnera Charles Smudlers. Chińskie Lenovo najlepiej radzi sobie oczywiście w regionie Azji i Pacyfiku, gdzie jego sprzedaż wzrosła o 18 proc.

Zdaniem IDC, najwięcej na trendach rynkowych zyskuje obecnie Acer - oferując tanie notebooki na rynku euopejskim. Jego sprzedaż wzrosła o 62 proc. Także Fujitsu, dzięki dobrym wynikom joint venture tworzonego z niemieckim Siemensem, sprzedaje 60 proc. swych komputerów w Europie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200